Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Stotteren rond de 70 km/h 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stotteren rond de 70 km/h
Ik heb de laatste 12 weken meer op mijn dame moeten vertrouwen als het gehele jaar hiervoor bijna. Zit nu een dikke 1000 km per week op straat en begin me de laatste tijd aan een aantal zaken te irriteren. Stationair niet zo'n hele mooie loop. Motor pakt wel goed op. Een tijdje terug heb ik hiervoor de stappenmotor en het gasklephuis gereinigd maar dat bracht niet heel veel verandering. Soms duikt het stationair toerental bij afremmen ook net even iets te ver naar de 400-500 rpm maar ze slaat niet af.
Daarnaast heb ik een etterig stottertje rond de 70 km/h, de motor schommelt dan zo rond de 2000 toeren en wat eronder. Afhankelijk van of je een auto voor je hebt rijden kun je dan iets gas bijgeven en dan is het weg, maar als je iets gas loslaat voel je dat de brandstofstroom net niet vloeiend is en juttert de motor een beetje. Dit komt op zowel lpg als benzine voor, dus in die hoek zoek ik het niet. Een beetje gespit op het forum en gistermiddag op de terugweg even de stekker van de EGR losgekoppeld. Dit leek te helpen, maar toch niet echt. Het toerental zit wel rond het wel/niet sluiten van die klep maar soms zit daar ook het punt waarop de AL4 van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 3. Vanmorgen brandde het lampje MM en kreeg ik de storing uitlaatgas erbij.
Dus toch maar weer de EGR aangesloten. Rijden rond die 70 km/h is dus net niet fijn.

Iemand enig idee waar te zoeken?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


27 jun 2012 21:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
De luchtmassasensor misschien?


27 jun 2012 22:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Welke olie zit er hoe lang in?

Mijn ervaring is dat tegen de tijd dat de olie ververst moet worden de auto dit stottertje gaat vertonen.
Op 5W40 is het heviger dan op 5W30.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


27 jun 2012 22:41
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Probeer eens een andere bobinerails !

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


27 jun 2012 23:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
LMM zou ik kunnen proberen.....
Olie is vrij recent ververst incl. filter en de olie is van mijn Hofleverancier "de Action". Een 5W40 dus. Olieverbruik is ook erg hoog vind ik nu voor wat ik gewend ben. Een liter op 3000 lust ze nu wel. 5W30 zou ik ook eens kunnen proberen.
Bobinerails, tja die er nu inzit is ongveer 2 jaar oud, het zou kunnen.....
Wat mij stoort is dat ik het stottertje in andere versnellingen bij een gelijk toerental niet kan reproduceren. Het wordt wel erger naarmate de motor warmer is.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 jun 2012 07:13
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
bougie die te heet wordt?

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


28 jun 2012 07:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Ik heb die speciale NGK nr. 7 speciaal voor LPG gemonteerd. Niet dat ik daar nou voordelen van merk hoor, maar de warmtegraad zou geen probleem mogen zijn.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 jun 2012 09:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
LMM meter zit er niet in, de mengselregeling wordt gestuurd via de MAP-sensor en de temperatuur. Maar beiden zijn juist voor mengselverrijking/meting als je uit de closed-loop komt en dus op je gaspedaal staat. In die closed-loop, waarin het gejutter optreedt, wordt de mengselregeling via de lambdasensor gestuurd...... :smt017

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 jun 2012 11:50
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
De mapsensor vervult een soortgelijke rol toch al de lmm. De map waarde wordt dan omgerekend naar luchtmassa.

Kan ook zijn dat er een lekage zit ergens in je inlaatsysteem.


28 jun 2012 16:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Klopt. De regeling met de luchtmassameter, die de volumestroom meet, vind je bij de dieselmotoren. Op de indirect ingespoten benzinemotoren wordt dit volume berekend aan de hand van de druk (MAP-sensor) en de temperatuur (air intake temperature sensor). Komt beiden op hetzelfde neer....
Ik heb een nieuwe temperatuursensor voor de inlaatlucht, MAP-sensor en bobinerail besteld.
We gaan het zien......voor de zekerheid nog maar een keer de stappenmotor reinigen als ik met die temperatuursensor bezig ga en anders ook daar een nieuwe voor. Zag ze ergens in de UK al voor rond de 40 euro. En ik moet van de week toch mijn Lexia/Diagbox weer eens aan de praat maken. Kan ik iets gerichter zoeken. Nu voelt het nog niet heel erg onderbouwd :oops: : domweg vervangen zonder goed gezocht/gemeten te hebben. Aan de andere kant kan ik dat makkelijker doen, ik kan namelijk nog heel wat componenten vervangen voor de prijs van arbeidsloon dat ik weer uitspaar. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


29 jun 2012 07:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Volume is niet van belang, het gaat om de zuurstof massa, want de inspuithoeveelheid brandstof is ook een massa. Vandaar LMM bij Diesels en MAP bij benzine (druk in het inlaatspruitstuk). Bij een turbo benzine wordt het nog complexer.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


29 jun 2012 08:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Zuurstof massa wordt berekend uit het volume lucht wat voorbij vliegt. Om die 14,7 g O2 te krijgen bij lambda=1 is het meten van het volume m.i. de enige methode. Of dat nu met een flowmeter gebeurt of uit de wet van Boyle-Gay Lussac met pV/T=c is om het even. In een vliegtuig moeten ze ook met een pitot-pijpje de snelheid meten via een omweg. :lol:

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


29 jun 2012 18:29
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Volumemeting is anders dan massameting GWtje.
Met 2 bar druk gaat er 2x zoveel massa (lees oa. zuurstof) mee als je de volumestroom meet. bij een halve bar de helft van de normale luchtdruk om ons heen. Daarnaast heeft temperatuur van de lucht ook invloed op de massa volumeverhouding.


29 jun 2012 19:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Dat zit toch allemaal opgesloten in die formule? Misschien kan EvilTwin dit eens (kort) en bondig uit de doeken doen? Het is wel interessante materie.......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


29 jun 2012 21:52
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotteren rond de 70 km/h
Er moet voor de berekening van een aantal vaste gegevens worden uitgegaan die bekend zijn.
Uit de cilinderinhoud en toerental kan de volumestroom (m3/sec) bepaald worden en hoeft niet gemeten te worden. Met de mapsensor lees je de absolute druk af Dit is de factor die wordt gebruikt om de massastroom te berekenen.

Bij normale luchtdruk en een temp van 20 graden en een volumestroom van 1m3/sec. is de massastroom 1,2kg/sec. Omdat de meeste benzinemotoren een smoorklep hebben zal er een onderdruk heersen in deellast waardoor de volumstroom bij gelijk toerental even groot blijft maar de massastroom afneemt. Het brandstofmengsel zal hierop aangepast moeten worden om het ideale brandstofmengsel te behouden.

Bij het gebruik van een turbo veranderd er weinig aan de berekening, de waarde van de mapsensor zal anders zijn door het toenemen van de druk in het inlaattraject.

Bij de hdi en de lean burn benzine motoren kun je niet meer blind uitgaan van de massastroom van de lucht. die draaien bij omstandigheden met een hele andere luchtbrandstofverhouding.


29 jun 2012 22:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.