Auteur |
Bericht |
F van Erp
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2007 22:26 Berichten: 44 Woonplaats: Helmond
Auto: 2.0 liter benzine/LPG G3 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 117000
Kleur: sable de langrune
Naar boven
|
 Olieverbruik
LS,
IK heb het idee dat onze C5 nogal wat olie verbruikt. Laatst 6000 kilometer gereden en moest toen een kleine 2 liter olie bijvullen. Wij rijden op gas en ik vraag mij af wat de meest bekende en mogelijke oorzaken kunnen zijn van een hoog olieverbruik. Alvast bedankt voor julie reacties. Oh ja motor = 2 liter benzine / gas ( 2006 ) Groeten
Freddie van Erp
|
21 jun 2012 17:16 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
2 liter op 6000 km begint niet leuk meer te worden, zeker niet met de huidige olie prijzen... Misschien eens 5W40 proberen, ondanks dunner neemt het olieverbruik wel af, proefondervindelijk gemerkt bij onze dame, 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
21 jun 2012 17:50 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Even wat punten om na te kijken: -heb je de auto nieuw gekocht (huidige km-stand is ruim 40.000 km), is het olieverbruik veranderd? -wat was het niveau voordat je aan die 6.000 km begon (anders gezegd:heeft hij 2 ltr gebruikt over 6.000 km of stond het niveau al laag toe je eraan begon?); - 1 ltr op 3.000 km is wel hoger dan je van moderne motoren mag verwachten (mijn DSuper5 deed in 1976 1 ltr op 10.000km en had toen 200K km gereden), maar mijn C5 2.0i van 2003 verbruikt ook 1 ltr op 4 à 5.000 km. Dit verbruik had de auto toen ik hem kocht en is nog steeds zo met 100K km verder); -olieverbruik kan vele oorzaken hebben, sommige ernstig, andere minder; -werkt de carterventilatie goed? anders reinigen; - als je op de motor afremt (flink stuk) en je geeft dan weer gas, heb je dan een blauwe rookpluim uit de uitlaat (iemand achter je laten rijden, die kan het beter zien)? blaast de uitlaat bij de koude start blauwe rook? deze beide verschijnselen kunnen wijzen op slechte afdichting van de zuigerveren;
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
21 jun 2012 18:16 |
|
 |
F van Erp
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2007 22:26 Berichten: 44 Woonplaats: Helmond
Auto: 2.0 liter benzine/LPG G3 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 117000
Kleur: sable de langrune
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Ik moet hoog nodig mijn profiel bijwerken, merk ik wel.
IK heb de auto wel nieuw gekocht in 2006, km stand nu iets over de 117000 km Bij 33000 km ongeveer heb ik er gas in laten leggen. IK had al begrepen dat bij gas het olie verbruik wel wat hoger kan zijn omdat gas zelf weinig tot geen smerende werking heeft, die functie zou dan overgenomen worden door de motorolie......maar dan nog vind ik 2 liter op 6000 km wel veel.
Voordat ik aan die 6000km begon heb ik de olie bij laten vullen ( in de garagae ) tot normaal "vol"niveau.
Hoe kan ik controleren of de carterventilatie goed werkt ??
Volgens mij blaast ie geen blauwe walm onder het rijden noch bij het starten, maar hier kom ik nog op terug. Moet eerst eens kijken ....
groeten
Freddie
|
21 jun 2012 18:58 |
|
 |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Berline benzine PH1 van mij gebruikte ik 1-1000/1500  dus 1 op 6D is dan wel weer netjes
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
21 jun 2012 19:01 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Hoe lang laat je de olie erin zitten?
Mijn ervaring is dat de interval van 30.000 km te lang is: De eerste 15.000 km na oliewissel valt het olieverbruik erg mee. Daarna gaat ie ineens een flinke slok lusten.
Ik heb er zowel 5W30 als 5W40 in gehad. Mijn ervaring was juist dat ie van de 5W30 minder lustte.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
21 jun 2012 19:09 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Psssst Citaat: hoog nodig mijn profiel bijwerken ook je km-stand even doen.... 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
21 jun 2012 19:09 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Waarschijnlijk binnenkort een onderhoudsbeurt, met o.a. distributie wissel, misschien dat ze dan ook even kunnen kijken of er ergens olie-lekkage is, wat met een keerringetje misschien al verholpen kan zijn... Anderzijds is 1 op 6000 niet ontzettend veel hoor, dan moet je een VW gaan rijden, daar vind men 1 op 1000 / 1500 nog niet helemaal zorgwekkend 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
21 jun 2012 19:12 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Tja, bij de echte Opel-diesels moet je om de 1000 km olie tanken en diesel peilen....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
21 jun 2012 19:16 |
|
 |
F van Erp
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2007 22:26 Berichten: 44 Woonplaats: Helmond
Auto: 2.0 liter benzine/LPG G3 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 117000
Kleur: sable de langrune
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
ik heb mijn profiel bijgewerkt Meestal - sinds het gas - laat ik de beurten om de 20000 a 25000 km doen.( dus binnenkort is ie weer aan de beurt ) Distributieriem is al vervangen bij beurt rond 100000 km Daarna is ook de keering aan de krukas vervangen. Sinds die laatste reparatie zie ik geen olielekkage meer aan de buitenkant van de motor. Dus moet dan iets in de motor zijn ..... Of ben ik spoken aan het jagen en moet ik me niet druk maken ??? groeten Freddie
|
21 jun 2012 19:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
De welbekende 2.0 dti was idd een grootverbruiker en ook die viel binnen de normen. 1 op 3000 km is niet echt schrikbarend veel. Hoewel je met de prijzen van bepaalde merken olie daar een extra kostenpost bij krijgt.
|
21 jun 2012 19:48 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Ik heb dezelfde ervaring als EW. Na 15.000 km alle olie wisselen en het verbruik daalt.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
21 jun 2012 20:20 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Soms is het olieverbruik dusdanig dat je het idee krijgt in een oude BMW te rijden. Die konden er ook wat van. Ik vind dit sowieso een zwak punt van de C5 motoren. De XUD van de Xantia was daarin echt een voorbeeld. Na 4 ton nog niets aan olieverbruik. Het moet te maken hebben met klepsteelafdichtingen, olieschraapveren en een ongunstiger carterventilatie. Wellicht dat de motorolie ook heter wordt in deze motoren waardoor er meer vervliegt en mee verdwijnt in de carterventilatie.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 jun 2012 21:14 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
De mijne verbruikt ook wel wat olie , ik weet alleen niet waar hij het laat. motor is kurkdroog , koelvloeistof is schoon . Maar ik zie wel witte slierten bij mijn olie vuldop als de motor net gelopen heeft ???? Zou het misschien een slechte klep geleider kunnen zijn ???
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
21 jun 2012 21:41 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Olieverbruik
Als het verbruik niet toeneemt, zou ik me niiet echt zorgen maken. Gewoon in de gaten houden en als het niet meer wordt geen probleem van maken  . Voor de kosten van een motorrevisie kun je nogal wat liters olie bijvullen (ook al is olie best wel duur  )
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
22 jun 2012 00:01 |
|
 |
|