Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Auteur |
Bericht |
Peter Brig
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 jun 2012 19:56 Berichten: 39 Woonplaats: Kapellen/België
Auto: C5 Tourer
Opties: Leder, Wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
Kleur: Mativiore
Naar boven
|
 Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Zoals jullie ergens anders kunnen lezen, heb ik een nieuwe wagen besteld met de gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. Twee pedalen dus, en flippers aan het stuur. Maar, nergens op het net of in brochures vind ik hierover enige info. ik heb er ook nog niet mee kunnen testrijden. Kan er hier iemand me meer vertellen over deze bak?
thanks alvast.
|
14 jun 2012 21:42 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Is dat niet dezelfde bak (EGS) als ook in de C4 Picasso geleverd wordt? Daar is wel wat over geschreven ergens geloof ik...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
14 jun 2012 21:52 |
|
 |
Manitoba
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01 Berichten: 181 Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Ook goed als er een 1.6 e-HDi voor zit, en een Peugeot 508 omheen? Da's de combinatie waar ik nu bijna 30.000 km mee heb gereden namelijk Als je je, vanuit een handgeschakelde auto verheugt op "het niet meer hoeven schakelen" is dat een prima vooruitzicht en is het zeker geen teleurstelling. Ook het schakelen gaat prima en wanneer je als bestuurder een beetje weet wanneer 'ie gaat schakelen en vlak daarvoor even wat gas lift, schakelt de bak redelijk vloeiend. Echter, als je het gas gewoon ingedrukt houdt (wat je bij een echte automaat wel kunt doen), dan lijkt het alsof de auto aan een strak elastiek ineens wordt tegengehouden en weer wordt losgelaten. Passagiers voelen dat verschil in rijstijl heel goed. Maar, zoals gezegd, met een beetje anticiperen is er in dat opzicht prima mee te leven. De sportstand maakt "mijn dieseltje" behoorlijk wat feller: de bak trekt dan verder door in toeren en schakelt eerder terug bij snelheid minderen. Prima als je even wat meer haast hebt. Een hele grote maar is er in mijn ervaring ook: de bak heeft nog wel 's de neiging om in een bocht of iets dergelijks, wanneer je het totaal niet kunt gebruiken op of terug te schakelen. Dat heeft me al meerdere malen verrast en vind ik bijzonder onplezierig. Heb de nodige race, drift, rally en circuit-ervaring en rijd zeker niet hard, maar "bochtjes draaien" is wel een kunst voor mij  . Een raar schakelende bak kun je daarbij vaak niet gebruiken. Daarnaast wacht de bak soms te lang met het terugschakelen van 2 naar 1, weer oppakken en koppelen gaat dan tergend langzaam waardoor de auto op zulke momenten veel te langzaam versnelt (doorpakken een kruising over bijvoorbeeld, heel irritant), of hij besluit met een flinke klap alsnog de 1 te kiezen en dan kop je bijna zelf je voorruit er uit. Tot slot heb ik af en toe last van een heel langzaam weer koppelende koppeling, waardoor er veel slip optreedt. Doorschakelen voelt dan wat "stroperig" . Gebeurt vaak in de automatische stand, bij doorschakelen van 2 naar 3. Niet ernstig, wel af en toe irritant. De laatst beschreven ergernissen zijn er gelukkig niet altijd en ik ben nog steeds blij dat ik niet meer hoef te schakelen. Maar ik heb onlangs weer met een DSG van VW gereden en da's wel een veel beter apparaat. Om over de 8-traps automaat in de nieuwe BMW 3-serie nog maar te zwijgen... Wat een fenomenale machine is dat.... Maar zijn allebei een goede €10k duurder en voor de nog geen €31k die mijn 508 gekost heeft heb ik nog niet de helft van de uitrusting bij VW, laat staan bij BMW. Hoop dat je hier wat aan hebt. Maar ja, je hebt al besteld dus je zal er mee moeten leven Greetz, Walter.
|
14 jun 2012 22:03 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Indien het dezelfde bak is al waar ik laatst mee gereden heb in een DS5 dan zou ik me nog eens achter m'n oren krabben.... (maar je hebt al besteld lees ik) Vooral het elastiek effect tijdens het automatisch schakelen vond / vind ik héél vervelend, 't lijkt bijna alsof de auto REMT en dan weer optrekt, ik vond / vind het echt niet prettig. Handmatig schakelen met de flippers ging véél beter, gaat duidelijk sneller en zonder elastiek effect.. Maar je koopt een semi automaat niet om altijd maar met de flippers te schakelen, zoals hierboven beschreven er zijn duidelijk (veel) betere bakken, maar ja, daar zit geen DS5 omheen 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
15 jun 2012 09:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Sinds twee weken hebben wij een nieuwe C1-EGS, als opvolger van de Saxo vol-automaat van m'n wederhelft. Dat is ff wennen geblazen, maar eerlijk gezegd valt het me niet tegen. Zeker niet als je er rustig mee rijdt.
Maar inderdaad, met name bij het stevig optrekken vanuit stilstand en het overschakelen van 1 >> 2 is dat wat traag en heb je het gevoel dat hij even inhoudt. Dat doet een vol-automaat met koppelomvormer uiteraard niet.
Maar als je een handbak hebt, snel optrekt en van 1 >> 2 schakelt, heb je toch ook dat de trekkracht onderbroken wordt? Dan gaat je passagier ook even met de rug los van de rugleuning, toch?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2012 09:44 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Klopt wel (enigszins) maar met de robotbak manifesteert het zich wel erg nadrukkelijk, ik vond het iig niet echt prettig rijden, zou zeker een handbak kiezen als ik de keuze (en financiële middelen  ) had 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
15 jun 2012 09:48 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Dát was voor mijn wederhelft géén optie. Zij moet persé een automaat hebben, en dan is dit een redelijk alternatief Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2012 09:52 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Je moet het niet zien als automaat, maar echt als handbak die wat werk uit handen neemt.
Veel mensen vergelijken het met een automaat. Dan valt het tegen. Maar als je het vergelijkt met handmatig schakelen en koppelen dan valt het juist weer mee.
Ik moest ook wennen aan de EB6V van mijn C4 grand picasso. Maar eenmaal gewend viel het reuze mee. Ik reed overigens nooit op de automatische stand maar altijd op de handmatige (flipper) stand.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
15 jun 2012 11:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
De eerste 1000 km rij ik zelf met de nieuwe C1, en dat bevalt me goed.
Daarbij maak ik maar hoogst zelden gebruik van de flippers die ook de C1 PH3 nu heeft. Bij de vorige uitvoeringen moest je dat met het pookje doen, in de M-stand. Eigenlijk gebruik ik het alleen maar als ik bewust wil terugschakelen om even sneller te kunnen optrekken, niet voor het opschakelen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2012 12:35 |
|
 |
Peter Brig
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 jun 2012 19:56 Berichten: 39 Woonplaats: Kapellen/België
Auto: C5 Tourer
Opties: Leder, Wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
Kleur: Mativiore
Naar boven
|
 Re: Gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak
Eigenlijk ziet het er dus allemaal niet slecht uit. Ik had een hele tijd een Smart Roadster om "te spelen"  . Die automaat schakelt pas echt traag, maar toch had ik er veel fun van. Ik gebruik de C5 ook om mijn job uit te oefenen, zodoende doe ik toch wel 80.000km per jaar. Het steeds ontkoppelen in de files begint na een tijd toch wel de knie te belasten. Daarom dacht ik, voor een habbekrats meer euro's ben ik van die derde pedaal af. Meestal zal ik dan ook met de flippers rijden, maar indien nodig kan het dan ook als automaat. Al is het dan niet de beste bak, ik denk er toch plezier aan te beleven. Als het niet echt OK is, is het binnen 3 jaar terug een handgeschakelde zeker.
|
15 jun 2012 17:18 |
|
 |
|