C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Het grootste probleem met die 163pk versie is dat ik niet snel één vond die volledig aan mijn eisen voldeed. Mijne heeft een automatische versnelling en een beige lederen interieur (+ alle opties). Om dergelijk voertuig in degelijke staat te vinden mag je écht lang zoeken, daarom dat ik ook meteen tot aankoop ben over gegaan toen ik hem vond (los van de 163 of 138pk versie).

En ik ben er van overtuigd dat dergelijke chiptune niet veel kwaad kan zolang je het voertuig warm rijdt en je altijd mooi de turbo laat uitdraaien (en dat doe ik gemiddeld 1minuut). Tenslotte spreek je dat koppel en die PK's niet altijd aan en zijn die onderdelen met een bepaalde marge gemaakt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Kijk, als het verschil nou 90 PK en 163 PK zou zijn
dan zou ik ook nog wel eens achter m'n oren krabben, :smt017
als je nu echter de auto vindt in de uitvoering die je per se wilt
dan lijkt me de keuze ineens een stuk makkelijker... :smt023
De uitvoering vindt ik belangrijker dan de PK's,
met 138 PK ben je echt niet onderbedeeld hoor.... ;)
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Wel dat vind ik trouwens ook, ik hoor vaak als (meestal enige) negatief punt: die 138pk is iets te weinig. Maar ik vind die eigenlijk echt nooit traag aanvoelen, integendeel :)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Mis eigenlijk niets, ook niet bergje op, gaat allemaal lekker rap , voldoende krachtig !
Al die benzine auto's laat je mooi achter je , niet zo vreemd dat bijna iedereen hier in Fr. diesel rijdt :smt190

Had zelf wel verwacht dat ik ook een chipje zou willen, zeker gezien mijn vorige een V6 was, maar eigenlijk heb ik er (nog) geen behoefte aan.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
In deze is de vraag over PK's eigenlijk niet helemaal correct,
't is KOPPEL wat een auto doet versnellen,
PK's zijn er voor hoge snelheden...

En koppel zal de 138 PK versie meer dan genoeg hebben :smt023
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
PK is gewoon koppel maal toerental

P=T * n

Bij een hoger vermogen heb je bij hogere toerentallen nog steeds voldoende koppel om te kunnen accelereren
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Klopt dat wel altijd? Want een benzine heeft zeer weinig koppel en toch meer pk's dan een diesel :)
En een v-tec blok heeft zeer weinig koppel ook en extreem veel pk's voor de grootte van de blok :P
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
XortioN schreef:En ik ben er van overtuigd dat dergelijke chiptune niet veel kwaad kan zolang je het voertuig warm rijdt en je altijd mooi de turbo laat uitdraaien (en dat doe ik gemiddeld 1minuut).
Op die manier rij ik al meer als 100.000km met een 2.2 diesel (136pk?)

Geen enkel probleem.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
XortioN schreef:Klopt dat wel altijd? Want een benzine heeft zeer weinig koppel en toch meer pk's dan een diesel :)
En een v-tec blok heeft zeer weinig koppel ook en extreem veel pk's voor de grootte van de blok :P
Ja dat klopt!

Vermogen [W] = koppel [Nm] maal toerental [hoeksnelheid in rad/s]

de omrekening van toerental (omw/minuut) naar hoeksnelheid geeft een extra term 2*pi/60:

in echte getallen: 120kW = 287Nm * 4000 tpm * 2*pi/60
of 155kW = 255 Nm * 5800tpm * 2*pi/60

Dat kun je makkelijk zien aan een zgn koppelkromme (de HDi138 uit de C4):
Afbeelding

Waarbij het max koppel (320Nm @2000tpm) overeen komt met 67kW:

67kW = 320Nm @ 2000tpm

top vermogen:
101kW (138pk) = 242Nm @ 4000tpm

Maar let op! Je kunt dus niet het max koppel pakken en het max toerental, omdat die niet tegelijk plaatsvinden.
Het is eigenlijk logischer om een topsnelheid op te geven en het restvermogen/kg bij de halve topsnelheid, of een ijksnelheid (bijv.120km/h), dan kan alle borrelpraat over koppel vs vermogen, Diesel vs benzine, turbo vs inhoud achterwege blijven.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dat is een heel goede + gedetailleerde uitleg .. :o
:smt023 :smt023 :smt023
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ik zit er toch over na te denken mijn C5 te laten tunen, zeker nu JW met dat positieve verhaal kwam over zijn C1 in het 1800-16v tunen draadje, ik snap dat is niet bepaald hetzelfde een benzine vergelijken met een diesel ...
Kunnen de experts misschien nog het één en ander toelichten t.o.v. de 138pk HDiF bva6, kan de automaten bak dit aan ?
En hoe zit het met roeten ?

Ik wil absoluut niet zo'n VAG look-a-like gebakje met bijbehorende rookgordijn :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
auto rijdt natuurlijk al prima zoals het is .... :smt193

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mijne roet niet, mijn bak doet het nog steeds...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Plaats reactie