Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Automaat hapering van 2 naar 3
Auteur |
Bericht |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Automaat hapering van 2 naar 3
Mijn C5 heeft de laatste tijd nogal wat problemen met het overschakelen van de 2e naar de 3e versnelling, niet altijd maar meestal als de auto opgewarmd was en het een redelijk warme dag was, leek het wel alsof de versnelling bleef haken bij het opschakelen. De auto ontkoppelde en bleef een tijdje hangen totdat de volgende versnelling ingeschakeld werd met als gevolg dat het toerental omhoog schoot, omdat ik aan het accellereren was.
Uiteraard heb ik de garage gebeld en nu hebben ze de automaat geflushed en met nieuwe olie gevuld. In de tussentijd kreeg ik een leen C5 mee met 220.000 km op de teller waarbij ze het solenoidblok van de versnellingsbak vervangen hadden. Het verhaal wat ik meekreeg was dat dit een vrij normaal probleem is van deze versnellingsbakken, niet alleen bij Citroen maar ook bij andere merken, voornamelijk bij auto's die met enige regelmaat een aanhanger trekken. De leen C5 schakelde boterzacht, voor een auto die 220.000 km op de teller had staan.
Gisteren heb ik mijn auto weer opgehaald, met verse olie, met de mededeling dat de olie die eruit gekomen was pikzwart was maar gelukkig zaten er geen ijzerdeeltjes of andere vervuiling in. Nu zit er dus nieuwe olie in en ga ik de komende weken/maanden in de gaten houden of het euvel terugkeert. Op dit moment schakelt mijn auto ook weer boterzacht, ten minste de 26 km die ik er mee gereden heb, dus ik ben hoopvol dat het zo blijft. Mocht het weer terug komen dan moet ook bij mij het solenoidblok vervangen worden met een kostenpost van tussen de $ 1.600 en $ 3.000 afhankelijk of ik een gereviseerd exemplaar of een nieuw exemplaar wil hebben.
Heeft iemand in Nederland hetzelfde probleem of is er bekend dat dit vaker voorkomt? Ik moet er wel even bijzeggen dat je hier 1.500 kg mag trekken met een C5 en dat met de mijne af en toe een paardentrailer is getrokken die ongeveer 1.400 - 1.500 kg woog.
Mijn auto heeft ondertussen 186.000 km gelopen en is verder in prima staat.
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
04 apr 2012 03:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Klepjes vervangen ( solenoid ) is voor zover ik weet enkel een bekend probleem van de AL4 ... Vervangen hiervan is niet zo duur als wat jij aangeeft. ( maar is dan ook niet dezelfde bak ) Dat flushen van de bak is wat betreft onderhoud natuurlijk nooit verkeerd De mate van zwarte olie zegt overigens weinig, zie het flush draadje.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 apr 2012 08:50 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
citrobas schreef: Heeft iemand in Nederland hetzelfde probleem of is er bekend dat dit vaker voorkomt? Ik moet er wel even bijzeggen dat je hier 1.500 kg mag trekken met een C5 en dat met de mijne af en toe een paardentrailer is getrokken die ongeveer 1.400 - 1.500 kg woog. Ik denk dat dat hier ook vaak gebeurt, want de berline 2.0HDi138 bva6 mag 1400kg trekken en de break 1300kg. Maar op sterke hellingen (>10%) is dat wel een zware belasting. Houd daar rekening mee. De BVM6 mag 1600kg trekken. De V6 met dezelfde automaat mag wel 1600kg trekken dus waar de beperking zit is niet helemaal duidelijk. Voor een deel zit het ook in het treingewicht, want de berline mag 100kg meer trekken (1700kg dus met handbak). Dus het kan heel goed zijn dat ze in Australië (met grotere toelaatbare treingewichten) gewoon een goedkeuring hebben voor 1500kg.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 apr 2012 16:06 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Het verschil van maximale aanhangerlast tussen de V6 automaat en de diesel zal zitten in het maximaal koppel die de motor levert. De diesel levert een hoger koppel en belast de automaatbak meer dan een V6.
|
04 apr 2012 19:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
@Citrobas: De automaat die jij hebt zit inderdaad in meerdere merken. Er komen inderdaad soms problemen voor met schakelen. Vaak heeft dit met vervuiling van het hydraulisch brein te maken. Als dat zo is kan een flush en verversen inderdaad het probleem oplossen.
Auto's die veelvuldig onder zware belasting schakelen hebben meer slijtage aan de rembanden en daardoor meer last van vervuiling. Daarmee is de link gelegd met de aanhanger trekkende auto's.
Het verhaal klinkt plausibel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 apr 2012 22:38 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Voor de AM6 is er ook een modificatie bij revisie voor het hydraulisch brein. Op onderstaande site staan de modificaties aangegeven http://www.automaticchoice.com/Catalogu ... f-80sc.pdf
|
04 apr 2012 23:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Volgens mij betreft het hier de revisieonderdelen, ik zie niet direct modificaties. Maar wel leuke site 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 apr 2012 22:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
chathanky schreef: Het verschil van maximale aanhangerlast tussen de V6 automaat en de diesel zal zitten in het maximaal koppel die de motor levert. De diesel levert een hoger koppel en belast de automaatbak meer dan een V6. Daar kan het niet in zitten want deze Aisin 6bak kan 450Nm aan (3.0HDi). In de C6 mag deze automaat 1700kg trekken (zowel met Diesel als Benzine) en gezien het eigen gewicht van de C6 is dat bij een nog veel groter treingewicht (max 3735kg). In de C5-3 is het zelfs 1900kg (2.2HDi173tourer) bij een treingewicht van max 3952kg.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 apr 2012 16:17 |
|
 |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
In de tussentijd heb ik er een paar kilometer meer mee kunnen rijden. Het is niet helemaal opgelost maar het komt een stuk minder vaak voor. Morgen is de vuurdoop, we gaan met vrienden naar de Hunter Valley, 2.5 uur ten noorden van Sydney. Het voordeel is dat 1 van hen hoofdmonteur is bij Peugeot. Wat ik begrepen heb is dat 1 van de merken die dezelfde motor-versnellingsbak combinatie gebruikt. Ik hoop dat hij misschien een klein beetje meer licht op de zaak kan werpen voordat ik het groene licht geef voor de revisie.
Wat me het meest "frustreert" is het feit dat deze versnellingsbakken "sealed for life" zijn af-fabriek terwijl ze duidelijk verse olie nodig hebben van tijd tot tijd. Wat zou er zijn gebeurt als ze de olie eerder zouden hebben ververst?
Anyway, dat is allemaal achteraf. Ik wil de auto nog een hele tijd houden dus dit moet dan maar. Gelukkig heb ik de auto redelijk goedkoop kunnen kopen en houd ik altijd wat geld achter de hand voor dit soort zaken.
Ik zal laten weten hoe de rit morgen verloopt.
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
07 apr 2012 10:50 |
|
 |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Right, we zijn een aantal weken verder en het probleem bestaat nog steeds. Het is minder geworden sinds ze de olieflush gedaan hebben en ik kan er gewoon mee rijden maar op termijn zal toch de solenoidbody vervangen moeten worden als ik er nog lang mee door wil blijven rijden. Zoals voorheen al gezegd, een vriend van me is hoofdmonteur bij Peugeot en hij ziet wekelijks wel een auto voorbij komen met hetzelfde probleem, vreemd genoeg zijn het meestal vrij jonge auto's die net niet meer onder de garantie vallen  . Zij rekenen ongeveer $ 5.000 voor een nieuwe body terwijl het bij Citroen maar $ 3.000 kost. Zelfde onderdelen, zelfde versnellingsbak, alleen moeilijker in en uit te bouwen bij Peugeot... Anyway, ik zal nog een tijdje door blijven rijden op deze manier totdat het echt te erg wordt naar mijn zin. Gelukkig heb ik nog een tweede auto zodat ik in de tussentijd toch mobiel ben. Nu is alleen de vraag wat te doen, ze kunnen een gereviseerde body inbouwen of een splinternieuwe. De gereviseerde is in totaal $600 goedkoper dan de nieuwe en beiden komen met 12 maanden garantie. Ik neig zelf naar een nieuwe, ben niet zo'n fan van gereviseerd spul in een auto maar dat is meer gevoel dan ervaring. Iemand een specifieke voorkeur??
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
18 mei 2012 04:52 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Het is mij niet geheel duidelijk wat er bedoeld wordt met solenoid body. Naar mijn idee is dat het hydraulisch brein van de bak. De bedragen die je daarvoor noemt lijken mij echter extreem hoog voor het vervangen van een hydraulisch brein  Daarvoor hoeft de versnellingsbak nl niet uitgebouwd te worden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 mei 2012 22:12 |
|
 |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Sorry, ik bedoelde valve body. De versnellingsbak hoeft er inderdaad niet voor te worden uitgebouwd.
Wat de bedragen betreft, hier is het meestal zo dat de prijzen voor onderdelen vrij hoog zijn, vooral bij de Europese merken. Een klein voorbeeld; de ruitenwissers, deze moesten bij mijn auto vervangen worden, de garage rekende $ 220,- terwijl ik ze op internet voor $ 60,- uiteindelijk gekocht heb...
Uurtarieven zijn hier ook redelijk hoog, reken maar op $ 80,- tot $ 100,- per uur, ex. BTW.
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
20 mei 2012 06:23 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Dan moet je dus veelvuldig onderdelen vanuit Europa bestellen en per vliegtuig die kant op laten komen, mate!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 mei 2012 11:11 |
|
 |
citrobas
C5club Fan
Geregistreerd: 13 jun 2011 10:55 Berichten: 60 Woonplaats: Sydney, Australia
Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Ok, het wordt nog veel duurder als het aan de versnellingsbakspecialist hier ligt. Heb vandaag een quote gekregen voor het vervangen van het hydraulische brein voor AUD 3.850 wat omgerekend naar Euros (met de huidige koers) EUR 3.270 is  . Dat gaan we natuurlijk niet doen. Ondertussen ook een offerte opgevraagd bij de lokale Citroen dealer omdat zij aangegeven hadden dat het rond de AUD 3.000 zou gaan kosten, daar zit ik nu nog op te wachten. Ik heb ook een offerte opgevraagd bij mijn "huisdealer" waar ik vroeger in Nederland altijd naar toe ging en zij kwamen terug met een bedrag in de regio van EUR 1.800 wat nog steeds veel geld is maar bij lange na niet zoveel als hier. Het stomme is dat het hydraulische brein gewoon geimporteerd wordt en met de huidige wisselkoers zou dat hartstikke goedkoop moeten zijn. Ik krijg steeds meer de neiging om het ding gewoon te bestellen in Nederland en op te laten sturen om het daarna samen met een vriend van me, die Peugeot monteur is, in te bouwen. Dan zou het ongeveer AUD 2.500 kosten. Anyway, to be continued...
_________________ Life is what happens to you while you're busy making other plans
Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat
Historie
1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou 1990 Citroën BX14 Palais Gris 2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux 1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer
|
23 jul 2012 07:27 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat hapering van 2 naar 3
Gaat het in jouw geval puur om de elektrokleppen (solenoid valves)? Dat mag toch niet zoveel kosten? Of heb je nog meer onderdelen nodig?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 jul 2012 10:58 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|