Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
Hallo allemaal,
Enige tijd geleden is mijn rechter handremkabel incl. geleidebuis vervangen (draadje).
Vandaag (ongeveer 2 maanden verder) is het weer gebeurd: onderweg stinken en raar doen. De auto stinkt dan ook echt bij de voorwielen. Met raar doen bedoel ik dat de auto niet fatsoenlijk schakelt.
Nu is mijn idee dat de remmen en de versnelling los van elkaar staan er er wellicht sprake is van 2 gelijktijdige problemen.
Allereerst het aanlopen van de remmen; waarom zou dat nou weer gebeuren? Ik was er helaas zelf niet bij maar wat ik begrijp van de bestuurder (mijn vrouw) is dat er weer een schroeilucht de auto in komt. Deze lucht is 100% zeker de lucht van de remblokken die tegen de schijven gebben gelopen. Maar waarom aanlopen? De handrem werkt normaal, beter als dat ie ooit deed. Ik heb geen verklaring en eigenlijk lijkt de reparatie van laatst (€ 208,00) niet veel te hebben geholpen. Dat ze met de handrem erop rondrijdt kan ik niet geloven.
Voor wat betreft het schakelen: hij wil moeilijk in de 1 en 2; als je stil staat en weg wilt rijden blijkt ie in zijn 3 te staan. Van 1 of 3 naar de 2 is ook lastig. Je moet de schakelpook echt iets harder nar links drukken en iets harder naar je toe trekken. Dus "het kan wel" maar het gat niet van ganse harte. Zou het kunnen zijn dat er ergens iets bijgesteld moet worden?
Ik heb geen idee, en vraag maar naar ik verstand heb...
Als er mensen zijn die mij wat tips zouden kunnen geven dan zou ik dat zeer op prijst stellen.
Alvast bedankt!
Enige tijd geleden is mijn rechter handremkabel incl. geleidebuis vervangen (draadje).
Vandaag (ongeveer 2 maanden verder) is het weer gebeurd: onderweg stinken en raar doen. De auto stinkt dan ook echt bij de voorwielen. Met raar doen bedoel ik dat de auto niet fatsoenlijk schakelt.
Nu is mijn idee dat de remmen en de versnelling los van elkaar staan er er wellicht sprake is van 2 gelijktijdige problemen.
Allereerst het aanlopen van de remmen; waarom zou dat nou weer gebeuren? Ik was er helaas zelf niet bij maar wat ik begrijp van de bestuurder (mijn vrouw) is dat er weer een schroeilucht de auto in komt. Deze lucht is 100% zeker de lucht van de remblokken die tegen de schijven gebben gelopen. Maar waarom aanlopen? De handrem werkt normaal, beter als dat ie ooit deed. Ik heb geen verklaring en eigenlijk lijkt de reparatie van laatst (€ 208,00) niet veel te hebben geholpen. Dat ze met de handrem erop rondrijdt kan ik niet geloven.
Voor wat betreft het schakelen: hij wil moeilijk in de 1 en 2; als je stil staat en weg wilt rijden blijkt ie in zijn 3 te staan. Van 1 of 3 naar de 2 is ook lastig. Je moet de schakelpook echt iets harder nar links drukken en iets harder naar je toe trekken. Dus "het kan wel" maar het gat niet van ganse harte. Zou het kunnen zijn dat er ergens iets bijgesteld moet worden?
Ik heb geen idee, en vraag maar naar ik verstand heb...
Als er mensen zijn die mij wat tips zouden kunnen geven dan zou ik dat zeer op prijst stellen.
Alvast bedankt!

C5club Executive


Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Misschien dat je rem zuiger de blokken blijft aanduwen. (zuiger klem)
Ik zou de remklauw eens losmaken en in zijn geheel eens goed reinigen en de benodigde delen smeren met speciaal vet .
Voor de versnellings bak heb ik zo geen verklaring.
Ik zou de remklauw eens losmaken en in zijn geheel eens goed reinigen en de benodigde delen smeren met speciaal vet .
Voor de versnellings bak heb ik zo geen verklaring.
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018

Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Voor de versnelling:
Bij mij kon ik op een gegeven moment niet meer naar één en twee.
Bleek er iets te zijn afgebroken.
En wat blijkt, de bediening van de bak wordt aangestuurd via kabels.
Als de huls van één of meer van die kabels niet meer op zijn plek zitten, dan heb je een probleem.
In mijn geval heb ik niets vervangen!
Wel één en ander gefixeerd met koperdraad (vd750 2,5 mm2).
Sindsdien, nu drie of vier jaar geleden, nooit meer last gehad.
Bij mij kon ik op een gegeven moment niet meer naar één en twee.
Bleek er iets te zijn afgebroken.
En wat blijkt, de bediening van de bak wordt aangestuurd via kabels.
Als de huls van één of meer van die kabels niet meer op zijn plek zitten, dan heb je een probleem.
In mijn geval heb ik niets vervangen!
Wel één en ander gefixeerd met koperdraad (vd750 2,5 mm2).
Sindsdien, nu drie of vier jaar geleden, nooit meer last gehad.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Waar woon je Nebulus? Eigenlijk zou het verplicht moeten worden om in je profiel je woonplaats te vermelden. Dat maakt hulp bieden veel eenvoudiger!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het klinkt inderdaad als een probleem met de kabels, of met de afstelling daarvan.
Wat betreft de rem:
Het komt wel eens voor dat het handremmechanisme van een van beide remklauwen vast blijft zitten.
Je zou dit zelf kunnen controleren door te kijken of de hevels bij losse handrem wel voledig terug zijn gekomen.
Wat betreft de rem:
Het komt wel eens voor dat het handremmechanisme van een van beide remklauwen vast blijft zitten.
Je zou dit zelf kunnen controleren door te kijken of de hevels bij losse handrem wel voledig terug zijn gekomen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
@ L A:L A schreef:Voor de versnelling:
Bij mij kon ik op een gegeven moment niet meer naar één en twee.
Bleek er iets te zijn afgebroken.
En wat blijkt, de bediening van de bak wordt aangestuurd via kabels.
Als de huls van één of meer van die kabels niet meer op zijn plek zitten, dan heb je een probleem.
In mijn geval heb ik niets vervangen!
Wel één en ander gefixeerd met koperdraad (vd750 2,5 mm2).
Sindsdien, nu drie of vier jaar geleden, nooit meer last gehad.
Ik heb je een PB gestuurd maar weet niet zeker of deze aan is gekomen dus ook een mailtje verzonden

Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Smsje naar je gestuurd, gr L A
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Hier dan wat foto's 

Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
@ L A: bedankt voor de informatie die je me hebt gegeven. Hier kan ik zeker mee uit de voeten.
Voor de volledigheid een foto van mijn situatie. Daaruit kan worden opgemaakt dat we het inderdaad over hetzelfde euvel hebben. Ik zal mijn best doen om het aankomend weekeinde op te lossen.
Uiteraard laat ik weten hoe het afloopt.

Voor de volledigheid een foto van mijn situatie. Daaruit kan worden opgemaakt dat we het inderdaad over hetzelfde euvel hebben. Ik zal mijn best doen om het aankomend weekeinde op te lossen.
Uiteraard laat ik weten hoe het afloopt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
In je bericht schrijf je dat je de rechter handremkabel hebt vervangen, het is dus heel goed mogelijk dat de linker zijde nu de boosdoener is van het probleem met de remmen.
Wat betreft het moeilijk schakelen is er al vermeld dat dit ook via kabels gaat. Deze kunnen dus ook het probleem veroorzaken. Ik zou de bevestigingen/geleidingen controlleren en alle schanieren en de kabels inspuiten met teflonspray of waar mogelijk teflonvet. Als dit niet helpt zal het probleem waarschijnlijk in de bak zelf zitten, zit er nog genoeg olie in de bak en is de olie niet te vervuild. Eventueel de olie (laten) verversen, kwaad kan dat in ieder geval nooit maar misschien is het probleem dan wel al opgelost.
Ben benieuwd wat de oorzaken uiteindelijk zullen zijn.
Succes.
Wat betreft het moeilijk schakelen is er al vermeld dat dit ook via kabels gaat. Deze kunnen dus ook het probleem veroorzaken. Ik zou de bevestigingen/geleidingen controlleren en alle schanieren en de kabels inspuiten met teflonspray of waar mogelijk teflonvet. Als dit niet helpt zal het probleem waarschijnlijk in de bak zelf zitten, zit er nog genoeg olie in de bak en is de olie niet te vervuild. Eventueel de olie (laten) verversen, kwaad kan dat in ieder geval nooit maar misschien is het probleem dan wel al opgelost.
Ben benieuwd wat de oorzaken uiteindelijk zullen zijn.
Succes.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius

Hierbij mijn oplossing, voorzien van enig fotomateriaal

Overigens is dit dezelfde methode als die L A heeft beschreven hierboven, ik heb echter geen VD draad gebruikt maar een zelf gemaakte beugel. L A heeft mij (buiten het forum) enige toelichting gegeven waarvoor mijn hartelijke dank.

Benodigd materiaal:
1 x spouwanker á € 0,20

Gereedschap:
- Schuifmaat
- Hamer om de beugel plat / recht mee te slaan
- Combinatietang
- Buis o.i.d. met een buitendiameter van 25mm, in mijn geval CV buis
Tijd:
Alles bij elkaar 75 minuten
Overigens is dit een zgn. "beunhaastechniek" waar ik geen problemen mee heb. De betere garage zal dit echter niet op deze manier oplossen, dat kunnen ze niet maken, waarvoor alle begrip. Ik heb vooraf een offerte gehad van een garage; de totale kosten voor het vervangen van de versnellingskabels (set van 2) bedragen ongeveer € 400,00 incl. montage. De keus maak je zelf...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
Deel 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
Deel 3
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Executive


Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:



Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018

Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.