Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen. 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Volgens mij een veel voorkomende kwaal bij de C5 Ph1. Een zwetende leiding van de stuurbekrachtiging. Ik heb dit gezien bij alle, mij bekende, C5-en tot nu toe. Vandaag heb ik bij iemand deze set vervangen.

- Bij de dealer de complete geassembleerde set besteld op VIN (158 euro) en 2 liter LDS. (35 euro)
- Auto opgebokt, wielen hoeven er niet af, motoronderplaat wel.
- afdekplaat onder de motorkap over het LDS vat eraf. (4 popnagels)
- met de Lexia het hydraylische systeem drukloos gemaakt. Voor de stuurbekrachtiging achteraf niet echt nodig.
- eerst de retourleiding (slangklem-clip) losgemaakt, juist voor het linker voorwiel ter hoogte van de bumper, en de slang in een schone emmer om de LDS op te vangen.
- Op de pomp, aangedreven door de multi-v-riem de wartel (Slw. 17mm) los, de bevestigingsmoer (M6, slw 10) van de leidingsteun en de blauwe stekker van de druksensor, op de motor ter hoogte van het vliegwiel zit nog een leidingsteun ook M6 (slw 10mm).
- Dan nog 1 bout (10) die de set op het subframe klemt, juist onder de aandrijfas.
- Daarna door het stuur heen en weer te draaien zoveel mogelijk olie uit de slang/stuurhuis in de emmer gepompt.
- Onder de auto met een klein rateltje (3/8") en een T30 het klemjuk op het stuurhuis losgedraaid. Dit juk houdt aanvoer -en retourleiding op zijn plaats.
- Oude slangenset eruit en de nieuwe er weer in. Alles weer netjes in omgekeerde volgorde vast en motorplaat er weer onder.
- LDS afgevuld, motor starten en stuur een aantal malen heen en weer, motor uit.
- Auto weer op de wielen en met draaiende motor een aantal keren veersysteem hoog en laag en nog een keer het stuur van links naar rechts.
- Veersysteem in de laagste stand en dan motor uit.
- LDS peilen en afvullen.

Daarna is het stuurhuis nog niet helemaal luchtvrij, maar dat komt met een paar kilometer rijden vanzelf. De boel stuurt weer goed en is weer jaren lekvrij. :smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


14 jan 2012 21:34
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Gistermiddag ontdekte ik een plas olie linksvoor onder de auto.
Vanmorgen was het een flinke plas en vanmiddag bij vertrek op het werk een oliebad op de plassen die door de regen waren ontstaan.
Toch maar de garage gebeld en ik kon gelukkig meteen komen.

De retourleiding bleek ter hoogte van een bevestigingsklem gaar te zijn.

Omdat het de aluminium retourleiding betrof is deze deze doorgehaald met een pijpensnijder en is deze met hogedrukslang en slangeklemmen weer vastgezet op de oude slang via een verloopstuk.

1 uur werk, 3 liter LDS :? en materiaal.
Klus gedaan voor 125 euro.

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


07 maart 2012 20:47
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
woordspeling klussie?
Klus gedaan voor 125 euro. of hun gedaan? :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


07 maart 2012 20:50
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
onbewust Herman ;)

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


07 maart 2012 20:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Snel opgelost. :smt023 En ja.....LDS is niet echt goedkoop. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 maart 2012 22:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Rene zeker?

Waarom een dure leiding als het met een simpele koppeling ook werkt. :smt023

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


08 maart 2012 09:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Vandaag bij mijn eigen voiture aan deze klus begonnen. Ik had het al eens gedaan dus ik dacht appeltje eitje. Dus niet. Ik had geoefend op een HA3 hydractive en die van mij heeft HA3+. Wat zit er dus in de weg om de klemschroef op het stuurhuis te kunnen bereiken? Inderdaad een dik hydrauliekblok met een dikke bol. Schroeven losgedraaid van het blok maar dat geeft geen ruimte. Morgen proberen om vanaf wielzijde erbij te komen en anders moet ik eerst het hele hydrauliekblok vrij maken om hem echt aan de kant te kunnen leggen. Dat betekent dat er wel wat leidingen los moeten die ik liever vast laat zitten. Iemand al eerder ervaring opgedaan met de stuurbekrachtigingsleiding met HA3+?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 mei 2012 21:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Zaterdag begonnen, zondag doorgeklusd en maandagmiddag "pas" alles weer klaar. De verdeler en de middenbol heb ik laten zitten. Toch een lastige klus om daar omheen te werken.
-hitteschild van het stuurhuis weg,
-hitteschild net voor de middendemper op een dwarstraverse weg,
-dwarstraverse zelf ook weg,
Daarna is het mogelijk, liggend onder het linkervoorwiel om met je rechterarm langs de middenbol op te werken en met je linkerhand kun je dan vanaf de spoorstangkant je gereedschap wat sturen en kijken wat je doet. Afijn echt een k*tklusje, maar te doen.
Daarna omdat we toch bezig waren nog maar even:
- alle remmen gereinigd en gespoeld,
- luchtfilter en interieurfilter vervangen,
- omlooprol en spanrol van de multi-v-riem vervangen
- alle gelekte LDS zoveel als mogelijk weggepoetst.
- LDS ververst en gepeild (moet nog een klein beetje bij)

Het leuke van dit klusweekend was dat mijn dochter van bijna 15 me veelvuldig heeft vergezeld met sleutelen. Voor haar erg leerzaam en voor mij keigezellig! Samen onder de auto en samen vieze handen!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 mei 2012 20:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Handig zo`n klusvrouw. :lol: Wie weer heeft ze haar roeping ontdekt.

Die lds kon ik snel en goed schoon krijgen met een busje kettingreiniger van de Lidl. Het motorruim knapt er zeker van op.


07 mei 2012 21:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Goeie tip! Is LDS nou eigenlijk net zo "schoon" als LHM? Van LHM vond je na een paar regenbuien niets meer terug.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 mei 2012 21:14
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
In de wielkasten bleef het bij mij zitten en dat zat er al enige tijd, na schoonspuiten met hoge druk spoel je het wel weg maar dan druipt de olie weer langs de modderschermen en blijft plakkerig.
Zand en vuiligheid kleeft snel vast.

Zelf heb ik de modderschermen weg gehaald om alles schoon te maken. Eerst met een doek maar daar haal je het ergste mee weg, in de schuur had ik nog een paar bussen kettingreiniger en dan zie je de rest als water van de plaatdelen spoelen en blijft er niets meer achter.


07 mei 2012 21:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
GW-tje schreef:
Goeie tip! Is LDS nou eigenlijk net zo "schoon" als LHM? Van LHM vond je na een paar regenbuien niets meer terug.....



Hier voor de deur is het nog steeds zichtbaar...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


07 mei 2012 21:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Dat vond ik altijd het fijne van LHM. Als er dan eens wat lekte was dat geen ramp.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 mei 2012 22:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Tja, LDS is nog niet zo duur als LHS maar...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


07 mei 2012 22:13
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
Onder de 10 euro per liter als je wat winkelt hier en daar.


07 mei 2012 22:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.