Het nieuwe rijden met automaat
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Dat zeg ik. 
|
04 mei 2012 09:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Ook de moderne BVA6, de Aisin6 is dat niet. Kijk maar eens naar de verbruikscijfers van jouw HDi, zoals ze in de technische gegevens staan. Die zijn nogal wat hoger dan die van de handbak....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2012 09:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Nee dat weet ik, maar wil alsnog niet ruilen met een handbak 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 mei 2012 10:22 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Dit is ook niet de bak die de nieuwste ontwikkelingen in zich heeft. Ook deze bak is al wat jaren op de markt. Misschien tijd om als merk eens te gaan shoppen bij een opvolgend model.
|
04 mei 2012 10:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Menno schreef: Nee dat weet ik, maar wil alsnog niet ruilen met een handbak  Ik ook niet, de Aisin-6 bevalt me verder prima Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2012 11:40 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Och en onze nieuwe THP 155 met BVA6 is in ieder geval zuiniger (op papier zelfs 1,1 l/100 km) dan onze vorige 2,0i met BVM5. Nog niet zo zuinig als onze C1 maar het scheelt toch weer een behoorlijke slok op een borrel en als ik op deze manier zuiniger én comfortabeler kan rijden  . Overigens moet je volgens mij bij het nieuwe rijden zowel handgeschakeld als met een automaat de auto in de versnelling laten uitrollen. Ik probeer altijd zodanig vroeg het gas los te laten dat ik zonder te remmen de gewenste afslag kan nemen (ook bij een rotonde). Bij verkeerslichten is bijremmen meestal onvermijdelijk. Als ik weet dat ik wat langer stil sta (bij verkeerslichten e.d.) zet ik haar wel in N (vrij bij de handbak). Bij een open brug en zo natuulijk gewoon de motor uit, toch?
_________________ L8r, Henk
|
04 mei 2012 12:03 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Die manier van omgaan met de bak levert ongetwijfeld een gunstiger verbruik op dan wanneer je de remmen gebruikt. Immers, met remmen zet je de energie om in warmte en laat je de motor z'n werk niet doen: afremmen op de compressieslag.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2012 12:14 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Zou het ook zuiniger zijn om bij verkeerslichten etc, in "de manueel" te gaan en dus bewust af te laten remmen op de motor door tijdig een lagere versnelling te kiezen. Eerder dus als de bak automatisch doet. Heeft de Aisin6 net als de AL4(en die andere 4bak) ook een aantal geprogrammeerde instellingen? Dus wanneer je maar lang genoeg heeeeeel erg voorzichtig met je rechtervoet bent, er voor een zuiniger programma wordt gekozen?
Johan
|
04 mei 2012 18:52 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Ik dacht het wel
Overigens zou de aisin wel wat zuiniger kunnen door eerder terug te schakelen bij afremmen. In de stad komt het vrijwel niet voor dat ie echt op de motor remt en je tot vrijwel stilstand boven de cut off van 1400 toeren blijft. In de sportstand wel! In de normale stand laat ie een zo hoge versnelling ingeschakeld dat je vrijwel direct onder de 1400 toeren zakt en de motor dus blijft inspuiten. Dit is ook te zien in je actuele verbruik. Pas als je vanaf een snelheid van zo'n 70 het gas loslaat profiteer je ervan tot zo'n 40-50 km/u en zie je 0.0 /100 . Daaronder dus alleen als je zelf terugschakelt of de sportstand zijn werk laat doen. In het laatste geval moet je natuurlijk zodra je stilstaat de sport weer uitzetten, anders verlies je elk verbruiksvoordeel weer bij optrekken.
Helaas gaan dit soort acties wel een beetje in tegen het wezen van een automaat. Ik laat het dus maar zo.....Ikzelf zou hem anders geprogrammeerd hebben....Kennelijk levert dit gedrag nauwelijks iets op in de ECE cyclus, anderd had PSA het wel anders geprogrammeerd.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 mei 2012 14:39 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Ja, dat het tegen het wezen van een automaat ingaat klopt. Ik zie me dan ook niet vanwege een mogelijk minder verbruik manueel rijden in de stad. Dat beperk ik tot het rijden met de caravan in de bergen en soms in steden en kleinere plaatsen. De steden gaat vaak prima in de S, maar met haarspeldbochten rij ik echt wel manueel. En vloek dan wel eens omdat de aisin6 soms wel erg eigenwijs is en alsnog zelf wil schakelen. Ook in de manueel stand. Johan
|
06 mei 2012 15:12 |
|
 |
Fred_T
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 maart 2012 18:48 Berichten: 172 Woonplaats: Arnhem
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Menno schreef: Lekker belangrijk, als je zuinig wil rijden koop je sowieso geen automaat  Je zult om medische redenen maar gedwongen zijn om een automaat te rijden!!! even nadenken voordat je een standpunt inneemt.
_________________ Onze C5 heet "Christine"
|
08 mei 2012 10:03 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Niet zo aangebrand zijn hoor ... Nergens voor nodig , niet bepaald serieus bedoeld , bovendien is het maar mijn mening, dus who cares 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 mei 2012 10:15 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Moet je om medische redenen met een grote zware auto rijden Fred? Misschien is dan een - al vanaf € 1475 all in - LPG installatie een uitkomst als je deze auto nog een tijdje wilt rijden en meer dan 10000 km per jaar rijdt met de huidige brandstof prijzen. Mijn vorige 2.0 break automaat liep gemiddeld 1:9,93 op LPG,heb wel een lichte rechter voet.
|
08 mei 2012 12:34 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Ja, en dan is je reden niet om zuinig te willen rijden, maar met een automaat te willen rijden. Ik heb een wat lastige linkerbeen, waarmee ik overigens een koppelingspedaal kan goed bedienen. Maar prettiger is voor mij een automaat. Zuiniger willen rijden kan ik dus alleen halen door mijn tempo en rijstijl aan te passen. En dan haal ik de laatste tijd, na de winterbandenwissel, weer een 1 op 15.5 - 1 op 16 met onze 2.0HDIF 136pk automaat. Ben ik niet ontevreden over. Heb wel een grote zware voet, maat 49, maar kan de druk dus over veel cm2 verdelen Alleen maar stadswerk rijden wil ik niet weten  ik heb recht op 1 blinde vlek vind ik Wat ik probeer aan te geven is dat het helaas zo zal zijn dat een automaat minder zuinig is, maar dat wanneer je op een automaat aangewezen bent, je dit zult moeten accepteren. Johan
|
08 mei 2012 16:51 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Nee hoor, een prius is inherent ook een automaat en daarbij ook nog eens erg zuinig. Het is natuurlijk geen citroen....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
08 mei 2012 23:23 |
|
 |
|