Dan zou je dus ook de achterkant niet meer naar beneden kunnen drukken?Rene schreef:Kapotte bol is geen vering meer.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Bij dergelijke rare effecten met HA3+ moet je eerst eens kijken naar het LDS-peil. Te laag en het HARD-ZACHT schakelen wordt verstoord.
Daarbij moet je in principe een echt lekke bol ook aan het peil kunnen herkennen, omdat er flink wat LDS nodig is om de bol op te vullen: zo'n kwart liter.
boldruk 50bar -> 80bar werkdruk = 1/1,6
dus bolvolume 385cc -> 240cc.
Rare effecten met het afrijden van drempels kan ook zitten in ADALs en stootblokken.
Daarbij moet je in principe een echt lekke bol ook aan het peil kunnen herkennen, omdat er flink wat LDS nodig is om de bol op te vullen: zo'n kwart liter.
boldruk 50bar -> 80bar werkdruk = 1/1,6
dus bolvolume 385cc -> 240cc.
Rare effecten met het afrijden van drempels kan ook zitten in ADALs en stootblokken.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
ADALs zijn recent vervangen, stootblokken zijn aanwezig. Heb ook het LDS peil gecheckt, staat op niveau. De auto heeft twee nieuwe veercilinders gekregen de afgelopen maand.EvilTwin schreef:Bij dergelijke rare effecten met HA3+ moet je eerst eens kijken naar het LDS-peil. [...]
Rare effecten met het afrijden van drempels kan ook zitten in ADALs en stootblokken.
De symptomen zijn dat de auto normaal lijkt te veren op lange oneffenheden. Maar met name het afrijden van een drempel geeft een veel te heftige klap, alsof er geen veerweg meer over is. Het lijkt het rechterachterwiel te zijn. Zou het kunnen dat de auto in de zachte stand min of meer veert op de middenbol? En dat, wanneer het systeem die uitschakelt om in de harde stand te schakelen dan een defecte veerbol pas echt gaat opvallen?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De middenbol neemt ongeveer de helft van het veervolume voor rekening.
Uit het hoofd zeg ik dat de boldrukken 30-50-30 zijn en diezelfde verhouding zegt wat over welke bol wat doet.
ZACHT<->HARD is dan het uitschakelen van de middenbol, wat niet alleen qua veerstijfheid een behoorlijk sterk effect geeft ("110"->"60"), maar omdat tegelijkertijd de middendoorlaat afgesloten wordt voelt een wiel alleen de "30" aan zijn kant, waar het normaal dus "55" voelt. Een platte buitenbol valt dan ook extra op.
In de zachte stand echter, valt het gemis van één buitenbol minder sterk op, juist omdat dan via de links-rechts verbinding de as nog altijd op "80" veert. Wel voel je dan asymmetrie in de reacties, in de vorm van schuin rollen over de as LV-RA of RV-LA. Bij het afrijden van een drempel staat de boel eigen altijd op HARD.
Dat klinkt vreemd (je wilt toch soepel over drempels!?), maar in de praktijk betekent het wel dat je sneller over hogesnelheidsdrempels kunt. Ik heb dit wel eens getest met een CX, vs Xm. De Xm was een Ph.I waarin permanent HARD te selecteren was.
De Xm kon in HARD met zo'n 80km/h over een ~40km/h drempel, waarbij de reactie vóór (inveren) wat te sterk werd. De CX deed 100km/h, waarbij de reactie achter (doorslaan) te sterk werd. De Xm in [auto] haalde 120km/h. Daarbij gaan dus de voorwielen in ZACHT over de drempel, maar de achterwielen in HARD. Dat is hetzelfde als bij een C5 met HA3+...
Als je van een links-rechts symmetrische drempel afrijdt, dan mag er eigenlijk geen verschil zijn tussen links en rechts, behalve als aan die kant dus een probleem zit: aanslagnokken, bol, ADALs, bevestiging van de stabilisatorstang.
Als de boel net los geweest is kan er uiteraard iets fout gegaan zijn, bijv die bevestiging.
Uit het hoofd zeg ik dat de boldrukken 30-50-30 zijn en diezelfde verhouding zegt wat over welke bol wat doet.
ZACHT<->HARD is dan het uitschakelen van de middenbol, wat niet alleen qua veerstijfheid een behoorlijk sterk effect geeft ("110"->"60"), maar omdat tegelijkertijd de middendoorlaat afgesloten wordt voelt een wiel alleen de "30" aan zijn kant, waar het normaal dus "55" voelt. Een platte buitenbol valt dan ook extra op.
In de zachte stand echter, valt het gemis van één buitenbol minder sterk op, juist omdat dan via de links-rechts verbinding de as nog altijd op "80" veert. Wel voel je dan asymmetrie in de reacties, in de vorm van schuin rollen over de as LV-RA of RV-LA. Bij het afrijden van een drempel staat de boel eigen altijd op HARD.
Dat klinkt vreemd (je wilt toch soepel over drempels!?), maar in de praktijk betekent het wel dat je sneller over hogesnelheidsdrempels kunt. Ik heb dit wel eens getest met een CX, vs Xm. De Xm was een Ph.I waarin permanent HARD te selecteren was.
De Xm kon in HARD met zo'n 80km/h over een ~40km/h drempel, waarbij de reactie vóór (inveren) wat te sterk werd. De CX deed 100km/h, waarbij de reactie achter (doorslaan) te sterk werd. De Xm in [auto] haalde 120km/h. Daarbij gaan dus de voorwielen in ZACHT over de drempel, maar de achterwielen in HARD. Dat is hetzelfde als bij een C5 met HA3+...
Als je van een links-rechts symmetrische drempel afrijdt, dan mag er eigenlijk geen verschil zijn tussen links en rechts, behalve als aan die kant dus een probleem zit: aanslagnokken, bol, ADALs, bevestiging van de stabilisatorstang.
Als de boel net los geweest is kan er uiteraard iets fout gegaan zijn, bijv die bevestiging.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Zit nu in de auto, laptop op schoot, Lexia er aan en heb testjes gedaan met de electroklep vering achter. Conclusie: in de stand ZACHT werkt de vering normaal. Maar in de stand HARD is ie echt spijkerhard, alsof er totaal geen vering meer over is. Alleen: ik kan nog niet goed aanwijzen welke kant, in de harde stand is de vering achter gewoon helemaal weg. Ik ben even de weg kwijt... 

Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:52
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Aut Selection
Opties: leder pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12751
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98000
Kleur: zwart
Excuseer me op voorhand wellicht voor de suffe vraag, maar ik heb de hele discussie doorlopen en ik kom er nog steeds niet uit.
Is het mogelijk om comfortbollen te plaatsen op een C5-3 1.6 THP aut van nov 2011?
Reden; ik vind de vering achter best hard (solo) tot stuiterig (met caravan). Onze arme golden retriever zat met Pasen op weg naar Normandie (toegegeven, niet het beste stukje weg in Europa) met de caravan echt op en neer te stuiteren achter in de bak. Wij keken elkaar aan van; hmmm, hadden we toch anders verwacht. Ben er mee naar van Beek gereden in Oudenbosch maar die zeggen dat ie goed veert. Tja.. Ik vind hem dus echt stuiterig achter met caravan (75 kg kogeldruk). Heeft iemand advies? Is dit normaal?
Is het mogelijk om comfortbollen te plaatsen op een C5-3 1.6 THP aut van nov 2011?
Reden; ik vind de vering achter best hard (solo) tot stuiterig (met caravan). Onze arme golden retriever zat met Pasen op weg naar Normandie (toegegeven, niet het beste stukje weg in Europa) met de caravan echt op en neer te stuiteren achter in de bak. Wij keken elkaar aan van; hmmm, hadden we toch anders verwacht. Ben er mee naar van Beek gereden in Oudenbosch maar die zeggen dat ie goed veert. Tja.. Ik vind hem dus echt stuiterig achter met caravan (75 kg kogeldruk). Heeft iemand advies? Is dit normaal?
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Klinkt mij niet helemaal normaal ....
Voor de C5-3 zijn er zover ik weet geen comfortbollen
Voor de C5-3 zijn er zover ik weet geen comfortbollen
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Is het wel een uitvoering met hydraulic? 

(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Denk het wel
http://www.autoweek.nl/auto/61207/citro ... -selection" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autoweek.nl/auto/61207/citro ... -selection" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:52
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Aut Selection
Opties: leder pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12751
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98000
Kleur: zwart
jawel hoor, 100% hydrauliek; hij kan omhoog en omlaag (handig voor het hondje) en in de sportstand.
Dat was trouwens ook een hypothese van mij, dat ie continu in de sportstand staat met aanhanger, maar computer is uitgelezen en daar stond niets verontrustends in. Vreemd wel... Ik bedoel ik kom van een Sorento en dan zeggen dat een C5 hard veert....
Dat was trouwens ook een hypothese van mij, dat ie continu in de sportstand staat met aanhanger, maar computer is uitgelezen en daar stond niets verontrustends in. Vreemd wel... Ik bedoel ik kom van een Sorento en dan zeggen dat een C5 hard veert....
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Wellicht is het LDS niveau te laag, dan loopt het schakelen tussen HARD en ZACHT in de soep. (computer denkt dan dat het goed is) Ook een fout in de remschakelaar kan het schakelen in de war sturen, maar dat is dan volgens de regeling. Waarschijnlijk ook geen foutmelding.
Met een caravan eraan wordt de vering harder, maar dat is ongeveer in verhouding met de massa dus dat kost geen confort. Omdat de demping niet echt toeneemt kan het zelfs iets soepeler aanvoelen.
Met een caravan eraan wordt de vering harder, maar dat is ongeveer in verhouding met de massa dus dat kost geen confort. Omdat de demping niet echt toeneemt kan het zelfs iets soepeler aanvoelen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Vandaag samen met een bevriende garagehouder de veerbol rechtsachter vervangen, door een bol van een sloper. En ze veert weer zoals je van een C5 mag verwachten. Het is me daarmee duidelijk geworden dat een kapotte veerbol achter daadwerkelijk, in het geval van HA3+, alleen duidelijk merkbaar is als de harde stand wordt geactiveerd.

Ook ik zit te denken aan comfortbollen.
Ik heb nu een sedan uit 2008, en vind deze iets stugger rijden dan mijn vorige C, een break uit 2004.
Nu heb ik het draadje geheel gelezen, maar er zijn er maar weinig die met een caravan of andere zware last erachter rijden.
Dit puntje houd mij nog tegen, daar ik bang bent dat de combinatie gaat deinen en ik heb geen sportstand om dit te corrigeren.
Achter mijn dame hangt een Hobby 440 met max. gewicht van 1350 kg en een disselgewicht van 60/65 kg.
Graag verneem ik nog meer van jullie bevindingen, betreffende caravantrekken met comfortbollen.
Gr. Delf.
Ik heb nu een sedan uit 2008, en vind deze iets stugger rijden dan mijn vorige C, een break uit 2004.
Nu heb ik het draadje geheel gelezen, maar er zijn er maar weinig die met een caravan of andere zware last erachter rijden.
Dit puntje houd mij nog tegen, daar ik bang bent dat de combinatie gaat deinen en ik heb geen sportstand om dit te corrigeren.
Achter mijn dame hangt een Hobby 440 met max. gewicht van 1350 kg en een disselgewicht van 60/65 kg.
Graag verneem ik nog meer van jullie bevindingen, betreffende caravantrekken met comfortbollen.

Gr. Delf.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Ik denk dat ik ook een bol (of meer) om zeep heb.
Krijg elk hobbeltje door, vind vooral de achterzijde erg hard.
Een kuiltje komt normaal nauwelijks door en nu word ik zo ongeveer door elkaar geschut.
Greetz Iceman
Krijg elk hobbeltje door, vind vooral de achterzijde erg hard.
Een kuiltje komt normaal nauwelijks door en nu word ik zo ongeveer door elkaar geschut.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007