C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Auteur |
Bericht |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
breakie schreef: :smt017 Ik zou zeggen kijk uit naar een 4x4 diesel als je nu nog niet overtuigd bent. Volgens mij is een Citroën C5 niets voor jou daar ben je na die rit met caravan al achter gekomen anders twijfel je niet. Ook een Citroën heeft onderhoud nodig en rijdt niet op water.  Wat is dit nou voor een onzinnige reactie? De ts wil gewoon een goede keuze maken en vraagt om (meer) ervaringen. En wat heeft dat onderhoud ermee te maken?
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
12 apr 2012 15:54 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Precies, laten we wel zijn, zo'n 140 PK moet toch best een caravan kunnen trekken, ook al zit je aan het maximale gewicht. En ja, logisch gaat het dan NIET met een bloedgang een berg op maar je zult zeker niet achteruit rollen hoor enne, gaan we met een caravan erachter niet op vakantie....... ? 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
12 apr 2012 17:19 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Aan de centjes Maartenr. Voor niks op de eerste rang lukt niet al krijg je nog zoveel positive reacties. Je wil of je wel niet.
|
12 apr 2012 18:14 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Blijft een beetje kort door de bocht Breakie. Ik lees niks over voor niks op de eerste rang willen zitten. Dat is jou inkleuring!
Ik heb nog maar eens een gebruikerservaring gekopieerd van caravantrekker:
De ervaring van B.L. van der Veen met een Citroen C5 - 2.0i aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: maart 2001 - september 2004) en een Sterckeman Romance 480 CP van 1310 kg geplaatst op 19-09-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% = 90 km/u = 14% Heb jarenlang zonder problemen met deze auto een Beyerland Vitesse 495 MD getrokken en was bang dat dit met de zwaardere Sterckeman wat problematischer zou worden, maar dat bleek niet het geval. In de meeste gevallen kan in de hoogste versnelling gereden worden en 110 km/u is geen probleem, in de derde versnelling kan (om even in te halen) ook de 120 km/u gehaald worden. Wel ligt het verbruik met caravan tamelijk hoog, 1op 6 `a 1 op 7, solo verbruik ligt op 1 op 11. De combinatie ligt zeer stabiel op de weg. De auto rijdt het rustigst wanneer je de schakeling handmatig bedient. Hele steile hellingen kunnen het beste in de 2e versnelling genomen worden, dan is een snelheid van 90 km/u nog mogelijk, gewone hellingen doorgaans in de 3e versnelling. Wegrijden op hellingen is geen enkel probleem.
en nog een: De ervaring van Peter met een Citroen C5 Break - 2.0i (96 Kw/131 pk bouwperiode: maart 2001 - september 2004) en een Biod Excellent van 1019 kg geplaatst op 14-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 55% = 112 km/u = 12% Eerder dit voorjaar naar de Ardennen geweest. Geen problemen met de 5 à 6% hellingen op de snelweg. Afgelopen weekend voor het eerst met 4 fietsen op het dak i.p.v. 2. Maakt allemaal weinig uit. Je kunt prima 100 km/u rijden en dan verbruikt de Citroën 1 op 6 à 7. Je moet de automaat alleen tijdens optrekken gebruiken (in sportstand). Zodra deze in de 3e versnelling komt, moet je overschakelen op handbediening. De 4e en hoogste versnelling heeft te weinig power. Als je dat persé wilt, kun je misschien beter een diesel kopen. De hydraulische vering is idd prima.
en nog een: Citroen C5 II Break - 2.0 16v aut. met een Avento De ervaring van H.Esmeijer met een Citroen C5 II Break - 2.0 16v aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: september 2004 - april 2008) en een Avento Gran Turismo 430 TCB van 1405 kg geplaatst op 13-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% = 103 km/u = 16% Rij sinds 2002 met een C5 break 2 l aut. met Avento car. Beladen 1200 kg.Jaarlijks naar Z.Franrijk en vandaar verder door Frankrijk. Geen enkel probleem met heuvels, dalen , bergen en/of wind. Inhalen op autowegen geen probleem. Probeer in Frankrijk niet harder te rijden dan 100 km.Ongemerkt overschrijd ik deze snelheid nog wel eens.Rijden op autoweg benzine verbruik, een beetje afhankelijk van de wind bij ong. 100 km per uur tussen 9 en 10 l per 100 km. Erg prettige combinatie. Ben zeer tevreden.
en nog een: Citroen C5 II Berline - 2.0 16v aut. met een Kip De ervaring van dekker met een Citroen C5 II Berline - 2.0 16v aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: september 2004 - april 2008) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1260 kg geplaatst op 03-11-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% = 96 km/u = 16% Wij rijden nu 6 jaar naar o.a. Altea bevalt goed alleen bij het vastzetten van de snelheid 95 km en met een langzaam klimmende weg schakeld de automaat veel dan kan je beter het gas met de voet bedienen met inhalen moet je rustig gasgeven ,als de automaat terug schakelt en je geeft veel gas.(even gauw) voel je de klap van het overschakelen,dus verstandig rijden,ook kleine wegen.prima,
Ik heb alleen enkele 2.0i en automaat 4 eruit gehaald. Er staan veel meer met handbak. En uiteraard HDI en HDIF Staat ook 1 negatieve in die de bak in gort heeft gedraaid, omdatv er geen oliekoeler op zou zitten. Maar klinkt mij ook wat in d eoren als niet helemaal zorgvuldig rijden in auto met automaat!.
Even genoeg ervaringen te lezen lijkt me zo. Johan
|
12 apr 2012 19:20 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Ik heb dan wel geen automaat , maar wel een 2.0 liter motor en een caravan van 1500 KG het maximale gewicht dus. En deze caravan heb ik ook al jaren getrokken met een 1.8 liter motor (mitsubishi). En mijn ervaring is dat de citroen de betere trekker is , logisch zou je zeggen een zwaardere motor. Ja dat ook natuurlijk , maar het verschil zit in de overbrenging. Bijna alle injectie motoren (zonder turbo) beginnen het vermogen van de motor zo rong de 3000 toeren. Bij de mits als ik 100 reed zat ik aan de 2400 a 2500 toeren , bij de citroen zit ik aan de 3000 toeren en dat merk je flink als de sleurhut erachter hangt. Dit betekend voor mij dat ik met de citroen makkelijk in zijn vijfde versnelling kan blijven rijden ook met lichte helling , bij de mits reed ik al in zijn vier en soms met een helling in zijn drie.
+ de citroen is ook een zware auto wat de combi ook ten goede komt natuurlijk.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
12 apr 2012 19:43 |
|
 |
Deadman
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2008 23:53 Berichten: 122 Woonplaats: Zegge
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Ik zou het doen hoor. Zo'n mooie Citroen. En als je hier een caravan achter hangt heb je ook geen hulp veren nodig. Bij andere auto's is het nog maar eens afwachten wat er gebeurd als je die caravan erachter knoopt. Misschien een break in die versie ? Nog meer ruimte. Ik weet niet wat betere trek auto's zijn in die liter klasse ? Misschien een Subaru ?
Ik heb zelf tegenwoordig een Peugeot 607 3.0 V6 heb 210 pk automaat tot mijn beschikking en heb er een caravan achter hangen met een totaal gewicht van ongeveer 1600 kg. Ik rij graag in een automaat en die zijn meestal wat schadelijker in gebruik. Normaal rijd ik 1:8 en nu reed ik op en neer Zuid Frankrijk 1:7 met een caravan, 2 volwassenen en 3 kinderen. Ik denk dat ik totaal rond de 3600 kg totaal gewicht zat. Op zicht niet slecht. Cruise control op 100 en in de bergen zelf schakelen omdat ie hele tijd in 1 x naar zijn hoogste wil. Dus probleemloos rijden voor mij maar deze auto is ook een monster wat dat betreft.
En inderdaad, hoeveel haast heb je met vakantie en hoe vaak ga je er mee op vakantie. Als het alleen maar de op en retour rit is dan is de ietwat mindere trekkracht niet zo relevant. Je hebt dan wel een super auto voor de rest van het jaar.
_________________ Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
|
12 apr 2012 21:14 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Willem1959 schreef: (Leuk trouwens dat één van de reageerders zo goed als "om de hoek" schijnt te wonen. Wie weet kennen we elkaar wel .... ;>)
Ik loop regelmatig langs je woning om de hond uit te laten en vroeg me wel eens af hoe de 107 die caravan moest trekken 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
12 apr 2012 21:54 |
|
 |
Willem1959
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 apr 2012 20:10 Berichten: 4 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: Citroen C5 II 2.0 HDIF 16V Aut 6 Caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 136.623
Kleur: rood metallic
Naar boven
|
 Re: C5 II 2.0 v16 automaat 4 als caravantrekker?
Okee!
Ik zal voortaan iedereen die met zijn hond bij mij voorlangs komt toch even extra in de gaten houden..... Klussie heeft mij inderdaad uitgepeild. Ben benieuwd.... Geef aub even een seintje, lijkt mij leuk!
Voorlopig ga ik paar dagen, met de Xsara Picasso vóór de net iets te zware caravan, op pad. Wel gewoon in ons eigen vlakke land....
Daarna moet er maar een knoop worden doorgehakt.
Iedereen (nogmaals) bedankt voor de tips en de goede raad. Mocht dit toch nog (je weet maar nooit) door iemand, die zelf praktijkervaring met deze combinatie heeft, gelezen worden: Ik hoor het graag van jullie.
Met vriendelijke groet, Willem
_________________ Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald ...
|
13 apr 2012 17:48 |
|
 |
|