En de spoelbeurt is leuk om te zien, bijzonder hoe de olie die uit de bak komt een wat vies-bruine donkere kleur heeft, en mooi om te zien dat de ingaande en de uitgaande slangen langzamerhand steeds meer dezelfde rode kleur gaan vertonen. Nu had ik over de werking van mijn automaat eigenlijk niets te klagen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks verschil merk in schakelgedrag. Maar toch zou ik deze operatie iedereen willen aanraden, om de simpele reden dat er volgens mij geen betere manier is om alle olie in de bak ververst te krijgen, en volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het sealed for life idee van de fabrikant toch niet helemaal realistisch is...
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Vandaag een spoelbeurt laten uitvoeren bij Johan Oldenhage. Fijne garage, waar je op een vriendelijke manier te woord wordt gestaan en geholpen, inclusief uitleg. Is me goed bevallen, ondanks de afstand... 
En de spoelbeurt is leuk om te zien, bijzonder hoe de olie die uit de bak komt een wat vies-bruine donkere kleur heeft, en mooi om te zien dat de ingaande en de uitgaande slangen langzamerhand steeds meer dezelfde rode kleur gaan vertonen. Nu had ik over de werking van mijn automaat eigenlijk niets te klagen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks verschil merk in schakelgedrag. Maar toch zou ik deze operatie iedereen willen aanraden, om de simpele reden dat er volgens mij geen betere manier is om alle olie in de bak ververst te krijgen, en volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het sealed for life idee van de fabrikant toch niet helemaal realistisch is...
En de spoelbeurt is leuk om te zien, bijzonder hoe de olie die uit de bak komt een wat vies-bruine donkere kleur heeft, en mooi om te zien dat de ingaande en de uitgaande slangen langzamerhand steeds meer dezelfde rode kleur gaan vertonen. Nu had ik over de werking van mijn automaat eigenlijk niets te klagen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks verschil merk in schakelgedrag. Maar toch zou ik deze operatie iedereen willen aanraden, om de simpele reden dat er volgens mij geen betere manier is om alle olie in de bak ververst te krijgen, en volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het sealed for life idee van de fabrikant toch niet helemaal realistisch is...
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
tellers in de bak bij de AL4
We hebben bij een paar bakken met de tellers "gespeeld"
Conclusie, de lampjes gaan niet branden. Bak blijft normaal schakelen.
geprobeerd:
25.000 - 30.000 - 32.958 - 32.959 - 33.000 - 50.000 - 999.999
Bij 32.959 geen melding bij uitlezen
Bij 33.000 melding olie verversen
Bij iedere tellerstand hoger ook melding olie verversen.
We hebben bij een paar bakken met de tellers "gespeeld"
Conclusie, de lampjes gaan niet branden. Bak blijft normaal schakelen.
geprobeerd:
25.000 - 30.000 - 32.958 - 32.959 - 33.000 - 50.000 - 999.999
Bij 32.959 geen melding bij uitlezen
Bij 33.000 melding olie verversen
Bij iedere tellerstand hoger ook melding olie verversen.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Interessant Johan, goed om te weten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan


Berichten: 207
Lid geworden op: 30 sep 2007 12:04
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Locatie: strijen (ZH)
ook maar even mijn ervaringen met mijn C5 Break 200.000km uit 2006. Een 140 pk HDI met een 6 versnellingsautomaat. Bij 100.000 bij de garage de olie laten verversen . Mijn bak schakelde erg goed maar met verbazing gekeken hoe vuil de olie was , kortom na 8 liter was de olie nog niet gelijk van kleur en is er nog ( 5 (?) liter door heen gegaan
En nu ?? Een zijde zacht schakelende bak!!!!!!
Over de garage zeg ik maar niets , anders worden ze daar nog verwaand
En nu ?? Een zijde zacht schakelende bak!!!!!!
Over de garage zeg ik maar niets , anders worden ze daar nog verwaand
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik lees vele verhalen over goed schakelende automaten waar gitzwarte olie uitkomt en dat die automaten na het olieverversen nog ongeveer net zo goed schakelen.
Als je bij een diesel motorolie ververst is die na 10 minuten weer net zo zwart als de olie die je hebt ververst. De kleur zegt nagenoeg niets! Je kunt van kraakhelder water doodziek worden als je het drinkt en het smerigst uitziende water kan perfect drinkwater zijn. Zit dit nu allemaal tussen de oortjes? Hoe is het met de laboratorium uitslagen, Johan?
Als je bij een diesel motorolie ververst is die na 10 minuten weer net zo zwart als de olie die je hebt ververst. De kleur zegt nagenoeg niets! Je kunt van kraakhelder water doodziek worden als je het drinkt en het smerigst uitziende water kan perfect drinkwater zijn. Zit dit nu allemaal tussen de oortjes? Hoe is het met de laboratorium uitslagen, Johan?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Drie weken geleden zijn er een 9 tal monsters opgehaald. Helaas heb ik nog geen uitslag.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Ben ik niet helemaal met je eens. In de auto's waarin ik op lpg reed bleef de motorolie veel langer helder dan bij benzine of (laat staan) diesel. Ik weet dat die kleurverandering veroorzaakt wordt door de hoeveelheid verbrandingsresten. Maar ik denk toch dat (motor)olie zonder/met minder verbrandingsresten beter is dan (zwaar) vervuilde olie. Ben wel benieuwd naar de laboratoriumuitslagen.GW-tje schreef:Ik lees vele verhalen over goed schakelende automaten waar gitzwarte olie uitkomt en dat die automaten na het olieverversen nog ongeveer net zo goed schakelen.![]()
Als je bij een diesel motorolie ververst is die na 10 minuten weer net zo zwart als de olie die je hebt ververst. De kleur zegt nagenoeg niets! Je kunt van kraakhelder water doodziek worden als je het drinkt en het smerigst uitziende water kan perfect drinkwater zijn. Zit dit nu allemaal tussen de oortjes? Hoe is het met de laboratorium uitslagen, Johan?
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Ik moet ook enigzins terugkomen op mijn eerdere uitspraak, want er is toch effect merkbaar van het flushen. En wel bij een koude motor en bak, voor de flush ging het schakelen soms een beetje nukkig, het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 ging wat stroef, kan er geen beter woord voor bedenken. Dat gaat nu ook bij een koude motor soepel.
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2010 18:48
Auto: C5 3.0 V6 exclusive Break AUT
Opties: Pack Ambiance, Afneembare trekhaak, geen sigarettenaansteker, geen mistlichten voor
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09088
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 169852
Kleur: Bleu Mauritius Nacre
KPH: Voor + Achter
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
@ Kapitein Rob
In een versnellingsbak vindt geen verbranding plaats. Waarom wordt die rode vloeistof dan toch zwart? Ik heb ook wel eens gelezen dat er een soort banden in de bak zitten die verslijten? Geven die dan zwart af?? Ik weet het ook niet...
In een versnellingsbak vindt geen verbranding plaats. Waarom wordt die rode vloeistof dan toch zwart? Ik heb ook wel eens gelezen dat er een soort banden in de bak zitten die verslijten? Geven die dan zwart af?? Ik weet het ook niet...
C5club Fan


Berichten: 70
Lid geworden op: 11 jun 2011 23:01
Auto: c5 break hdi 110pk met volgens mij alle opties
Opties: chiptuning bij 220000 km
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255356
Kleur: grijs metalic
Er zitten geen banden in wel frictie-platen ,alles draait, slipt (gecontroleerd) en overal komen heeeele kleine deeltjes vanaf die door de olie worden opgenomen , daardoor verandert de olie van kleur
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2010 18:48
Auto: C5 3.0 V6 exclusive Break AUT
Opties: Pack Ambiance, Afneembare trekhaak, geen sigarettenaansteker, geen mistlichten voor
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09088
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 169852
Kleur: Bleu Mauritius Nacre
KPH: Voor + Achter
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
En kunnen die deeltjes er dan misschien ook voor zorgen dat de bak minder soepel gaat schakelen? Veranderd de viscositeit onder invloed van die deeltjes? Uit welk materiaal bestaan die deeltjes? Deeltjes die van frictieplaten afkomen lijken me geen smerende werking te hebben.
Het lijkt dus een ander verhaal als met motorolie die vervuild is geraakt door verbrandingsresten. Dat bestaat voornamelijk uit koolstof.
Het lijkt dus een ander verhaal als met motorolie die vervuild is geraakt door verbrandingsresten. Dat bestaat voornamelijk uit koolstof.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als de bakolie bv 90 graden is zegt dat niets over de temperatuur tussen de frictieplaten, die is dan zeker hoger. Boven de 150 graden onstaat er koolvorming.
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2010 18:48
Auto: C5 3.0 V6 exclusive Break AUT
Opties: Pack Ambiance, Afneembare trekhaak, geen sigarettenaansteker, geen mistlichten voor
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09088
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 169852
Kleur: Bleu Mauritius Nacre
KPH: Voor + Achter
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Juist. Klinkt ook logisch. Even een productblad van een ATF DEXTRON VI versnellingsbak"olie" gelezen:"vlampunt bij 206 graden Celsius"
"Verbrandingsprodukten: kooloxiden, zwavelbestanddelen, fosfor, stikstof en andere componenten die vrijkomen bij onvolledige verbranding".
Ook nog een artikel gevonden over de werking van de automatische versnellingsbak:
http://www.rapservices.nl/Automatenverhaal.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Verbrandingsprodukten: kooloxiden, zwavelbestanddelen, fosfor, stikstof en andere componenten die vrijkomen bij onvolledige verbranding".
Ook nog een artikel gevonden over de werking van de automatische versnellingsbak:
http://www.rapservices.nl/Automatenverhaal.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 mei 2010 18:48
Auto: C5 3.0 V6 exclusive Break AUT
Opties: Pack Ambiance, Afneembare trekhaak, geen sigarettenaansteker, geen mistlichten voor
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09088
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 169852
Kleur: Bleu Mauritius Nacre
KPH: Voor + Achter
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Vandaag langs geweest bij Johan Oldenhage voor de verversing van de versnellingsbak olie. Fantastisch om te zien. 2 fotootjes gemaakt:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



