C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Handleiding zelf uitlezen SGI type 1 LPG installatie.
Afbeelding
Dit is de SGI type 1 ECU.
Na heel wat worstelen en natuurlijk stronteigenwijs zijn is het mij eindelijk gelukt om de lpg installatie uit te lezen.
Nu wil ik dit natuurlijk niet alleen voor mezelf houden, na al de goede hulp van iedereen.
Het is eigenlijk erg eenvoudig (wel op eigen risico natuurlijk):
Stap 1:
Download de diagnose manual van de sgi type 1 (hier zit een zeer eenvoudig stappenplan om de installatie te controleren.)
http://digidownload.libero.it/storytell ... pe1_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en de dealer handleiding (hier staat ook meer over de software)
http://digidownload.libero.it/storytell ... pe1_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Koop een standaard seriële stekker of knip er een van een apparaat af (heb ik gedaan) en verbind pin 2, 3 en 5 met de diagnose aansluiting volgens onderstaand plaatje.
Afbeelding
Stap 3
Download agt.exe (AG terminal)
http://www.autogasteile.com/anleitungen ... php?id=507" onclick="window.open(this.href);return false;
Sluit de stekker aan op de auto en start de auto (anders werkt het niet niet)
Start het programma AGT op en wacht circa 30 sec.
Toets nu “AG” in.
Het volgende scherm verschijnt:
Afbeelding
Nu kun je door middel van het intoetsen van 1 tot 4 de selectie maken.
Als je terug wil druk je op backspace.
Dit is item 1.
Afbeelding
Dit is item 2
Afbeelding
Als in systeem info op de volgende pagina te komen moet je op de spatiebalk drukken.
Bij item 3 kan je de fouten uitlezen.
Nog wat handige links voor software:
http://autogasteile.com/anleitungen/category.php?id=120" onclick="window.open(this.href);return false;
En de officiële site van AG, tegenwoordig gfi controlsystems .
Bij onderstaande link kun je alle modificaties en de modificatie software downloaden.
Alles van grotere injectoren tot de aanpassing naar de Bosch sensoren ipv Sagem.
http://www.gficontrolsystems.eu/index.p ... in&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Software en Kalibraties
Kalibraties
SGI Kalibraties

Diagnostic Tools
AG Modify DGC/DGI
AG Modify SGI Type 1
Monio Download

SGI Type 3 diagnostics and calibration software
The GFI installer package contains the following items:
Diagnostic Tool (DTS version 2.7.13)
EZ Calibration Tool (EZTool version 3.4.12)
Dongle driver (version 7.5.1)
USB to RS232 converter driver (version 2.8.2)
All required .dat files are included in the Diagnostic Tool

Download the GFI installer package.

Volgens mij zou je type 2 en 3 installaties ook uit moeten kunnen lezen, maar dan heb je ook nog een k-line interface nodig (dit zit volgens mij standaard in een usb vag com adapter voor obdII) die heb ik nog liggen van mijn echte liefde de alfa Romeo.

Als je me een mail stuurt kan ik ook een rar file sturen met alles erin.

Succes ermee!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Oh ja, dit alles kost een kabel van 2 euro.
Als je geen com poort op de computer hebt, zal het ook wel lukken met een usb serieel adapter (ebay voor een tientje).
Stuk beter dan 100 euro diagnose bij de gasboer.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Sietze......je bent geweldig! Goed, stevig en eigenwijs uitpluiswerk! Petje af. :smt038
Stuur mij maar zo'n rar met de hele reutemeteut. Zie pb.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
Nou die Sietze die Wiet ze :smt193
Ik ben zelf ook zo'n stronteigenwijze citroen C5 en gasrijder dus ik weet hoe Sietze heeft moeten ploeteren om het bovenstaande gedaan te krijgen. Petje af hoor Sietze :smt004
Ik heb je linkjes al gedownload maar misschien is een RAR ook handig .
( trouwens wat is RAR eigenlijk ? .Ik heb geen idee) :smt198
Maar ja als digibeet ....... :smt089
Al vast hartelijk dank Sietze. Zie mijn PB :smt038
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Hierbij de link naar de bestanden, het was toch iets te groot om via de mail te verzenden.

http://www.sendspace.com/file/kmbyp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkt deze link niet meer, dan moet je me even een bericht sturen dan zet ik hem weer online.

PS rar is een bestandsformaat van winrar, dit werkt eenvoudiger dan zip en is beter gecomprimeerd.
Winrar is gratis down te loaden op winrar.nl
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Weet iemand al iets meer over die Bosch druksensor en waar deze te koop is? Ik zou graag die modificatie doorvoeren om niet elk jaar die druksensor van Sagem te hoeven vervangen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Ik heb de sagem sensor bij Verdampere.nl gekocht (gebruikt) en hij had ook de bosch sensor wel liggen.
Ik had het geld overgemaakt en volgende dag de sensor al in huis.
Perfecte service!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Oké, daar maar eens informeren dan. Iemand plaatjes hoe die Bosch ingebouwd zit, zodat ik kan zien welke modifcatie aan de hardware kant doorgevoerd moet worden?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
:oops: :oops: Alles maar dan ook werkelijk alles zit in het rar bestand van Sietze. Ik zit er nu noodgedwongen, vanwege problemen, doorheen te spitten, maar het is supercompleet.
Nogmaals dank Sietze! :smt023
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Ik had een foto toegevoegd bij de modificatie file (dacht ik).

Maar hierbij nog even een plaatje.
Afbeelding

Je kan de sagem sensor afblinden of gewoon laten zitten.
Je moet de kabels (indien nodig) verlengen en de modificatie uitvoeren.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Ik zie net de mail hierboven, zat even te klooien om een pic op het forum te zetten.

Goed te horen dat ik er mensen blij mee kan maken. :mrgreen:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Heb me de blubber gezocht naar die Bosch sensor. Hij zit dus gecombineerd op het drooggasfilter en dit kost ook ergens rond de 100 euro. Maar dan moet je nog het juiste kabeltje hebben en de modificatie in de software doorvoeren. Heb verdampère een mail gestuurd maar nog niets gehoord.
Bij mij werkt de druksensor dan wel / dan niet en ik verlies ergens koelvloeistof. Probleem is nu dat de installatie na een paar kilometer in de hik gaat. Terug op benzine en piepjes als waarschuwing. Ik denk dat de verdamper op dat moment bevriest.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Heb je de drainplug al uit de verdamper geschroefd (als hij op benzine loopt!!!) en de Pvap gemeten.
Als er veel sludge uit het schroefje komt is je membraam misschien kapot.

De Pvap hoort bij het plugje eruit 1013mbar te zijn (=atmosferische druk) te zijn.

Als je koelstof erg laag is geweest kan het ook zijn dat er lucht in de leidingen zit en dat hij dus bevriest.
Controleer even of de retourleiding warm wordt (ik was ook een liter koelvloeistof kwijt, maar nog geen enkel probleem gehad).

Daarnaast zou je even met een schroevendraaier op de injectoren kunnen horen of ze tikken. Als de auto op gas loopt (wel de drainplug er weer in zitten) moeten de benzineinjectoren niet klikken.

Laat je bevindingen maar eevn weten.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Filters heb ik allemaal een paar maanden terug vervangen en er kwam ook geen sludge. Ik heb nog wel de revisieset liggen maar wil eigenlijk eerst een goede diagnose stellen. Het verlies van koelvloeistof baart me enigszins zorgen omdat ik de oorzaak nog niet gevonden heb. Slang of aansluiting, (kachel)radiateur of koppakking? Ik kan nergens vocht of zout ontdekken. Hoe meet ik de Pvap? Welk metertje schaf ik daarvoor aan?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dit weekend verder gezocht naar het verlies van koelvloeistof, maar nog geen boosdoener kunnen aanwijzen.

Wel de verdamper eruit gepeuterd en van een nieuw membraan voorzien. Ik had een revisiesetje liggen van lpgonderdelenshop.nl voor de 600 001 van AG. Rubbertjes in deze set passen niet en het naaldje moet je van het membraan losboren om het te kunnen gebruiken. Maar goed, dat allemaal gedaan en het huis ontkalkt/schoongemaakt en weer in elkaar. Ik heb het niet zo op de los/vaste slangverbindingen van het koelwater aan deze verdamper maar alles is weer netjes dicht.
Na wat warmdraaien en ervoor zorgen dat het koelwater weer goed door de verdamper stroomt lijkt alles weer tip/top. De verdamper bevroor in eerste instantie wel (motor bleef gewoon lopen), maar na even een rondje zijn alle slangen weer lekker warm.
Bijkomend voordeel: tot nu toe knippert het ledje bij het starten weer vrolijk mee totdat de motor op lpg draait.
Blijkbaar heeft een uitgehard membraan ook invloed op de werking van de druksensor! Daar had ik de oplossing van het dan wel / dan niet knipperende ledje niet verwacht.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie