Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Omdat de motor al gedraaid heeft is het de vraag of de kleppen al beschadigd zijn toch?
Of heeft deze motor ruimte boven de zuiger voor openstaande kleppen?
Dit zou ik eerst gaan checken/navragen. Sleutelaars op dit forum weten het vast ook wel.
Misschien is het handig om te kijken of een C5 in je buurt woont die ervaring heeft met deze materie?

Kijk ook het inbouwschema en tekeningen eens goed na of je een fout kunt ondekken die je gemaakt hebt.
Een fout maken is soms veel logischer dan het eigenlijk lijkt.
De kleppen moeten de ene keer wanneer de zuiger boven is BDP dicht staan en een andere keer op tuimelen staan.
De krukas draait dus twee keer zo snel rond als de nokkenas, dat betekend dat in theorie het nokkenas tandwiel totaal verkeerd kan staan.
Vraag even om een duidelijke afstelprocedure/inbouw handleiding of hulp misschien?
Johan


11 maart 2012 10:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Gewoon terug naar basis autotechniek zoals JHV hierboven ook al schrijft.

Als de zuiger bovenin staat staan de kleppen op tuimelen.

Dus de uitlaat sluit en de inlaat opent.

Je kunt dan een tandje verkeerd zitten, maar je zit in de buurt.

Vandaar uit kun je weer zoeken naar de juiste afstelling.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


11 maart 2012 13:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Allereerst zul je ons moeten vertellen wat precies je werkwijze is geweest en minitueus wat je gedaan hebt. Je moet ergens een fout gemaakt hebben en je zult helemaal terug moeten, stap voor stap.

Stap 1: demonteren van de afdekkap van de motor en alle bougies verwijderen.
Stap 2: alle kapwerk weer verwijderen zodat je weer overal bij kunt en overal zicht hebt.
Stap 3: proberen de motor dusdanig te tornen in de normale draairichting dat je de blokkeerpen van de krukas weer kunt plaatsen. Lukt dit niet dan de distributieriem losnemen en verwijderen. Onthoud even welke kant deze op zou draaien.
Stap 4: meten welke zuigers bovenin staan; 1 en 4 of 2 en 3.

Ik vermoed dat de stand zodanig zal zijn dat zuiger 1 en 4 bovenin staan en dat cilinder 1 (dichtste naast de versnellingsbak, meest rechtse op de motor) op het punt van "start arbeidsslag" staat.
De kleppen van cilinder 1 zijn dan volledig gesloten en cilinder 4 staat op tuimelen. Je zult de kleppendeksels moeten lichten om dit te controleren. Dus ook nieuwe pakkingen nodig.

Je krukas staat nu geblokkeerd in de juiste stand. Nu ga je de beide nokkenassen met de hand tornen, zodanig dat beide assen, door evenveel te verdraaien, in de blokkeerstand komen. Dan pennen erin en kijken of alle kleppen van cilinder 1 volledig gesloten zijn en die van 4 op tuimelen staan. Door, zonder blokkeerpen, iets te verdaaien zou je bij 4 enige actie moeten zien en bij 1 niets. Dan blokkeerpen er weer in.

Stap 5: Distributieriem plaatsen volgens de beschrijving van JW-NHS die je hebt ontvangen.
Stap 6: Riem spannen.
Stap 7: Met de hand de motor weer tornen en zeker 4 keer de krukas rond zodat je zeker weet dat niets elkaar raakt.
Stap 8: Nogmaals alles nakijken.
Stap 9: Motor starten.

Als dit lukt kun je alles weer afbouwen. Krijg je de motor nu niet aan de praat, dan moet de riem er weer af en zul je de riemwielen van de nokkenassen nog een keer rond moeten tornen. Dan komt cilinder 1 op tuimelen te staan en cilinder 4 heeft dan de kleppen gesloten. Dit zijn de enige 2 opties die er zijn.

Opnieuw Stap 5 t/m 9 doorlopen.

Je moet nu een lopende motor hebben........
Succes!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 13:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Niet direct in paniek raken:

Voorzichtig draaien tot de zuigers halverwege staan. Dan kun je met de riem er af de beide nokkenassen goed zetten.
Er is echt voor de krukas maar EEN GOED PASSEND gat, de zuigers staan dan halverwege, te controleren door bougies te verwijderen en lasdraadjes van gelijke lengte in cilinder 1 en 2 doen.

De beide nokkenassen hebben ook maar 1 goed passend gat, kan eigenlijk niet missen. Bij de krukas ben je de fout in gegeaan waarschijnlijk!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 maart 2012 15:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Staan de zuigers allemaal halverwege BJG? Waarop baseer je deze info? Ik kon dat zo snel niet vinden. Wat blijft is stap voor stap door logisch na te denken de boel weer in lijn te zetten.

Toch begrijp ik niet waarom de fout is opgetreden. Dat kan eigenlijk alleen als de blokkeerpennen te vroeg verwijderd zijn en er aan de krukas of nokkenassen is gedraaid.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 17:03
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Die blokkeerpen in het vliegwiel boven de aandrijfas, vind ik persoonlijk niet zo heel erg goed passen. Zeker als het een automaat betreft.

Waarschijnlijk is het misgegaan met het natrekken van de poelie.

Heb je bij de eerste keer ook met de hand de motor twee maal rond gedraaid?

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


11 maart 2012 17:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Dat is toch die pen van 9mm met verloop naar 20? Zijn die gaten zo ruim dan?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 18:05
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
gaten zijn ruim. Niet de passing van de nokkenas

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


11 maart 2012 21:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Gaten zullen toch niet dusdanig ruim zijn dat de DB-riem een tand uit fase kan? Dat geloof ik niet.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 22:04
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16
Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Mensen, ontzettend bedankt voor de info. De fout is ontstaan doordat ik ervan uitging dat de krukas maar één gat heeft. Ik heb nu mogen ondervinden dat er 3 in zitten. :smt089 . Dus bij het eerste het beste gat heb ik die blokkeerstift erin geduwd (maat 9-15-29 mm). Vervolgens de nokkenassen geblokkeerd nadat ik de snaar eraf gehaald had, maar die moest ik wel een beetje verdraaiien. Toen had er een lichtje moeten gaan branden. De nokkenassen worden overigens met pennen van 5 mm geblokkeerd. Om de timing weer goed te zetten, ben ik weer gaan zoeken naar een gat verder op de krukas. Riem weer monteren. Kijken of hij vrijloopt. Nee bij het derde gat had ik succes. Als je bij het draaien een klep "voelt" een beetje spelen met de nokenassen. Als je voelt dat de spanning eraf is (alle veren duwen dan even hard) kun je de krukas draaien zonder kleppen te raken. Pennen er weer in en de snaar op spanning zetten met de spanrol. Wat in de info die kreeg niet juist is is dat bij deze motor de zuigers 1 en 4 in BDP zouden staan of allemaal halverwege. Bij alle drie de gaten was het er ergens tussenin. Dit is dus afwijkend van de oudere 2 liter 16V (RFN). Advies is dus om de krukas te draaien totdat de gaatjes van de nokkenassen ongeveer in lijn staan (voordat de pennen erin gaan) en dan het krukasgat vinden. Dan de krukas AFTEKENEN (was ik vergeten) voordat de centrale bout wordt losgedraaid. De speling in de krukasgaten is inderdaad vrij ruim. Verder is deze blokkeerpen ook lastig te monteren zeker bij een automaat waar hij er maar een klein stukje ingaat. Al met al is het goed gekomen. Nogmaals bedankt voor jullie medeleven en adviezen. De motor loopt weer als een zonnetje.


11 maart 2012 22:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2012 23:18
Berichten: 253
Woonplaats: Assen
Auto: C5 BREAK 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: zwart
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Super willem-- was wel even schrikken zeker


11 maart 2012 22:36
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Mooi dat het zonder schade goedgekomen is! :smt193


11 maart 2012 22:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Top Willem! Je bent een held. :smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 maart 2012 23:16
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
:smt023 :smt023 :smt023


12 maart 2012 10:16
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 693
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Spannend verhaal. Gefeliciteerd met de goede afloop.

--willem-- schreef:
Toen wilde de motor slecht starten en liep niet lekker.

Maar zo te lezen is er nog steeds een kans dat er toen (lichte?) schade is ontstaan.
Misschien moet ik maar niet teveel doemdenken. Als hij nu mooi loopt is er een goede kans dat hij dat blijft doen.

Adri


12 maart 2012 11:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.