Jouw gevalletje is hier uitgebreid langsgekomen. Wat er nu exact mis was hebben we nooit kunnen achterhalen, wel dat de jouwe een van de eerste C5 THPs was en daarmee een van de laatste THPs die nog zónder modificatie is geleverd. Het kan dus zijn dat een dealer die pas in Q2 2010 zijn eerste C5 THP verkocht heeft nooit dit probleem tegenkomt.Manitoba schreef:Da's toch ook niet helemaal waar... Mijn C5 heeft na een jaar en bijna 30k niet voor niets het veld moeten ruimen, die had wel degelijk nog de constructiefout onder de kap. Vervolgens kregen de dealer en C-NL de ontstane gevolgproblemen niet opgelost, maar dat doet hier even niet terzake. Maar het is bij "mijn" THP wel degelijk begonnen met een van-tijd gelopen d-ketting.exroosje schreef: ...
JO gaf mij al aan nog nooit een C5 met dit probleem gezien te hebben. Zowel de C5 als de 508 hebben de modificatie af fabriek (kettingspanner). ...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 24#p308524" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast was jouw geval een mooie casus van het onvolledig aanpakken van het probleem en het waarschijnlijk veroorzaken van een nieuw probleem (nokkenasverstelling?), waarvan ook nooit is komen vast te staan hoe het is ontstaan.
Jouw geval ging ongeveer zo:
0) probleem met kettingrek/lengte?
1) spanner vervanger (was idd niet nodig geweest als je motor al de modificatie had)
2) ketting vervangen? alle geleiders vervangen? (onduidelijk uit jouw verhaal, moet wel!)
3) nokkenasverstelling stuk?!
4) update MM software (om het schakelen lean-rich burn soepeler te maken?)
M.I. zat jouw probleem niet zuiver in het feit dat je motor van voor de modificatie was, maar ook de handelswijze van de dealer. (tbc) Zonder exact te weten wat die gedaan heeft is dat echter niet vast te stellen. Daarnaast is ook niet duidelijk geworden of het probleem nu echt afdoende opgelost was. Jouw dealer/monteur zei van wel, maar jij bleef "iets" voelen. Dat is een wellis-nietes geval, waar je het geluk hebt gehad dat je leasemaatschappij na een jaar kon ruilen.
NB1 met het consumentenrecht had je dus niks van doen, omdat er een leasemij. tussen zat.
NB2 het "probleem" wat er voor jou overbleef was het haperend oppakken van de motor bij lage toerentallen, iets wat vrijwel bij alle auto's met dir.inj. voorkomt en vrij subjectief in hoeverre je het als berijder merkt of moet accepteren.
Maar de THP heeft nu juist wel modificaties ondergaan! In het geval van de C5 vlak na (Q2'10) de introductie van de motor in de C5 (Q4'09), waardoor de C5 THP relatief gezien gevrijwaard is van het kettingspannerprobleem.Ik vind het moeilijk te geloven dat de fabrikant een motor die in zoveel modellen bij meerdere merken wordt gebruikt niet aanpassen/verbeteren als ze geconfronteerd worden met fouten die zoveel garantiekosten met zich meebrengen.
Lean-burn-schakel-haperingen en koolstofaanslag zijn echter niet beperkt tot THP, dus dat zie je bij álle DI-motoren, bij álle fabrikanten. Je ziet ook overal hetzelfde advies: iets meer trappen (kan mogelijk helpen), mooiere brandstof gebruiken (waarschijnlijk onzin).