distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Auteur |
Bericht |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Met veel voorbereiding (inlezen Haynes) begonnen distributiebeschermkap te verwijderen. Bleek dat tandwielen van de nokkenassen totaal anders zijn dan in het boek. Vooral het tandwiel van de as van de inlaatzijde verschilt nogal. Het vastzetten met een 6-10mm pen gaat hier niet lukken. Iemand suggesties? zie bijgevoegde foto. Alvast bedankt voor de reactie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
27 feb 2012 11:33 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
De Haynes gaat dan ook over de ph1 versei van de 2l m,otor (138pk) en de ph2 2l is een nieuwe motor (tenminste een doorontwikkeling met een andere cylinderkop, vanwege vvt) met 143pk . Dat zal zijn effect hebben op de distributie.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
27 feb 2012 12:06 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
welke code heeft de motor?
|
27 feb 2012 12:19 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
De motorcode is EW10A(RFJ).
|
27 feb 2012 13:00 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Er is een instructie B1EG37P0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem INJECTIE EW10A. Die kan ik je als PDF sturen.
Geef dan even je E-mailadres via een PB, en zet daar ook even de laatste 8 cijfers van je VIN bij, dan kan ik checken of die op jouw motor van toepassing is. Er is namelijk ook nog een andere instructie.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 feb 2012 13:26 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
JW, bedankt voor de omschrijving, maar deze was gelijk aan Haynes. Voor mij is het nog steeds onduidelijk hoe het tandwiel van de nokkenas aan inlaatzijde (waar die massieve plaat zonder gat voor zit) te fixeren. Iemand een idee?
|
27 feb 2012 21:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Met een pennetje van ongeveer rond 5 a 6 (zo uit mijn hoofd) in het kleine gaatje.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 feb 2012 22:05 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
In deze afbeeldingen is jouw riemwiel te zien waarbij langere pennen dan bij de Ph1 worden gebruikt om de riemwielen te blokkeren. Ik denk dat ze inderdaad een stuk dunner zullen moeten zijn dan de 10-6 variant van de Ph1. In de positie's [1] op de 2e afbeelding zie je de stand van de uitsparingen waar dan ruimte zou moeten zijn om de pennen in de motor te prikken. Ik heb trouwens bij het wisselen van mijn eigen distributie niet heel veel spanning gevoeld op de positie van de riemwielen. Daarom denk ik als je de uitlaatzijde met de blokkeerpen vastzet en de krukas dat je met het aftekenen van het inlaat-riemwiel tov het blok er ook wel zult komen. (bougies lossen om geen compressie op te bouwen). Ik weet het, klinkt niet héél professioneel maar ik zou dat wel aandurven mits je goed aftekent.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 feb 2012 22:16 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
GW, bedankt voor de uitleg. De beschrijving van JW is de juiste. Bij motor ew10a (RFJ) anders dan bij de voorgaande, moet de krukas met een speciale blokkeerpen via het vliegwiel geblokkeerd worden. Deze kan ik huren bij het automaterialenbedrijf waar ik de snaarset heb gekocht. Misschien dat de beschrijving van JW op de FAQ sectie kan komen staan zodat andere doe-het-zelvers ook geholpen zijn. 
|
29 feb 2012 15:40 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Dat je bij die motor de krukas met een speciaal stukje gereedschap moet blokkeren had ik ook gezien. Maar jouw vraag ging over het blokkeren van het riemwiel van de nokkenas aan inlaatzijde. Hoe ga je dit nu oplossen dan?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
29 feb 2012 21:13 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Er bestaat ook een stukje gereedschap wat een beetje een functie van een wig heeft. Deze plaats je tussen de 2 tandwielen van de nokkenassen, nadat je het achterste(uitlaat) nokkenastandwiel al vast gezet hebt. vervolgens kun je het tooltje strak draaien waardoor beide tandwielen aan elkaar vast zitten, en dus beide niet meer kunnen verdraaien.
_________________ Zeg maar André
|
01 maart 2012 01:37 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Ik kan bij het bedrijf waar ik de snaarkit gekocht heb een setje hulpgereedschap huren. Service hè, ik wist niet dat dat bestond. Daar zitten als het goed is ook de pennen bij om de nokkenas tandwielen te blokkeren. En verder een ring om de spanrol in de goede stand te zetten en een gradenschijf om de bout van de krukaspoeli na het beginmoment nog een extra hoekverdraaiing te geven van ongeveer 60 graden. Ik wilde komend weekend aan deze klus beginnen maar ik wil ook de waterpomp vervangen. Deze heb ik al maar ik zag dat de koelwaterslang die naar de ingang van de radiateur lekt bij de ontluchtingsnippel. Hele expansietank leeg! Gelukkig is het geen zomer. Nu kijken waar ik zo'n slang kan krijgen. Via internet nog niets gevonden.
|
01 maart 2012 13:21 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
help. timing staat nu helemaal fout. Hoe kan ik deze goed krijgen zonder de kleppen te beschadigen? Er zitten meerdere gaten in het vliegwiel waardoor je alles kompleet verkeerd kan installeren. Ik had alles volgens het boekje uitgevoerd. Toen wilde de motor slecht starten en liep niet lekker. Dus nog eens opnieuw alles los. Bij het omwentelen voelde ik dat alles blokkeerde. Ik ben nu helemaal radeloos. Hoe te handelen als je niet weet hoe de krukas t.o.v. de nokkenassen staat?
|
11 maart 2012 01:02 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Goh, da's balen zeg. Als leek zou ik zeggen: Kleppendeksel eraf en bougies eruit. Hopelijk kun je dan de stand van de zuigers zien, zodat je nokkenassen ongeveer goed kunt zetten. Nauwkeurig afstellen dan via de merktekens.
|
11 maart 2012 01:45 |
|
 |
--willem--
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2010 00:16 Berichten: 25
Auto: C5 Break 2.0i 16v aut. Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005
Het is inderdaad balen. weet iemand hoe de zuigers moeten staan (stand krukas) als de nokkenassen geblokkeerd zijn? Dan kan ik via de boegiegaten controleren.
|
11 maart 2012 08:55 |
|
 |
|