C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Er zijn in de korte tijd van mij als C5 rijder al heel wat storingen voorbij gekomen (nu denkt hij zelfs dat het zomer is en dan gaat de airco lekker aan met dit weer).
Maar genoeg hierover, ik heb nu eigenlijk een redelijk ongrijpbaar probleem:

De auto loopt gewoon op benzine en op gas en schakelt ook prima over naar gas.
Hij stottert echter als je weinig gas geeft (rustig op de snelweg) en bij stationair loopt soms hij onregelmatig (tussen de 500 en 1000tpm).
Als ik vol gas geef smoort hij bij 3900 toeren in de lucht (zo voelt het) waarna hij na 1 seconde weer gewoon verder gaat. Soms doet hij dit ook wel rond de 2000tpm.
Dit is erg aanwezig bij lpg en lichter aanwezig bij benzine.

De auto computer geeft na ongeveer 100km de foutmelding P0170, deze heb ik al 5 of 6 keer gehad, zonder een andere foutcode erbij.
De volgende dingen heb ik gecontroleerd/vervangen
- De stationaire druk is 350mbar.
- de lpg filters zijn schoon
- vacuümslangen zijn allemaal goed aangesloten
- lpg injectoren tikken allemaal stationair en de benzine injectoren zijn dan stil.
- Lpg filters zijn schoon
- Geen lekkage, ook geen gas uit de verdamper met de vacuümslang eraf.
- Massapunten van de auto schoongemaakt en met vaseline ingesmeerd.
- Olie vervangen (quartz 700 10w40) + wyns klepstoterbehandeling
- Bougies vervangen door lpg bougies
- Accu vervangen door een goede.
- Luchtfilter vervangen en inlaatsysteem onderzocht op lekkages (valse lucht) maar dit is niet aanwezig.
In de software (easyobd) heb ik de volgende zaken geconstateerd (afgelopen weekend):
- Gasklepsensor in de software gaat mee over het hele bereik
- Inlaattemperatuur lucht 17 graden
- Motortemperatuur 88 graden
- Short term fuel bank trim bank 1 0,78% (rich (+)(welke lambda is dit?)

Deze danst continue heen en weer tussen lean en rich, de long term blijft dan stabiel.
- Long term fuel bank trim bank 1 18,75% (rich (+) (welke lambda is dit?)
- Foutmelding P0170 Fuel trim malfunction (bank 1) (lpg comp geeft geen foutmelding)

Ik heb ook scanxlpro aangesloten, maar dan dansten alle waarden heen en weer (bv toeren tussen 200 en 4000tpm stationair)
Ik verdenk de lambdasonde wel een beetje, want de motor vertoont de kuren (zo voelt het ) meer als hij warm is en volgens mij regelt hij hem dan nog niet erg nauwkeurig af op de lambdasonde.
Alleen beide lambdasondes meten een verkeerd mengsel.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dan weet je dus waar je moet zijn.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Hij smoort er ook in met koude motor op lpg en benzine bij 2000 toeren toeren, als ik dan gas los laat en rustig weer gas geef dan gaat hij weer gewoon verder.
Dus ik betwijfel of het de lambdasone is.

Iemand raad?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:49
Auto: C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210000
Kleur: blauw
Locatie: Leeuwarden
Ik heb de gascomputer zelf uitgelezen en ik denk dat de druksensor van de verdamper stuk is.
Ik zal deze vervangen en hou jullie op de hoogte.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dan zou je eigenlijk de modificatie van sagem naar Bosch door moeten voeren. Die Bosch variant schijnt niet meer stuk te gaan.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
eerst een paar dagen rijden op benzine.

Dan verdamper en afstelling laten controleren bij een LPG specialist.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 okt 2010 21:39
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Eens met Oldenhage rij eerst eens wat meerdere honderden kilometers op benzine en blijf van het gasgedeelte af en kijk wat er gebeurt in die benzine periode. Het is altijd nog zo geweest dat een auto eerst goed op benzine moet lopen alvorens bij de gasinstallatie te gaan zoeken/sleutelen. Sluit het ene uit alvorens naar het andere te gaan.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:59
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Locatie: Schagen
Ik zou ook denken aan de druksensor van de gas installatie.

Deze heb ik zowel bij mijn C5 als de Xsara van mijn vriendin laten vervangen bij een LPG specialist in Winkel. Resultaat: een veel fijner lopende motor.

Succes!
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:11
Auto: C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Locatie: Doetinchem
Je probleem zou ook de EGR-klep kunnen zijn. Je kunt dit checken door even de stekker van de EGR-klep af te halen en dan een proefritje te maken. Bij mij was dit het probleem. Zie mijn draadje 'EGR-klep uitgeschakeld'.
Plaats reactie