C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:34
Auto: C5 Break Ph1
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
C5club Rookie
C5club Rookie
GW-tje schreef:Flesje verstuiverreiniger van Wynn's toevoegen aan een kwart tank doet vaak wonderen.
Daarnaast kun je het handopvoerpompje verdenken van enige lekkage, wat ook slecht starten tot gevolg heeft. De laatste om ook zeker te controleren is de bedrading naar je gloeibougies. Je zult moeten meten of alle bougies daadwerkelijk spanning krijgen bij het voorgloeien. Nieuwe bougies monteren zegt dus niet alles......
Net bij een Hdi (van m'n broer) koude start probleem proberen op te lossen.
Accu en startmotor goed.
Gloeibougies gedemonteerd, doormeten gaat amper vanwege de zeer lage weerstand.
Uitgebouwd gloeiden ze allemaal mooi.
Met alle bedrading los van de bougies meet ik als het lampje binnen brandt geen +12V op de aansluitingen.
Is het relais dan stuk of doe ik iets verkeerd??
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal goed. Kun je dat iets verduidelijken?

Als je de bedrading gewoon hebt aangesloten moet je bij elke bougie tussen aansluitpunt en massa dezelfde basisspanning meten. Als daar verschillen in zitten moet je de contactringen van de bedrading goed schoonmaken en eventueel licht opschuren. Door dit te meten en de gloeibougies allemaal te controleren weet je dat alle cilinders in ieder geval voor kunnen gloeien en dat er niet 1 of 2 cilinders buiten spel blijven. Als dat zo is wordt het starten namelijk erg moeilijk gemaakt.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De ph1 HDi die Citrowim heeft moet ook gewoon probleemloos starten met defecte gloeibougies. Ik denk dat het in een andere hoek moet worden gezocht.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:34
Auto: C5 Break Ph1
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Nee sorry het is niet mijn 1800 ph1 auto, die doet andere rare dingen.
De Hdi van m'n broer start slecht.
@GW-tje de bedrading lag toch los dus zo heb ik het gemeten.
Dank voor de tip van de overgangsweerstand, het zag er allemaal redelijk courant uit.
Maar aangesloten of niet je moet toch gewoon +12 volt meten op de bedrading als het voorgloeilampje binnen brandt of niet??
In mijn schuur is het een graad of 10/15 en de auto had 1/2 uur daarvoor wel gelopen, koelwater nog te warm?? Maar dan brandt het lampje binnen toch niet???
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat voor model en bouwjaar hdi heeft je broer?

Als het gloeilampje brandt moet er idd sowieso spanning staan op de gloeiers.
Wel wat vreemd overigens dat een HDi die 1/2 uur stil staat bij 10-15 gr al het gloeilampje laat branden. Normaal gebeurt dat pas bij een nacht staan bij ongeveer 0 graden, en dan brandt het lampje slechts 1 a 2 seconden. (hij gloeit dan natuurlijk wel langer dan dat het lampje brandt).i

Ik heb een ph2 HDi en daar heb ik nog nooit een gloeilampje zien branden zelfs niet bij -15 al gloeit hij wel degelijk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:34
Auto: C5 Break Ph1
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Hmm ik weet het niet zeker ik denk ook zo rond 2005, in ieder geval een break met het oude model carosserie.
Morgen gaat ie even langs de dealer om de gloeierij te laten testen, ben benieuwd wat het is en meld me dan weer.
Alvast dank voor het meedenken

Wim
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
@BJG

Je bedoeld het gloeispiraal icoontje op je dashboard? Dat heb je nog nooit zien branden ook niet bij -15? Ik zie dat lampje nu wel branden bij -8 en zeker bij de -20 toen we afgelopen zaterdag uit Italie vetrokken. Wij hebben dezelfde 1.6 HDiF motor toch.
Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ledje in dash va BJG is kapot..... :smt203
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ha ha zou natuurlijk kunnen GW.
@Nosmo als die van jou het doet moet die van mij het ook doen.

Zal binnenkort eens even testen/meten waarom hij niet brandt. Ik moet duidelijkheidshalve wel erbij vermelden dat ik de meest recente motor-, en BSI softwareversie heb geupload. Misschien zit daar nog enig verschil in.

Blijft wel gewoon staan dat een 'oude' 2.0 HDi gewoon start zonder dat de gloeiers het doen.
Ook bij de oude 2.2 merk je het nauwelijks als ze het niet doen.
De 1.6 HDi gaat ook prima zonder gloeien, alleen krijg je daar weer mogelijk roetfilterproblemen als de gloeiers defect zijn.
De nieuwe 2.0 slaat wel redelijk moeilijk aan met defecte gloeiers.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Xantia 1.9 TD had ook echt altijd de gloeipitten nodig. Blijft natuurlijk het feit dat er ook wordt nagegloeid d.w.z. dat de gloeibougies nog steeds werken als de motor al loopt. Het lampje brandt tijdens de nagloeitijd nooit.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Klopt!
Maar dan hebben we het natuurlijk wel over een voorkamerdiesel. Dat maakt wel een wezenlijk verschil.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:34
Auto: C5 Break Ph1
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 140000
Kleur: zilvergrijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Vanmorgen met koude start volgens recept alhier gevonden 2x gegloeid.
Dus kontakt aan tot lampje uitgaat dan kontakt uit.
Procedure herhalen en dan starten.
Als een zonnetje, ik begrijp het niet meer maar het werkt en als de auto warm (lees binnen) staat doet ie ut ook goed.
De dealer moet nog even w88 ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
2x gloeien betekent toch dat je eens op e-bay moet gaan zoeken naar een ander voorgloeirelais en misschien een paar nieuwe gloeipitten. En toch even alle elektrische aansluitingen/overgangen goed schoonmaken met contactspray en in de vaseline.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Dat is de volgende stap dunkt me,
kost wat maar dan loopt en start de dame weer zoals 't hoort, :smt023
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Voorgloeirelais: KLIK

Gloeibougies: KLAK
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie