Ik heb het wat krom uitgedrukt, maar als je op een verbinding in een totaalcircuit wat erop ontworpen is genoeg stroom (geen spanning!) te leveren voor de remlichten, nog iets zet dan creëer je een parallelstroompad. Dat betekent dat er verderop in het circuit meer stroom moet gaan lopen: I_totaal=I_cc+I_remlichten.
Het is zonder meer mogelijk dat het circuit dan meer weerstand gaat leveren, maar ook bij gelijkblijvende weerstand zorgt die extra stroom ervoor dat er een grotere spanningsval is. Iets soortgelijks zie je als er veel stroomverbruikers aan staan en de dynamo niet draait op de spanning op peil te houden: de interne weerstand van de accu zorgt bij een grote stroomvraag voor een intern spanningsverlies.
bijv.
V_tot (=14,4V) = V_accuval + V_starter
trek je >200A voor het starten dan is V_accuval =~5V (maw de interne weerstand van de accu is zo'n 0,025 Ohm)
voor de remmen:
V_tot (=14,4V) = V_restcircuit + V_remlichten
trek je ~3x2A voor de remlichten door de remschakelaar (interne weerstand 0,25 Ohm) dan is V_rest = ~1,5V
maw de remlichten krijgen nu nog 13V
zet je daarnaast een CC die ook 2A trekt, dan is V_rest = 2V
maw de remlichten krijgen nu nog maar 12,5V
Omdat de spanning over het totale circuit gelijk blijft (14,4V) moet bij gelijkblijvend weerstand van de remlichten
de stroom door de remlichten dus met bijna 5% afnemen. Tap je stroom af met een kroonsteentje (interne weerstand 0,25 Ohm) dan wordt het helemaal erg. De remlichten krijgen dan nog maar zo'n 10,4V.
We kunnen het nog iets preciezer uitrekenen (de 3x2A is gebaseerd op 12V over de remlichten).
R_tot = R_kroon+R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = R_cc = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+0,25+1/(1/6+3/6)=0,5+1,5=2 Ohm
14,4V/2=7,2A -> 7,2A*0,5 ohm=3,6V spanningsval;

De remlichten krijgen dus nog 10,9V, wat overeenkomt met 1,8A.
Zonder kroonsteentje of cc parallel was dit
R_tot = R_schakelcircuit+1/(3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(3/6)=0,25+2=2,25 Ohm
14,4V/2,25=6,4A -> 6,4A*0,25 ohm=1,6V spanningsval;

De remlichten krijgen normaal dus 12,8V, wat overeenkomt met 2,1A.
Alleen cc parallel, perfecte kabel
R_tot = R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(4/6)=0,25+1,5=1,75 Ohm
14,4V/1,75=8,2A -> 8,2A*0,25 ohm=2,1V spanningsval;

De remlichten krijgen dan 12,3V, wat overeenkomt met 2A.
Dus 5% minder stroom met een goede kabelboom, 15% minder stroom met een rotte kabel.
Voor het geleverde
lichtvermogen (P=I^2*R) is dat minimaal 10% resp. 30% minder.