Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EvilTwin schreef:
Ook ingrijpen op analoge verbindingen (helemaal met slecht geaarde systemen, of verbindingen met inwendige weerstand) kan vreemde gevolgen hebben. Al zou het alleen maar bijv. 10% stroom van de remlichten aftappen levert dit al 20 à 30% minder felle remlichten op; niet echt lekker.
Je tapt geen stroom af, maar gebruikt slechts het signaal :idea: HOOG/LAAG voor de rekeneenheid van de CC. Dat is geen belasting voor het overigens annaloge systeem.

Stroom aftappen zorgt overigens niet voor verminderde lichtopbrengst. Dat gebeurt slechts bij het naar beneden brengen van de spanning. (U=IxR) ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik heb het wat krom uitgedrukt, maar als je op een verbinding in een totaalcircuit wat erop ontworpen is genoeg stroom (geen spanning!) te leveren voor de remlichten, nog iets zet dan creëer je een parallelstroompad. Dat betekent dat er verderop in het circuit meer stroom moet gaan lopen: I_totaal=I_cc+I_remlichten.

Het is zonder meer mogelijk dat het circuit dan meer weerstand gaat leveren, maar ook bij gelijkblijvende weerstand zorgt die extra stroom ervoor dat er een grotere spanningsval is. Iets soortgelijks zie je als er veel stroomverbruikers aan staan en de dynamo niet draait op de spanning op peil te houden: de interne weerstand van de accu zorgt bij een grote stroomvraag voor een intern spanningsverlies.

bijv.
V_tot (=14,4V) = V_accuval + V_starter
trek je >200A voor het starten dan is V_accuval =~5V (maw de interne weerstand van de accu is zo'n 0,025 Ohm)

voor de remmen:
V_tot (=14,4V) = V_restcircuit + V_remlichten
trek je ~3x2A voor de remlichten door de remschakelaar (interne weerstand 0,25 Ohm) dan is V_rest = ~1,5V
maw de remlichten krijgen nu nog 13V
zet je daarnaast een CC die ook 2A trekt, dan is V_rest = 2V
maw de remlichten krijgen nu nog maar 12,5V

Omdat de spanning over het totale circuit gelijk blijft (14,4V) moet bij gelijkblijvend weerstand van de remlichten de stroom door de remlichten dus met bijna 5% afnemen. Tap je stroom af met een kroonsteentje (interne weerstand 0,25 Ohm) dan wordt het helemaal erg. De remlichten krijgen dan nog maar zo'n 10,4V.

We kunnen het nog iets preciezer uitrekenen (de 3x2A is gebaseerd op 12V over de remlichten).
R_tot = R_kroon+R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = R_cc = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+0,25+1/(1/6+3/6)=0,5+1,5=2 Ohm
14,4V/2=7,2A -> 7,2A*0,5 ohm=3,6V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen dus nog 10,9V, wat overeenkomt met 1,8A.

Zonder kroonsteentje of cc parallel was dit
R_tot = R_schakelcircuit+1/(3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(3/6)=0,25+2=2,25 Ohm
14,4V/2,25=6,4A -> 6,4A*0,25 ohm=1,6V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen normaal dus 12,8V, wat overeenkomt met 2,1A.

Alleen cc parallel, perfecte kabel
R_tot = R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(4/6)=0,25+1,5=1,75 Ohm
14,4V/1,75=8,2A -> 8,2A*0,25 ohm=2,1V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen dan 12,3V, wat overeenkomt met 2A.

Dus 5% minder stroom met een goede kabelboom, 15% minder stroom met een rotte kabel.
Voor het geleverde lichtvermogen (P=I^2*R) is dat minimaal 10% resp. 30% minder.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Je berekeningen kloppen wel. Daar wil ik ook niet aan twijfelen.
De berekeningen zijn echter totaal niet relevant, omdat er gewoon alleen een signaal wordt gebruikt.
Jij hebt het over een cruise die 2A trekt, en dan ook nog door een remschakelaar. :smt017 Ik kan je verzekeren dat het signaal dat de cruise gebruikt, en dus inderdaad via de remschakelaar loopt slechts een paar mA bedraagt.

Natuurlijk verandert de weerstand als je dat met een kroonsteentje doet waardoor een spanningsverlies ontstaat. Dus is een kroonsteentje niet aan te bevelen. Daar heb je ook gewoon volledig gelijk in. Dat ontkent ook niemand. Om nog maar te zwijgen van de ellende die je kunt krijgen doordat het gammele ding losschiet oid. Datzelfde geldt wat mij betreft voor scotch-blokjes. :smt089

Maar dit verhaal gaat in de praktijk niet op omdat er gewoon geen stroom wordt afgenomen door de cruise. Deze heeft een eigen voedingwaarmee de servo wordt bediend.

We moeten de boel niet moeilijker maken dan nodig is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
sorry,iemand die kroonsteentje en scotch-blokjes gebruikt is bij mij geen monteur

die weet niet welke gevolgen daaruit ,kunnen komen
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Waar die 0,25 ohm vandaan komt weet ik niet maar neem dan ook elke verbindingsovergang die er is aan stekerverbindingen.

Als je twijfelt aan de kroonsteen kun je die simpelweg doormeten met een goede multimeter. Zet hem op gelijkspanning en meet de spanning over de verbinding.
Als de overgangsweerstand een 0,25 ohm is en een stroomdoorgang van 2 ampere meet je 0,5 volt.

Je kunt ook meten wat je accuspanning is en die vergelijken met de klemspanning bij de lamp. Bij dit laatste meet je de totale circuitweerstand.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Voor soepel draad is een normale kroonsteen niet geschikt, die beschadigd de dunne samangeslagen aders. Op te lossen door aderhulzen of gebruik te maken van bv kooiklemmen.
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
in een auto solderen we, daar is geen discussie over.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
3x :smt023 3x
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik zie overigens het verband niet dat door een te lage stroom deze melding zou komen.
Ik lees hier ook dat je zonder problemen ledlampen kan toepassen (minder stroom) bij de PH1 en dat extra verlichting (meer stroom) tbv. een trekhaak ook geen probleem oplevert.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Oldenhage schreef:in een auto solderen we, daar is geen discussie over.
Helemaal goed, Heb je deze test wel eens gedaan? ;)
http://www.amt.nl/upload/Kennistesten/a ... tainer.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat is niet enkel solderen.
Plaats reactie