EvilTwin schreef:totdusver bij mijn vaders twee C6-en nog niks van gezien of gehoord; meerdere sets banden, winter en zomer, geen wisselingen van positie. Ik heb bij het wisselen van sneeuw/regenbanden hier steeds nauwlettend naar gekeken.
Wellicht te maken met de gewichtsverdeling?? De 6 cilinders hebben er meer last van dan de 2.2Hdi, is mijn indruk. De enige 2,2 die ik ken heeft het vrijwel niet. Heeft je vader misschien een 2.2? en wat is de bandenmaat? Heeft de 2.2 niet gewoon smallere banden dan de V6?
EvilTwin schreef:Bredere banden versterken cupping wel iets, maar op een C6 van 1900kg zou ik 245 niet als breed willen aanduiden, 215 op een C5 van 1500kg evenmin.
165 op een AX van 700kg da's breed

.
Als je kijkt naar de breedte in verhouding tot het wagengewicht dan heb je absoluut geliujk. Maar het gaat mij in dit geval niet om de verhoudig wagengewicht/bandbreedte. Het gaat mij hier om de absolute breedte van de band. Ik zie in de praktijk daarbij dat de bredere 215 banden sneller cuppen dan de 205 of 195 op dezelfde auto. Ik denk dat breedte behoorlijk invloed heeft.
EvilTwin schreef:Hogere slijtage áchter snap ik niet. Wordt cupping soms aangeduid als slijtage? Dat is het niet, het is ook geen afkeur oid. Of hebben we het over doorgezakte wokkel C5s die gebruikt worden om caravans te trekken?
Het gaat hier om de C5 3 in het algemeen, de banden achter slijten op deze wagen
meestal iets sneller dan voor. Ik bedoel gewoon dat na 30000 km de achterbanden op 2 mm zitten en de voorste op 3 mm. Al is dit wel afhankelijk van het gebruik, en de rijstijl. Hierbij het cuppen buiten beschouwing gelaten. Overigens veroorzaakt cuppen vaak wel plekken op de band die beduidend minder profiel hebben. Zo komt het nog wel eens voor dat een sterk gecupte band met nog 4 mm profiel toch wordt afgekeurd omdat er plaatselijk door cuppen minder dan 1,6 mm profiel aanwezig is.
EvilTwin schreef:Ik ken de specs niet van een C5-3, maar de C6 staat vrijwel exact hetzelfde als een C5Ph.II:?
Dit klopt, maar ik durf vrij zeker te stellen dat een 245 band op een C5.phII ook gaat cuppen. Ik denk dat de breedte hier behoorlijk invloed op heeft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website