Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Eerste rijervaringen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Eerste rijervaringen
Beste C5-ers,
Zo'n 1000 km sinds de in gebruik name verder, hierbij enkele van mijn eerste impressies. Realiseer me nu dat de XM waar ik met enige pijn afstand van deed er nog slechter aan toe was dan ik al vermoedde (mn vering). Blijft: geen misselijk referentiepunt zo'n XM. C5 break: vering zoals het hoort: geweldig. Geldt ook voor de ruimte binnen en het exterieur: echt (grote) citroen. Ook alle modernere gadgets (cruise controle, auto -wissers en –verlichting, parkeer sensors): een veraangenaming van het autorijden.
Maar er zijn ook minpunten: een opvallend trage gasrespons, mn na eerder loslaten van het gaspedaal weer indrukken vergt een opvallend lange tijd voor de motor reageert en je bent geneigd nog eens wat verder in te trappen. En: het piepende en jengelende interieur zodra je over wat minder strakke wegen rijdt. Aan de beschadigde afdekdopjes op de deurklinkschelpen te zien, heeft de vorige eigenaar ook al eens geprobeerd hier wat aan te doen. Mochten er oplossingen zijn gevonden voor deze foutjes of als het een kwestie is van wennen dan hoor ik dat graag.
Wilbert
C5 Break phase 2


19 mei 2008 17:31
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Er staat in de FAQ wel het 1 en ander m.b.t. piepjes & kraakjes , .... dat de vorige eigenaar de deurpanelen er wel eens afgehad heeft is m.i. niet zo vreemd met 'afbrekende' deurklinken en zo nu en dan een slot wat niet wil meewerken als veelvoorkomend euvel van onze C5 ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


19 mei 2008 18:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Welkom en veel zweefplezier!

Welke benzine motor in verband met je gaspedaal opmerking? (Profiel)
Zelfs de V6 is op de eerste paar 100 meter geen sprinter hoor.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


19 mei 2008 21:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
2 ltr

grt,
Wilbert


20 mei 2008 00:09
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 jan 2012 17:04
Berichten: 20
Woonplaats: Helmond
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Hallo,

Ben net nieuw hier; dit is dan ook mijn eerste bericht. Beetje laat zo te zien, maar ook ik ervaar een erg trage gasrespons.
De mijne is ook een 2.0 liter (van 2006, dus zelfde model) en heeft de genoemde trage respons op LPG én op benzine. Had hiervoor een Peugeot 406 HDI 110 pk, en die was zeer bij de les. Nu moet ik erg opletten -ook omdat je stationair de motor bijna niet hoort- dat ik de koppeling niet te snel op laat komen; het duurt even eer de motor waker wordt en begrijpt dat ie aan de bak moet. Ook overschakelen gaat niet naar m'n zin. Heb dit niet bij andere benzine-auto's, anders zou het misschien de overgang diesel-benzine kunnen zijn.
Heb je inmiddels ontdekt of dit een "producteigenschap" is of dat er iets te klussen valt?
Ben benieuwd of je -of iemand anders- me kan helpen...


30 jan 2012 21:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Het klinkt niet als normaal. Met de E10A ben ik niet zo bekend, maar de EW10J4 (Ph.I) hangt toch zeer goed aan het gas. Nu hebben de EW10A motoren allemaal een elektronisch gaspedaal, dus een trage respons kan wel softwarematig geprogrammeerd zijn...echter er zit wat sensoren op die de boel wat in de war kunnen schoppen, is de MAP-sensor bijv. wel in orde?

Als een benzine met 143pk het in gasrespons aflegt tegen een 110pk Diesel (waar dus de turbo eerst op gang moet komen) dan klopt er m.i. iets niet.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


31 jan 2012 13:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Anderzijds heeft een diesel bijna vanaf stationair al koppel voorhanden,
een benzine motor moet nu eenmaal wat hoger in toeren gereden worden
om een bepaalde versnelling te halen.
Heb daar in het begin erg aan moeten wennen,
heb jarenlang diesel gereden,
maar met een schakelmoment van zo'n 1000 tpm later
is met een 2.0 motor een zeer behoorlijke versnelling te behalen....
Enne, nee, scheurijzers zullen de dames nooit worden,
't blijven dames hè ;)

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


31 jan 2012 17:16
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Ik heb hetzelfde Bouwjaar en ws zelfde type blok en bak, en ik hou best wel van een dotje gas.
ik kan de C5 2.0 echt geen trage jongen vinden, alleen m'n Xantia 2.0 16v "97 was sneller, maar vooral door minder gewicht vrees ik.

Wel heeft het blok wat toeren nodig, vanaf 3500-4000rpm is ze erg gretig om een spurt te maken...

_________________
Johan


31 jan 2012 23:51
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Vergelijkbare Xantia 2.016v is zwaarder en heeft minder pk's ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


31 jan 2012 23:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 jan 2012 17:04
Berichten: 20
Woonplaats: Helmond
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Met name bij plots versnellen dan duurt het heel even voor er iets gebeurt, ook bij plots gas los duurt het nog heel even voor de auto begint af te remmen op de motor. Snel accelereren gaat prima, als je snel schakelt blijft ie scherp. Het is vooral lastig bij wegrijden, het duurt even voor hij op toeren komt en koppel begint te leveren.
Bij rustig opschakelen zit er ook die vertraging in, best irritant.
Mijn Hdi had een afgedopte EGR; een wereld van verschil. Veel allerter, meer vermogen -ook bij lage toeren- en lagere roetuitstoot. Reageerde meteen op gas geven. Was een erg eenvoudige handeling; geen gedoe met dichte pakkingen. vacuumslangetje afdoppen en klaar!
Maar bij rustig rijden is de 2.0 benzine/lpg wel veel stiller. Bij een stoplicht en onder 2500 toeren hoor je'm nauwelijks. Op de snelweg bij b.v. 120 is de motor wél beter hoorbaar. Je mist echt de zesde versnelling. Zou 'm helemáál een relaxte kilometervreter maken.


01 feb 2012 00:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Menno schreef:
Vergelijkbare Xantia 2.016v is zwaarder en heeft minder pk's ;)


Xantia 2.0 16v SX "97:
massa leeg 1299 kg
totaal max. vermogen 99 kW (135 pk)
acceleratie 0-100 km/h 10,0 s
http://www.autoweek.nl/auto/11075/citro ... 20i-16v-sx

C5 Ph2 2.0 "05:
massa leeg 1369 kg
totaal max. vermogen 104 kW (143 pk)
acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
http://www.autoweek.nl/auto/33876/citro ... e-prestige

Minder PK's, maar ik zei toch dat de Xantia sneller was ;)

Serieus, de combi blok en bak waren gewoon zalig in de 2.0 "97 Xantia.. Heel soepel en eigenlijk altijd voldoende power...

_________________
Johan


01 feb 2012 00:49
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Verschil in de koppelkromme?
De koppel heeft voor het accelereren een behoorlijke invloed op het powergevoel bij het accelereren.
Bij veel dieseltjes merk je dat heel goed, vaak een korte piek met een beperkt toerenbereik en dan is de fut er wel uit. Bij een goed verdeeld koppel in een groot toerengebied lijkt het of allemaal wat minder is maar komt echt wel vooruit.


01 feb 2012 01:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Vermogen gewichtsverhouding is vrijwel gelijk, (0,1044 om0,0399) en dat zal in de praktijk niet veel verschilmaken zoals de gegevens aantonen. Tenzij de verliezen tot aan de aandrijfwielen veel afwijken door de overige transmissieverliezen.


01 feb 2012 01:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
jpiek schreef:
Minder PK's, maar ik zei toch dat de Xantia sneller was ;)


Als je die vergelijkt qua gewicht heb je uiteraard gelijk ... , ik hou het eerlijk door geen generaties over de slaan.
Neem de laatste Xantia II en de PH1 C5 ( de directe opvolger van de Xantia II dus ) blijft er 2 kilo over in het voordeel van de C5
1295 kilo Xantia ( 0-100 11 sec )
1293 kilo C5 ( 0-100 9,8 sec )

Dat is wat ik bedoelde met "vergelijkbaar" , uiteraard is een 97'er lichter , een BX is nog lichter ....
Ik was niet duidelijk, excuus ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


01 feb 2012 09:51
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eerste rijervaringen
Ja, maar ik had het over mijn xantia uit "97 die sneller was, een T2 2 liter Xantia heb ik nooit gehad...

En idd. qua massa/Kw ratio maken ze elkaar nauwelijks. het verschil zit hem echt in de koppelkromme, De Xantia ging harder vooruit als je bij 50 in de 5 gas gaf als de C5...
Maar desondanks is de 2.0 C5 echt niet traag te noemen, ze heeft alleen wat meer toeren nodig..

_________________
Johan


01 feb 2012 23:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.