Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Wel eens iets met zwaartekracht van doen gehad Chathanky? Ik vind dat het tijd wordt dat de stofzuiger eens door dit draadje gaat. Mijns inziens staat er op de laatste pagina's erg veel onnodige, niets toevoegende vervuiling....... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 jan 2012 09:12 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Mee eens, het lijkt meer op een welles/nietes....
Graag weer verder over de bak.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
27 jan 2012 09:16 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Als deze verklaard is vind ik het prima Rene, ik geef enkel antwoord op de vragen die me in dit draadje gesteld worden aan mij en verder ideeën en of inzichten omtrent het verversen. GW-tje schreef: Wel eens iets met zwaartekracht van doen gehad Chathanky?  Als je olie door de peilbuis pompt blijft de olie in de bak zitten en heeft de genoemde zwaartekracht toch geen gevolg dat de hele carterpan leeg loopt bij het loskoppelen van de slangaansluiting. De olie blijft tot aan het randje van het peilbuisje staan. Bij het aftappen van het carter zal je naast de carterplug het peilbuisje moeten verwijderen voordat alle olie uit je carter loopt.
|
27 jan 2012 10:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Het wordt tijd dat je je eens gaat verdiepen in de constructie van die aftapplug. Kennelijk weet je niet hoe die in elkaar zit. Kort samengevat: binnenin de plug zit de peilbuis. Het kleine dopje daarvan zit middenin de aftapplug. Als je de aftapplug wilt verwijderen, en daar zit de peilbuis dus aan vast, moet je eerst het kleine dopje van de peilbuis loshalen. Vervolgens draai je de aftaplug er uit. Die peilbuis is dus dun, ik schreef dat al eerder. Daar wil je dan ook nog een slangetje doorheen friemelen, en vervolgens iets van 4 liter in de bak pompen. Als dat al zou gaan, moet je daarna dat slangetje er weer uit trekken, en dan loopt het teveel aan olie meteen uit de bak. Buitengewoon onprofessioneel allemaal, een garagist als JO onwaardig Dat extra bijvullen doet JO dan ook zoals dat hoort, via de bovenkant En juist dat zou hij willen vermijden door een machine te gebruiken die, via de aansluitingen van de koeler, in één keer wat extra olie in de bak pompt. Dán hoeft 'ie er niet meer langs de bovenkant bij, daarmee wordt tijd en dus geld uitgespaard Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jan 2012 11:06 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
27 jan 2012 11:47 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Is dat de machine die je gaat gebruiken?
JW: Geen slangetje door de peilbuis. Met een slangaansluiting bedoelde ik een aansluiting die je op de plaats van de aftapplug aansluit. Het te veel voer je af door hetzelfde slangetje en is op te vangen.
|
27 jan 2012 12:14 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Kom jongens weer naar de kern van der zaak, discussie over juiste olie en een geschikt apparaat. Het werkelijk vullen/verversen/flushen/adapters e.d. komt echt wel goed.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
27 jan 2012 12:24 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
PPfffft, Thanks johan.
|
27 jan 2012 14:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
+1 Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jan 2012 15:16 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
de knop is doorgehakt, apparaat besteld.
Is een gokje, want niemand in Nederland heeft dit apparaat. Heb de afgelopen dagen rond gebeld met specialisten. Niemand werkt met een nauwkeurige afgifte registratie. (ehhh waarom…?) Dit apparaat heeft dus een nauwkeurige registratie van de oliestromen, druk en ook heel mooi, de temperatuur. Op zich heb ik daar met vullen niet zo heel veel aan, maar ik kan ook de motor met bak laten draaien (gevuld en wel) door het apparaat heen. Op die manier kan ik wel goed zien wanneer de olie op de juiste temperatuur is.
Leverancier erg blij, nieuwe kansen en de fabrikant erg blij.
Binnen een week is beloofd dat het apparaat er is. Maandag gaat de mail naar de fabrikant, dus dan is het aftellen begonnen
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
27 jan 2012 20:48 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
|
27 jan 2012 20:59 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
27 jan 2012 21:20 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Proficiat met je aankoop Johan. Ik zag in de pdf dat er al geschikte hulpstukken bij zaten voor oa. Citroën. Heb je daar nog wat aan?
|
27 jan 2012 21:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Gefeliciteerd Johan. Dat ziet er zéér professioneel uit. Ben meer en meer benieuwd naar je tarieven straks. Ik denk dat je een flinke rij met automaatbakken voor de deur kunt verwachten en zeker niet alleen van PSA als jij de enige bent met dit apparaat. Doe je nu de flowmeter op marktplaats? 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 jan 2012 23:22 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Flowmeter heb ik geannuleerd. Had dit apparaat al even geleden gezien, maar mijn leverancier zag er eerst geen brood in. Alle andere apparaten waren het net niet helemaal. Heb m toch over kunnen halen z'n best voor me te doen. Nu is ie ook enthousiast.
Tja wat betreft de totaal prijs, daar ga ik dit weekend eens voor zitten. Ik weet natuurlijk nog steeds niet hoe lang ik bezig ben, maar goed dat geeft niet zo'n heel groot prijs verschil. Weet nu wat het apparaat kost en wat de olie kost. Morgen even alles op een rijtje zetten, dus kosten voor verwijderen van oude olie, kosten energie, afschrijving, koste adapters en kosten voor het aanpassen van de slangen. Verder moet ik even aankijken hoe het gaat met de O-ringetjes. Bij het eerste proefkonijn sneuvelde er al een uitgedroogd O-ringetje. (Die kleintjes kosten niet zo veel, maar de grote iets van 5 euro.)
Ook al beetje marktonderzoek gedaan. Van de paar collega's die het doen weet ik de prijzen. 270 - 350 euro.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
27 jan 2012 23:32 |
|
 |
|