Maarten schreef:GW-tje schreef:Normale passende tank en 80% vulklep beetje mollen, does the trick also.....

Dat vind ik geen goed advies, sorry.
Die 80% is niet voor niets.
Die automatische 80%-vulbeveiliging is een wettelijke eis sinds 1990 (geloof ik, mijn XM van '90 had hem, auto's daarvoor niet. Vroegâh (opa spreekt...

) bestond die beveiliging uit een kraantje dat je tijdens het vullen opendraaide. Zodra daar vloeibaar gas uitkwam was de tank 80% gevuld en moest je stoppen (wat niemand deed). De reden voor maximaal 80% vullen is dat (vloeibaar) gas bij temperatuurstijging uitzet. Daardoor stijgt de druk en als die te hoog wordt gaat de veiligheidsklep gas afblazen. In een afgesloten garage kan dat gas blijven hangen en zodra je daar vonkvorming krijgt (auto starten, licht aandoen, roken ed) kan er een ontploffing volgen. Als er maar 80% gas in de tank zit was er meer ruimte voor het gas om uit te zetten en blijf je verder weg van de druk waarbij de afblaasveiligheid opent. In de praktijk van het rijden op gas komt dit probleem (van te hoge druk) waarschijnlijk alleen voor als je de gastank van de auto in de winter bij -10°C helemaal voltankt en direct naast de pomp woont en de auto in een verwarmde garage (+20°C) zet. Dan zou hij misschien kunnen afblazen. In de tijd dat die afblaasveiligheid er niet opzat heb ik altijd tot 100% gevuld en er is nooit afblazen voorgekomen (en de gasrijders die ik ken hebben dezelfde ervaring). Mijn auto stond niet in een garage en bovendien zullen de meesten niet direct naast de pomp wonen maar een aantal km rijden waardoor de tank wat leger is. En als de auto buiten staat en er zou gas afblazen dan verwaait het onder de auto in de buitenlucht: een ontplofbare verhouding gas:lucht zal daar zeer moeilijk kunnen ontstaan (ik geef geen garantie

). Ik wil hier niemand aanzetten tot het wegslopen van die 80%-vulbeveiliging, maar de risico's lijken me erg klein.