1.6HDI ervaringen , problemen ?
Auteur |
Bericht |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
we hebben vast ergens een 1.6HDI draadje, anders open er een en ik reageer daar!
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
18 jan 2012 13:18 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Aantal berichtjes verplaatst, had niets met flushen van de automaat te maken .... Hier verder 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
18 jan 2012 13:21 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
http://www.amt.nl/upload/78d85f1a-092e-4977-b8d9-cbf2011e1ea6_2009_7_8_34_werkplaats.pdfIs het artikel waarnaar hier verwezen wordt. Op de laatste pagina wordt uitgebreid beschreven waarom reinigingsmiddelen in olie belangrijk zijn en wordt de 16HDI aangehaald als voorbeeld onmdat door ophoping van olievervuiling de turbo vast kan lopen. Het betreffende zeefje zou je natuurlijk kunnen (laten) inspecteren als je een 16HDI wil kopen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 jan 2012 13:45 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Exroosje heeft het over het flushen van de motor. Dat kan van belang zijn bij de oudere 1.6 HDI motoren met de te beperkte carterinhoud. Hier zorgt de temperatuurhuishouding in de motor voor problemen. De nieuwere 1.6 HDI heeft een groter carter, zoals al werd opgemerkt en de TS heeft ondertussen een 2.0 HDI aangeschaft. Weg relevantie..... althans in dit draadje. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 jan 2012 13:50 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Wat de TS heeft gekocht moet hij zelf weten ... Ervaring, problemen 1.6HDi gaat het over, niet zo moeilijk doen hoor ... Wat betreft de aanpassing heb je helemaal gelijk, maar feit blijft dat een 1.6HDi gevoelig blijft voor goede olie ( en tijdig verversen ), daar helpt die grotere carter niets aan ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
18 jan 2012 13:58 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
eea wordt enorm opgeblazen.. zoals gezegd tijdig de olie wisselen (15000 km) dan zijn er geen problemen..
2 dealers waar ik kom doen dit en hebben er genoeg in onderhoud die probleemloos zijn... de C4P is nu de 4de 1.6 hdi die ik gekocht heb.. en ben er zeer te spreken over...
|
18 jan 2012 16:14 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Mijn oliewissels gaan om de 20.000km zoals voorgeschreven. Omdat ik inderdaad al gehoord had dat de 1,6 HDI motoren gevoelig zijn voor vervuiling van de olie en daardoor verstopping van dat filter ga ik dus zeker niet later. Of is het noodzakelijk om de 15.000 km te gaan?
Is inderdaad dat filter makelijk te controleren?
_________________
|
18 jan 2012 16:46 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
het wordt aangeraden iig...
|
18 jan 2012 16:53 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
bij een 1.6 HDi is de soort olie allesbepalend. Alleen 5W30 Ineo!! Verder niets. De 1.6 is een motor die snel vervuild. Roet komt in de olie en bij onjuiste olie kapselen die roetdeeltjes in. Die deeltjes komen in het filtertje van de banjobout, maar ook in het filtertje van de vacuumpomp en in het aanzuigfilter van de oliepomp.
Bij een motor waar de turbo is defect geraakt moet je dus eerst bekijken wat er aan de hand is. Meestal heeft de turbo een gebrekkige smering gehad en daardoor zijn de lagers eruit gelopen.
In dat geval, nieuwe turbo, nieuwe olieleidingen, banjobouten, groter carter, nieuwe peilstok, nieuw aanzuigfilter voor de oliepomp. En niet te vergeten het filtertje verwijderen en het filtertje van de vacuumpomp schoonmaken. Uiteraard nieuwe olie en oliefilter. Verder goed de aanzuigkant van de turbo bekijken, eventueel de rubber mof vervangen.
ook belangrijk, staat van het roetfilter bekijken en zonodig roetfilter vervangen. Bij een bijna vol roetfilter ontstaan er ook rare problemen.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
18 jan 2012 21:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Hier vind je nog wat zaken die er voor kunnen zorgen dat de motor schade kan oplopen of niet lekker loopt.
|
18 jan 2012 22:42 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
exroosje schreef: Het betreffende zeefje zou je natuurlijk kunnen (laten) inspecteren als je een 16HDI wil kopen.
Dat is erg veel werk. Dat doe je niet zomaar even. Het grotere carter is wel degelijk relevant omdat er door meer olie a: de temperatuur gemiddeld lager is b: meer reserve is om vuilresten in oplossing te houden Maar dan nog is het inderdaad aan te bevelen tijdig te verversen en een goede olie te gebruiken, zie ook posting JO Overigens is niet het carter groter, maar de peilstok is anders zodat er gewoon meer olie in zit.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2012 23:20 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
jep dat klopt
4.3 liter tov 3.7 liter...
bij ford hebben ze dit niet gedaan heb ik eens van mijn vorige dealer begrepen... die houden vast aan de 3.7 liter...
|
18 jan 2012 23:25 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Dus eigenlijk niet makkelijk te controleren hoe het er nu voor staat. (Er is moeilijk bij het filtertje te komen). Ik weet het "assumption is the mother of all screw ups" maar ik neem voor nu maar even aan dat mijn officiële Citroën dealer de juiste (voorgeschreven) olie en in de juiste hoeveelheden gebruikt. Daar is ze de laatste 100.000 km in onderhoud geweest dus om me nu achteraf druk te maken heeft geen zin. Bij de volgende beurt maar eens navraag doen. Ik heb verder ook geen klachten en ze lijkt eigenlijk alleen maar beter te gaan rijden maar dat wil ik graag zo houden Zijn er dan nog zaken die je preventief zou kunnen (laten) doen zoals dat flushen waar hier over gesproken wordt of gewoon het reguliere onderhoud op tijd en goed laten doen moet voldoende zijn?
_________________
|
19 jan 2012 10:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Spoelen van de motor zou ik erg voorzichtig mee zijn. Voor hetzelfde geld week je zodanig veel rommel los dat juist daardoor het filter naar de turbo verstopt raakt. Je zou eigenlijk dan de turbo moeten demonteren, de boel afdoppen en dan gaan spoelen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jan 2012 11:03 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 1.6HDI ervaringen , problemen ?
Ik weet van een aantal dealerbedrijven die de 1.6 preventief om de 60 000 km flushen met dit middel: Met zegt hier goede resultaten mee te hebben. De troep zet zich vooral af op de zeefjes dus als het wordt opgelost is het alleen maar beter. Houd je wel aan de aanwijzingen van de fabrikant van het middel. Toen ik mijn 1.6 heb aangeschaft heb ik hem ook 2 maal geflushed (hoewel dealeronderhouden en alle beurten op tijd gehad) om toch eventuele ontstane troep op te lossen uit de zeefjes ed. Nu ververs ik gemiddeld om de 17000 km met Total Ineo 5W30. als je dat consequent bijhoudt lijkt mij flushen niet meer nodig.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 jan 2012 22:57 |
|
 |
|