Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Je verwacht nogal wat, gelijk 208L ingekocht?  JO gaat los op de AISIN...... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 jan 2012 11:43 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Als ik zo het lijstje zie van belangstellenden op dit forum, dan gaat het hard Per flushing wordt er al iets van 7 liter gebruikt als ik het goed heb. Dat zijn dus minder dan 30 behandelingen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 jan 2012 12:50 |
|
 |
veerbol
V.I.P.
Geregistreerd: 08 sep 2008 18:26 Berichten: 194 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Goed zo Johan, geen halve maatregelen...! 
_________________
|
13 jan 2012 20:51 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Houdbaar tot november 2015, kan effe mee dus.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
14 jan 2012 00:41 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Op pagina 3 heb ik mij als eerste aangemeld voor de 4HP20 bak, zit die ook nog in het spoelprogramma, of moet ik een keer bellen voor de ouderwetse manier?
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 jan 2012 10:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Oldenhage schreef: Olie is binnen in ieder geval
Gisteren goed gesprek gehad met Gery Sloot, beste man blijkt ook spoelapparaten te verkopen. Ook goed verhaal betreft toevoegingen. Ik ben weer aan het denken gezet. Maar weer research doen voor wel of niet reinigingsmiddel. (vanavond ga ik er dieper op in. nu weer aan de arbeid) Daar ben ik ook over aan het doordenken geweest...... Wat is de bedoeling van die reiniging, dat is de vraag, denk ik. Zou het zo kunnen zijn dat er ergens veel vuil zit dat niet opgelost blijft in de olie? En zou dat vuil er dan niet uitspoelen als je gaat flushen? Maar zit er normaliter wel zoveel vuil in? Toen mijn bak in oktober 2010 bij een km stand van 141.000 gedeeltelijk van nieuwe olie voorzien werd, -er werd zo'n 3 liter verwisseld-, was de olie die er uit kwam zeker niet helder rood meer. Maar hij was ook niet pikzwart zoals in AOS's verhaalAOS heeft dan ook een ander probleem, en wellicht is, gezien het feit dat de olie al twee keer deels ververst is, een flush-met-spoelvloeistof dan de goede aanpak. Waarom mijn twijfels over het gebruik van die spoelvloeistof? De Aisin-6 heeft een speciale olie nodig, dat is die 3309 olie. Die is er op ontworpen om gebruik te kunnen maken van het “controlled slip” systeem dat in deze bak zit. Waar die controlled slip gebruikt wordt weet ik niet precies, dat zou kunnen zijn bij de gewone koppelingen in de bak. Maar meer waarschijnlijk is dat het gebruikt wordt in de overbrugging van de koppelomvormer, daarmee wordt soepel op- en terugschakelen mogelijk. Voor de goede werking van die overbrugging is een bepaalde wrijvingscoëfficient tussen het materiaal van de overbruggingskoppeling en het koppelomvormerhuis essentieel. En daar zit mijn vraagteken, wat doet die spoelvloeistof met die wrijvingscoëfficient, blijft die ongewijzigd? Spoelvloeistof wordt wel vaker gebruikt, denk aan hydraurinçage zoals gebruikt in vervuilde LHM systemen. Dat doet Chyparse met enige regelmaat, maar eigenlijk alleen als er zwaar achterstallig onderhoud is aan een LHM systeem, dat dan ook niet meer normaal functioneert. Nadeel van dat spoelen met hydraurinçage is dat het heel schrale vloeistof is, er is geen sprake meer van smerende werking. En dat kan zeker ook tot problemen leiden… Met dat in m’n achterhoofd heb ik dan ook zo m’n vraagtekens. Ik zou denken dat, als de bak verder normaal werkt en schakelt, en er geen pikzwarte olie uitkomt zoals bij AOS, het niet verstandig is om die reinigingsvloeistof toe te voegen. In een geval als bij AOS ligt dat wat anders, mogelijkerwijs. Dat waren mijn gedachten, voor wat ze waard zijn Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 jan 2012 12:54 |
|
 |
C5-er
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2009 00:00 Berichten: 396 Woonplaats: Vlaams-Brabant
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 311564
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Kan je daar helemaal in volgen, JW. Zelf zie ik het dan ook zo: - olie wordt met de inwendige pomp via de oliekoeler afgepompt - vullen met 1 à 2 liter verse olie en even laten draaien - deze olie afpompen (of aflaten, dat laat ik in het midden) - vullen met nieuwe olie en wanneer op bedrijfstemperatuur het niveau checken. Bak moet werken met olie en niet met 'olie + restanten van reinigingsvloeistof'. Vervuiling bij een gesloten systeem bestaat dan toch eigenlijk enkel uit slijtagedeeltjes in suspensie in de olie of als bezinksel. Wanneer er andere vervuiling optreedt door oververhitting/verbranden van de bakolie dan is dat door een of ander probleem, een flush-olie lost dat dan ook niet op... Bakolie bevat naar ik veronderstel geen (of weinig?) detergenten zoals bij (een goede) motorolie en zal dan naderhand die "vervuiling" ook niet gaan losweken denk ik dan zo. Dit dus ook voor wat het waard is hé 
_________________ vr gr C5-er
Citrofiel Citroën C5 V6 Break Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
|
14 jan 2012 14:16 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik blijf er bij geen toevoegingen.
(alhoewel Toyota een reinigingsmiddel heeft voor de bakken) Nee ik doe het niet. De Aisin moet bij 65 plus afgetapt worden, want zo zegt Citroen, dan komen de vuildeeltjes mee uit de koppelomvormen. En de olie heeft een sterke reinigende werking. Nieuwe olie zal al een hoop doen. Daar komt bij dat ik de spoeling als eerste inzet als preventief onderhoud. Niet als probleem oplosser achteraf.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
17 jan 2012 01:05 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Prima Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 jan 2012 01:29 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Precies,
als eerste zou je spoelen inzetten als preventief onderhoudsmiddel om de normale levensduur op te rekken van zeg 2 ton naar 3-4 ton. Ruim een auto leeftijd dus. Dat zou met alleen spoelen al ruim moeten lukken.
Als er iemand binnenkomt met slecht schakelen of een bijgeluidje kun je in dat geval een reinigingsmiddel proberen onder het motto "anders had ik hem naar de revisie gestuurd"
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
17 jan 2012 09:52 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Nieuwe olie doet zijnreinigende werking hoor ik zeggen hier. Als er neergeslagen vervuiling in de bak achter blijft neemt de nieuwe olie dat weer op. De reinigende wrking van de olie komt dat niet ten goede aan de levensduur van de nieuwe olie.
Olie kan door toevoegingen een hoeveelheid vervuiling opnemen. Die raakt uitgewerkt en vervuiling gaat dan neerslaan. Met de nieuwe olie begin je op achterstand.
Met een afwasmiddel kun je ook niet eeuwig vette vaat wassen, een extra scheutje vaatwasmiddel pep je de reinigende werkiing weer even op. Om zo extra vervuiling weg te werken. Dat is ongeveer de achtergrond van de flush middelen.
|
17 jan 2012 13:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Met de prijs van deze olie is het niet erg kostbaar om een extra spoeling te doen met nieuwe olie en die "spoelolie" zou je ook een aantal keren kunnen hergebruiken alvorens ze bij de afgewerkte olie te dumpen. Na de extra spoeling de bak afvullen met nieuwe olie. Je hebt dan redelijk goedkoop gereinigd met olie en niet met toevoegingen waarvan je de uitwerking op de lange duur niet kent. Lijkt mij simpel op te pakken......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 jan 2012 13:47 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
@ Chathanky, Wat let jou om er bij het flushen van jouw 4HP20 wél reinigingsmiddel aan te laten toevoegen? Dat zal JO best willen doen als jij hem dat expliciet vraagt, en je er zelf de verantwoordelijkheid voor neemt Als mijn AM6 geflushed wordt komt er geen reinigingsmiddel in. Ik ga daarin helemaal mee in de argumentatie die JO geeft Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 jan 2012 13:53 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Het was ook niet meer dan een visie die ik er op los liet, er zijn altijd voor en tegenstanders van dat soort zaken en dat vind ik ook niet erg.
Over je twijfel voor je contoled slip. De olie zelf bevat ook reinigingsmiddelen echter in kleinere concentraties, maar zitten wel de gehele duur in je bak en zullen als het schadelijk zou zijn ook de platen aantasten.
Ervaring in automaten is niet mijn sterkste kant maar natte plaatkoppelingen op zich wel, die veelal zitten in motorfietsen. Verkeerde motorolie kan dan ook hier problemen geven. Zwellende platen of platen die door toevoegingen altijd glad blijven en slippen is een bekend probleem. Voor atf zal dat minder gelden omdat deze de olie niet hoeven te combineren met de motorsmering en de versnelingsbaksmering.
Al met al is aandacht besteden aan wat je toepast en gebruikt zeker zinvol. De 4hp20, de al4 bakken en nog meer typen automaten hebben ook een controled slip. Zo speciaal is dat ook niet.
|
17 jan 2012 14:44 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
chathanky schreef: Als er neergeslagen vervuiling in de bak achter blijft neemt de nieuwe olie dat weer op. De reinigende wrking van de olie komt dat niet ten goede aan de levensduur van de nieuwe olie.
Wat betreft die vervuiling, Citroen adviseert de olie af te tappen bij een warme bak. Boven de 65 graden. Dan komt de meeste vervuiling mee. Door bij warme bak de olie te flushen, dus in z'n geheel te verversen neem je zo goed als alle "neergeslagen" vervuiling mee. Ik ben ook voor de 4HP20 bezig een tweetal aansluitingen te maken om zo ook daar een spoel apparaat op aan te kunnen sluiten. Het zit bij een 4HP20 iets anders, misschien wel makkelijker dan dan de AL4 en de AM6.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
17 jan 2012 23:20 |
|
 |
|