Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
De vraag is hoe dat dan gedaan wordt. Als dat op de bekende manier is, is 175 Euro een boel veel geld. JO doet dat voor 85,- , zie het topic daar over.
Het moge zo zijn dat Citroën UK Ltd info documenten heeft laten verschijnen over de AL4 en de 4HP20, maar dat is bij mijn weten geen onderdeel van het pakket service info dat de NL dealer krijgt. Dat kan ook niet, het is niet in het Nederlands geschreven dan wel vertaald.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 dec 2011 22:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik neem aan dat Alutrans met verversen bedoeld dat alle olie uitgewisseld wordt. Navragen kan altijd. Als dat zo is wissel je ipv 1/3 alle olie. Overeenkomend met de meerprijs.
Zf is als je het leest wat duurder, dit kan te maken hebben dat ze de automaat ook reinigen. Ik kan me voorstellen dat de zwarte aanslag niet verdwijnt met enkel uitwisselen van de bak olie. In de voorgaande link(de BMW) zie je wat er achter blijft als je enkel de olie hebt afgetapt. verse olie er in en die neemt de vervuiling ook weer mee met het rondpompen van de olie.
Alutrans adviseert een oliewissel bij 80.000 km en ZF tussen de 80 en 120.000 km. ZF is toch ook degene die de bakken maakt met de sealed for life methode? Toch wel een tegenstrijdigheid.
|
23 dec 2011 23:10 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Mocht er tijd en mogelijk zijn om mijn ZF20hp4 te spoelen tijdens de meeting stel ik mijn wagen beschikbaar.
Zo niet overweeg ik om eens contact op te nemen met Alutrans voor een verversing en de vraag wat zij daarvoor doen.
|
23 dec 2011 23:16 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Vandaag weer verder gekomen.
Het zal mij verbazen als er iemand is die de Aisin AM6 kan verversen. Ik moet daar in ieder geval een speciaal stukje gereedschap voor laten maken. Daar begin ik zsm mee. Je kan het maar alvast hebben. Ben ook bezig om de onderdeeltjes die je nodig hebt voor het spoelen uit te zoeken en te bestellen. De onderdeeltjes zijn voornamelijk pakkingen en ringetjes.
Olie, ik laat wel heel veel uit mijn keuken zien, maar ach..
Ik was er inderdaad al achter dat de Total olie ook in de Aisin bak mag. Ik heb nu olie van Total, Esso en een eigen olie van Toyota/Lexus. Ik wil nog bestellen de Esso die hier op het forum genoemd wordt.
Volgende week heb ik een telefonische afspraak met de technische dienst van Esso. Heb deze week al een chemicus van Esso gesproken. Het kan zijn dat de Esso olie geleverd door PSA voorzien is van betere/andere dopes dan de reguliere Esso. Dat zou een deel van het (veel te grote) prijsverschil kunnen verklaren.
Het laboratorium wat voor Total werkt probeert ook een antwoord te vinden op mijn vraag of alle olieen geschikt zijn. Ik wil zeker weten dat de olie de juiste is. Als ik er geen goed gevoel bij heb, lever ik het niet.
Het zou perfect zijn als de Total olie er in kan, makkelijk met inkoop en makkelijk met schenken. De Total olie is van een zeer hoge kwaliteit, vandaar dat het alle drie de bakken dekt.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
23 dec 2011 23:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
@ Chathanky,
Stel gewoon die vraag aan Autrans, jij hebt tenslotte een ZF 4HP20 bak in jouw V6 zitten. Dan weet je gelijk hoe het zit, en kun je het beter vergelijken met de prijs die JO noemt.
ZF is dus de leverancier van de 4HP20 De AL4 komt uit de JV van PSA in Frankrijk, en de AM6 komt uit de fabrieken van Aisin-Warner, een 50% + van Toyota.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 dec 2011 23:21 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Op die manier wil ik ook wel een "flush" overwegen ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
23 dec 2011 23:22 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Je laat veel uit je keuken zien maar je besteedt ook een hoop werk om alles goed voor elkaar te krijgen voor de meeting. Bij deze mijn waardering voor je inzet Johan. 
|
23 dec 2011 23:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik sluit me graag aan bij de waardering die Chathanky uitspreekt En als je het voor elkaar krijgt om deze flush te regelen, meld ik me volgaarne aan als "proefkonijn" Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 dec 2011 23:25 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Terugkomend op de verwarring in de documentatie; ik lees overal dat de bakken sealed for life zijn. Olieniveau kan gecontroleerd worden en dan liefst om de 60000km en er wordt beschreven hoe er afgetapt kan worden en weer gevuld. Ik lees nergens dat er olie ververst MOET worden. En inderdaad hulde voor JO; je bent er 1 uit duizenden! 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 dec 2011 23:26 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
staat er ook niet, maar ergens is al eens een filmpje gepost door JO... dan begrijp je waarom wel.... trouwens mijn dealer doet dat ook bij de aut bakken... zelfde verhaal als JO verteld...
|
23 dec 2011 23:27 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
JW-NHS schreef: meld ik me volgaarne aan als "proefkonijn" Oh nee  Jij bent "reserve"  Ik mag eerst! Oh, ik heb geen automaat 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
24 dec 2011 01:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Er zit toch nog wat oud zeer, als ik dit zo lees Groet, JW PS Voor diegenen die dit niet begrijpen: mij viel de eer te beurt om tijdens de XCNL Renard meeting als "proefkonijn" te mogen fungeren. Daar had René op gehoopt..... 
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 dec 2011 01:56 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
24 dec 2011 11:01 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik had mijn AM6 al aangemeld!!! Oldenhage, ik heb nog geen bericht van GS, jij al wel????? Ik begreep wel dat hij eventueel mijn auto eerder wilde zien en doen, om de juiste aansluitingen te kunnen hebben. Na jou opmerkingen doe ik dat dus zeker niet! Ik kreeg ook al de indruk dat hij nog eea moest uitzoeken. Ik heb GS gevraagd om met jou contact op te nemen, dan kunnen jullie uitwisselen wat hij wel heeft aan aansluitingen. Je weet maar nooit toch? Misschien is het een uitzoeker net als jij. Ik begreep dat GS wel de Aisinbakken van Volvo kan doen. Zijn die aansluitingen anders dan bij onze C5en? Of heb ik een verkeerde indruk gekregen, als erkende leek op automatische versnellingsbakken gebied kan dat zomaar gebeuren natuurlijk. In je kracht staan, of effe een tandje hoger schakelen is in de zorg/personeelsbemiddeling toch echt iets anders dan in de autotechniek Overigens neem ik echt mijn petje af en maak een diepe buiging voor je manier van uitzoeken en "leven" voor de auto en je werk.
|
24 dec 2011 12:34 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Voor het probleem van het missen van slangen waar men het spoelapparaat op aansluit: Als ik zo tekeningen gezien heb van de bakken zitten de koelers vast aan de automaatbak die aangesloten zijn op het koelcircuit. Wil men de doorstroom van olie omleiden is het een idee om daar een aangepaste koeler op te zetten waar men de olie van aanvoer en retourolie kan opvangen met 2 slangaansluitingen. Dit zal een stukje draaiwerk zijn voor voor een bankwerker. Die kan met de originele maten van de koeler dit stuk zo aanpassen waarmee je een aanvoer en retour aansluiting kan maken. Met dit stuk kun je tijdelijk gebruiken om de spoel- en verversingsprocedure uit te voeren. Of is dit een te optimistische gedachte? 
|
27 dec 2011 01:12 |
|
 |
|