Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 nieuw. 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Tourer 2.0HDI Dynamique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht nieuw.
Hallo mijn naam is Richard. In het verleden van dit forum wel lid geweest, of van dat andere.... Je kent het wel, een keer een pc crash, gegevens kwijt. Een citroen zonder problemen etc. De ph1 sedan HDI 81 kw 9 jaar en 7 maanden gehad. Tellerstand tot 277.000 opgeschroefd. Ik heb dit altijd een fijne stille auto gevonden. Veel stiller dan de Xantie 1.9xD. Een auto waarmee je nog geen worst van de plank kon trekken. Daarintegen. 441000 kilometer probleemloos rondgereden. Dat kan de ph1 niet zeggen. Daar lag de koppakking er al met 176.000 kilometer tussen uit. Dus onlangs, omdat de ph1 toch niet het eeuwige leven had, de keuze is simpel als je de koppelingsplaat, drukgroep/vliegwiel, vrijloop van de dynamo, het beruchte stukje van de achterdemper en rondom nieuwe remschijven, blokken en banden moet gaan vervangen. Dat kost meer dan een 10 jaar oude ph1 nog oplevert......... Ik heb dus een tweede hands ph3 HDI 2.0 dynamique tourer gekocht. Zo eentje met een panorama dak en een trekhaakje en hele mooie 18 inch originele velgen. Ik ben er wel trots op.

De rijeigenschappen van de ph3 zijn goed te noemen. Ik mis alleen de bollen op de klinkerwegen. En de ph1 was toch stiller. Zal wel komen doordat het een hatchback was en ik nu een grote klankkast heb van een tourer.

Als je van de schrik van het gewicht bent bekomen. Toch een fijne aanslag op de portemonnee de wegenbelasting. Ik vond de 1360 kilo van de ph1 al genoeg. Minder dan 1630 kilos aan de haak doet de ph3 niet.

Maar als echte citrofiel heb ik voor het eerst nu een ph3 in mijn bezit die ik citroen onwaardig vind.
De auto is te duits. daar hebben fransen geen verstand van getuige de snelle ontwikkeling en de stomme fouten in het ontwerp.

De kofferbakklep is niet berekend op een gemiddelde lengte van 1.80 meter. Ik stoot mijn kop tegen de klep als ie openstaat. Ook inmiddels de bekende problemen gehad en nog steeds met de ventilatie en een krukaskering die er uitligt. Inmiddels na vervanging voor de tweede keer.
Stoelen zo spijkerhard ten opzichte van de ph1, dat ik met weemoed terug denk. Ook de opbergruimte in de auto is er op berekend dat je niets bij je mag hebben en al helemaal geen flesjes etc. Wederom met weemoed denk ik terug aan de tijd van de AX. een anderhalve literfles in het portier. Wow. Ok we zitten nu in de tijd van de kleine flesjes. maar toch die kun je niet kwijt.

Ongetwijfeld zul je mij wel zien reageren in de topics die openstaan over menig onderwerp.
Ben niet de enige die hier zijn bedenkingen bij heeft.

Ongetwijfeld hoor ik de komende tijd weer wat opbeurende woorden over het wel en wee van een moderne fransoos met een duitse tongval.

Groetjes van een C5 rijder die nog erg moet wennen aan zijn ph3.

17 dec 2011 19:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuw.
welkom terug in de club :smt023 :smt038

17 dec 2011 19:42
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Idd welkom terug :citrofiel

Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.

17 dec 2011 19:59
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Gauw verkopen en een PH1 terug nemen! :smt190 :smt017

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

17 dec 2011 20:04
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: Citroen C5 Aircross 1.6 PT Business Plus
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 95000
Kleur: Steel Gray - Perla Nera dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
:o .........dat is geen positief verhaal.....

Ik hoop dat je dame je de komende tijd van gedachte doet veranderen !

(heb zelf nog niet in de Ph3 gereden dus ik ben nogal verrast door je relaas :smt017 )

Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar .....(Louis Couperus)
Wurlitzer Jukebox "America's Favorite Nickel's Worth of Fun ..."

17 dec 2011 21:21
Profiel
BAN
BAN

Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Welkom terug op het forum.
Ik moest ook wennen aan de overgang. Hoewel ik niet meer zo terug zou willen. Ik denk dat velen dit wel hebben als ze net in een andere auto rijden.

17 dec 2011 21:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kijk de dame bevalt wel, echter ik kan niet begrijpen dat je een doorontwikkeling als fabrikant niet weet te stroomlijnen dat het goed gaat. Wat dat betreft doen ze dat bij Porsche toch een stuk beter.
Ik heb hier op het forum inmiddels gelezen dat de koppelingsproblemen van de 2.0HDI niet exemplarisch zijn als ook er toch niet ook een topic is van 32 pagina's over de ontwasemingproblematiek.

Kijk qua rijeigenschappen is het een fijne auto en ook dat de motor weer een stuk rustiger draait etc. zeker in combinatie met de zes versnellingsbak. Top vind ik het panoramadak van de auto. Dat geeft echt een ruimtelijk effect wat ik jaren gemist heb.

ALs ik naar de auto kijk, wordt het snel tijd voor een ph4. Ik blijf wat dat betreft Citroën echt wel trouw.
Alle vorige Citroëns hebben mij nooit met pech laten staan langs de kant van de weg. En ja kwalitatief voelt de ph3 goed aan. Qua vormgeving een stuk mooier dan een ph1.

Echter in de ph1 kon je gewoon zien hoeveel olie er in nog in de motor zat. De ph3 meet alleen dat het genoeg is. Dus piept als het te laat is. Je kunt niet op de display zien als het een stukje gezakt is. Wel handig als je krukaskeering is begonnen te lekken. Ik open niet elke week de motorkap en lig al zeker niet elke week een keer onder de auto om te kijken naar olielekkage.

Wat well handig is, is de snelheidsbegrenzer. Dat is een pluspunt. Ook de lichtschakelaar dat je die nu uitkunt zetten. Maar daarintegen is de binnenverlichting in de hemel. (bij een panoramadakje bij de achterpassagiers niet toereikend. Ik kan amper in het donker zien waar de gordels zitten om mijn kinderen vast te zetten. Dat was bij de ph1 net een bouwlamp. Dit zijn kaarstepitjes.
Wel mooi is de voetenverlichting en de verlichting in de deur. Ook top is de bochtverlichting.
Die is gewoonweg handig.

Alleen jammer van die verdomd slechte ventilatie. En het stoten van je hoofd bij geopende achterklep. Ga maar eens naast een mondeo en of een passat met geopende klep staan. Dat scheelt 10 a 15 centimeter.

Dat zijn toch cruciale dagelijkse dingen die zwaar wegen vind ik.

18 dec 2011 01:36
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Welkom terug, .....
Ik kan mij niet vinden in het verhaal , ondanks dat ik 2x een PH1 heb gereden wil ik absoluut niet terug, de PH3 is o.a. veel, maar dan ook veel stiller , zelfs t.o.v. mijn vorige V6 , en die was bepaald geen lawaaipapegaai :P

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

18 dec 2011 13:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Welkom Richard.

Dank voor je eerlijkheid. Ook wij hebben onze bedenkingen over een Ph3. Onze Ph2 bevalt nog te goed om de overstap naar een Ph3 te rechtvaardigen.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

18 dec 2011 13:43
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Met Menno eens heerlijk rustig wel een iets lagere instap en mis het hatchback, maar wel even aan het gevoel iets langere neus! :mrgreen:

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

18 dec 2011 13:47
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Misschien was de stap van Ph1 naar C5-3 iets te groot ? Ik vind de verschillen tussen Ph1 en Ph2 alleen maar een verbetering. dus een Ph2 was misschien een betere keuze geweest.

Maarre, dat die achterklep zo laag is had je toch voor de aankoop al kunnen constateren, evenals de harde stoelen ?

Koppakking van de Ph1 HDi is idd. en typisch verschijnsel van de vroege C5 Ph1 helaas... Ook voor mij reden geweest om hem in te ruilen....

18 dec 2011 14:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste Menno, met stiller zijn moet ik je wel vertellen dat de ph1 op michelin energy banden stond en dat terwijl mijn ph3 op 18 inch staat met brede platte splinternieuwe sloffen van het merk Good Year. Je kunt tenslotte niet alles bij een tweedehands auto wensen. Ik ga ervanuit dat die 18 inch 245 een stuk meer kabaal maken dan de "smalle hoge bandjes" van de ph1.

Ik weet niet op welke bandenmaat jij rijdt? Wellicht dat dit een verschil maakt.

Daarnaast hebben mensen hier het idee dat ik niet blij zou zijn met een ph3, niets is minder waar.
Echter ik blijf de doorontwikkeling zeer kritisch bekijken ook al weet ik dat de volgende weer een C5 wordt. Eens citrofiel altijd citrofiel tenslotte.

En jpiek, van die achterklep dat wist ik toen ik hem kocht. Ik heb toen een mondeo en een passat er naast gezet. Stonden toevallig in de showroom op dat moment naast elkaar. Dus dat was erg makkelijk vergelijken. Als je alleen om de achterklep op een ander merk zou overstappen dan zou ik invalide moeten zijn.

Met betrekking tot de stoelen heb ik een voorkeur voor frans pluche ipv duitse hardheid. Dat is mijn persoonlijke mening. Neemt niet weg dat de stoelen goed zitten. Maar dat is mijn mening hierover.

18 dec 2011 14:17
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik rij op 17 inch 225/55 ,.... zomers zijn dat Michelins, s'winters Uniroyals :)
Ik heb het dan ook niet zozeer over de banden die rumoerig zijn alswel de algehele indruk, de PH3 is beter geisoleerd en in mijn waarneming dus een stuk stiller ( mijn PH1 stond op 225/45/17 ) maar dat kan iedereen misschien anders ervaren, ik heb natuurlijk niet zo'n klankkast als b.v. een tourer heeft ....

Wat betreft meubilair, hadden ze gewoon van de XM moeten gebruiken, dat was uitstekend, waarom ooit vervangen in de C5 snap ik nog steeds niet :lol: , zo zie je, ieder heeft zijn voorkeur, ... De PH3 vind ik namelijk weer een verbetering tov de PH1 ondanks dat het misschien wat steviger is :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

18 dec 2011 14:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Welkom! Had je met dergelijke eisen niet beter naar een Comfort of Exclusive kunnen kijken? Dan heb je hydropneumatische vering en andere stoelen.

vwb stoelen, dat is ook erg persoonlijk, ik vond de Xm altijd heerlijk, maar als ik er nu instap dan mis ik toch wat lengte en diepte van de leuning en zitting. Ik zou denken dat je met 1.80 beter voorzien bent dan ik (1.90)...dan maar een C6. ;) Ik zie niet waarom ze wat stoelen befreft naar de Duitsers zouden moeten kijken want die gebruiken ook PSA stoelen (Faurecia). Het idee dat de C5-3 te duits is heb ik sowieso altijd kolder gevonden.

vwb de hoogte vd klep, dan heeft niet alleen voordelen. Ik stoot mijn hoofd ook net iets vaker dan me lief is (misschien eens nieuw luchtveren op de klep zetten), maar ik kan me ook aan hoger openende kleppen stoten die in veel parkeergarages problemen geven om überhaupt te openen! :idea:

Citaat:
een topic is van 32 pagina's over de ontwasemingproblematiek.

Dat zegt niet zo veel. Zelfs als een handvol mensen een (nog altijd onduidelijk) probleem ondervinden en daarmee pagina's vol schrijven dan is dat nog geen teken dat er echt iets mis is. Op planete-citroen bijvoorbeeld (>100.000 C5-3s verkocht in Fr alleen) is er vrijwel niks over te vinden (minder dan een handvol klachten).

Als het echt een slechte ontwaseming/klimaatregeling/etc. was dan had men het "probleem" al lang geleden gevonden.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

18 dec 2011 15:17
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Tja kijken naar andere uitvoeringen maakt het altijd lastiger. Hoe meer je er ziet. hoe moeilijker de keuze.
Daarnaast zijn die panoramadaken ook niet zo vaak verkocht.

En daarnaast wou en wilde ik geen hoge tellerstand. En de meest van die versies hebben tellerstanden van boven een ton. Die vielen af voor mij. Ik wil namelijk 6 jaar met de auto doen. Dan komt er ongeveer 2 ton bij. Bij de tellerstand van 270.000 zal ook helaas deze c5 wel in een mindere conditie zijn. Laten we daar maar vanuit gaan.

Vandaag overigens een nieuwe C5 sedan meegekregen van de garage. Het betrof een 1.6 met dezelfde 18 inch lichtmetalen velgen als de mijne. Nu kon ik mooi het geluidsverschil merken tussen een tourer en de sedan.
En dat is toch wel aangenaam anders. De sedan is een stuk stiller. Tenslotte is de klankkast ook kleiner.

Ook viel mij op dat de 6 bak die daar in zit een stuk stiller is bij 80 a 90 kilometer per uur dan die van de 2.0 HDI. Als mijn nieuwe goodyears op zijn dan toch weer naar Michelins overstappen is mijn idee.

Morgen maar weer de andere ophalen. een 2.0HDI trekt toch wat harder op dan een 1.6 is mijn beleving. Althans het gevoel van koppel is anders. vanaf 3500 tpm schiet die benzine pas lekker op.
Gemiddeld verbruik van benzine zag ik is 8.0 liter op de honderd kilometer.
Maar voor de rest ook een fijne auto.

21 dec 2011 08:40
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende