Auteur |
Bericht |
HMTV
C5club Fan
Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28 Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Naar boven
|
 Olie automaat
Vraagje: Is het bij het verversen van de transmissieolie van de automatische versnellingbak belangrijk dat er originele citroën olie wordt gebruikt of is bijvoorbeeld olie van het merk Kroon ook goed? Iemand hier ervaring mee?
_________________ Groeten,
Otto
|
09 dec 2011 14:20 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Er is in een paar draadjes daar al op ingegaan. Weet niet meer welke. Jij hebt een 4 bak, maar er is bv discussie over de dure Citroenolie voor de Aisin 6, of een vervangende veel goedkopere. Er is ervaring mee dus.
|
09 dec 2011 15:29 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Deze is bijvoorbeeld ook geschikt voor de AL4: MPMDeze spec is belangrijk: ATF LT71141
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 dec 2011 16:19 |
|
 |
HMTV
C5club Fan
Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28 Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
JHV schreef: Er is in een paar draadjes daar al op ingegaan. Weet niet meer welke. Jij hebt een 4 bak, maar er is bv discussie over de dure Citroenolie voor de Aisin 6, of een vervangende veel goedkopere. Er is ervaring mee dus. Ik heb al veel van die draadjes gelezen maar geen gevonden dien betrekking had op mijn vraag. Vandaar dus deze vraag  Het gaat met name om het feit of het kwaad kan als er 2 merken door elkaar gemixed worden, ervan uitgaande dat de originele Citroën olie in de bak aanwezig is. Spoelen vind ik een te dure oplossing (€450-€500 is mij vertelt)
_________________ Groeten,
Otto
|
09 dec 2011 16:26 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Bij de dealer gebruiken ze de "originele" olie, vanwaar mixen ?? Om de kosten hiervan hoef je het zeker niet zelf te doen lijkt mij viewtopic.php?f=86&t=8923Ik snap dat NV niet altijd om de hoek zit, maar dit moet elders ook kunnen lijkt mij 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
09 dec 2011 16:29 |
|
 |
HMTV
C5club Fan
Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28 Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Menno schreef: Bij de dealer gebruiken ze de "originele" olie, vanwaar mixen ?? Het gaat mij niet zo zeer om het mixen alswel op problemen te voorkomen. Mijn huidige garage kan het ook doen. Zij gebruiken altijd Kroon (die gele flacons). Ik had van sommigen vernomen dat als er altijd originele Citroën transmissie olie in heeft gezeten je problemen zou krijgen als er andere olie bij gedaan wordt of komt.
_________________ Groeten,
Otto
|
09 dec 2011 18:54 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Het luistert allemaal erg nauw bij automaatolie. Als je garage het al kan, Lexia benodigd voor temperatuurcontrole en ´aftikken´van tellers in de computer, zou ik nog steeds het risico niet nemen. Niemand hier zal zwart op wit zeggen dat het geen probleem is. Als iemand het al gedaan heeft dan weet je niet wat voor problemen er mogelijk ontstaan na 50k+. Waarom gokken met je bak? Bij een C-dealer kan je het laten doen voor minder dan 100 euro, ben je weer voor 100k km klaar. Jouw garage doet het misschien voor 50? Tel uit je winst, over 100.000 km. Penny wise and pound foolish zeggen de Engelsen.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
09 dec 2011 19:05 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Lexia is handig maar niet echt noodzakelijk. Je moet wel de juiste olie gebruiken maar voor de rest is het geen rocket-science hoor!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 dec 2011 23:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Hoe weet je dan zonder lexia dat de olie op de juiste temperatuur is zodat je de overloop kan los schroeven ?
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
10 dec 2011 13:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
De olie moet een graad of 60 zijn. Dat betekent gewoon dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. Het is puur bedoeld om zoveel mogelijk olie te kunnen wisselen. Of die olie nou 40 of 70 graden is maakt alleen voor het verbrandingsgevaar aan je handen wat uit. Je kunt toch de olie niet allemaal wisselen......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
10 dec 2011 14:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Je vergist je..... Ná het vervangen van de olie, da's ongeveer de helft van het totaal, moet de bak op temperatuur gebracht worden. Dán pas kun je het niveau goed checken Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 dec 2011 17:08 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Temperatuur is heel belangrijk. Wij dachten lang geleden dat het ook wel mee zou vallen, maar door schade en schande weten we nu beter. En motortemperatuur is nog geen bak temperatuur.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
10 dec 2011 18:40 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Verwarmde olie ingieten, warmer dan het moet zijn want het koelt dus snel af, 80 graden misschien? Met een oven meter wel te meten ook in de bak.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 dec 2011 18:49 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
ach het kan nog ingewikkelder, auto in de spuitcabine zetten een uurtje of vier lekker stoken…. Als je een idee hebt waarom de olie warm moet zijn, dan plaats je niet zo'n opmerking. 
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
10 dec 2011 19:10 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Olie automaat
Oh sorry zei ik iets verkeerd! 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 dec 2011 19:36 |
|
 |
|