Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club extreme Fan


Berichten: 235
Lid geworden op: 13 nov 2011 14:31
Auto: C5 aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ommen
Ik wil zo langzamerhand de winterbanden er weer eens onder gaan zetten. Nu heb ik het probleem dat ik de anti diefstal bout niet los kan krijgen. Ik heb de speciale dop, die hier voor is, al kapot gedraaid. Aangezien ik niet van plan ben om voor €60 zo'n nieuwe dop te kopen vraag ik hier of iemand ervaring heeft met het verwijderen van deze bouten ?
Mijn verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/10695/c ... iness-2009" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Foto van de boutkop?
Wellicht even een moer op laten lassen bij de garage en hem dan eruit draaien? Of een passende dop over de kop vastrammen en dan lossen? Bout eruit boren? Of toch maar even een passende sleutel lenen?
Wellicht even een moer op laten lassen bij de garage en hem dan eruit draaien? Of een passende dop over de kop vastrammen en dan lossen? Bout eruit boren? Of toch maar even een passende sleutel lenen?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Afgaande op de hartafstanden van de gaten die in de bout zitten en rekening houdend met de diameter van die gaten op zich, kan je zelf zo'n onderdeel samenstellen van afgebroken boordjes met de corresponderende diameter. Die je dan op hun beurt weer monteerd in een zelf te maken dopsleutel. Het kan zinvol zijn om één en ander met een pneumatische ratel los te schroeven, gezien je eerdere mislukkingen.
Vanzelfsprekend het is even knutselen op een suptiel niveau.
Maar je wilde toch 60 euro uitsparen
Bon Courage!
Vanzelfsprekend het is even knutselen op een suptiel niveau.
Maar je wilde toch 60 euro uitsparen
Bon Courage!
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Kijk anders ff in dit topic voor tips om slotbouten eruit te halen:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 64#p179964" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 98#p183598" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelijk vervangen voor normale wielbouten die krengen.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 64#p179964" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 98#p183598" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelijk vervangen voor normale wielbouten die krengen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Tja, gelijk vervangen dus!!! Ik had op een avond een lekke band en dus effe de Wegenwacht gebeld. deze kreeg deze bout niet los. Zelfs niet met de pneumatische hamer.
De auto bij de dealer, die op 300m afstand was, gebracht. (band hard oppompen en dan snel naar de dealer rijden!!)
De volgende dag heeft de dealer deze bout eruit moeten boren/lassen. En gelijk dus de andere 4 ook vervangen. er zaten nog twee aardig vast! Dus geen 60 Euro voor een dop, leg die maar bij de garage neer( en nog meer misschien zoals bij ons)
Johan
De auto bij de dealer, die op 300m afstand was, gebracht. (band hard oppompen en dan snel naar de dealer rijden!!)
De volgende dag heeft de dealer deze bout eruit moeten boren/lassen. En gelijk dus de andere 4 ook vervangen. er zaten nog twee aardig vast! Dus geen 60 Euro voor een dop, leg die maar bij de garage neer( en nog meer misschien zoals bij ons)
Johan
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Voor fatsoenlijk spul vervangen kan ook, dat van PSA is je reinste meuk !!EvilTwin schreef: Gelijk vervangen voor normale wielbouten die krengen.
Dat was het eerste wat ik verving toen ik mijn C5-3 opgehaald had ...
Deze heb ik al jaren en zijn geheel probleemloos ( zelfs als je er met een luchtsleutel op staat te rammen blijven ze heel )
http://www.mcgard.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je bedoeld juist niet ipv zelfs niet ...JHV schreef:Zelfs niet met de pneumatische hamer.
Slotbouten mag je nooit met een luchtsleutel verwijderen/aandraaien , daar gaat het nu juist fout, en de volgende maal als je het zelf dus wil verwijderen breken ze af ...
Dan sta je langs de weg idd beteuterd te kijken
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Menno,
Ik draai zelf de wielbouten altijd met een momentsleutel vast.
Het proberen los te draaien had de wegenwachter daarvoor natuurlijk eerst met de hand geprobeerd, ook met een "verlengde" wielmoeren sleutel. Hij gaf ook aan dat het een laatste middel was voor er iets oplassen of uitboren.
De dealer gaf de volgende dag aan dat alle bouten zeer vast zaten en 2 zelfs al heel erg zeer vast. Ze hebben alles ingevet en vervangen door goeide bouten.
Ze zaten op standje KF zal ik maar zeggen.
KF staat voor de pneumatische hamer van Kwik Fitt
Ik draai zelf de wielbouten altijd met een momentsleutel vast.
Het proberen los te draaien had de wegenwachter daarvoor natuurlijk eerst met de hand geprobeerd, ook met een "verlengde" wielmoeren sleutel. Hij gaf ook aan dat het een laatste middel was voor er iets oplassen of uitboren.
De dealer gaf de volgende dag aan dat alle bouten zeer vast zaten en 2 zelfs al heel erg zeer vast. Ze hebben alles ingevet en vervangen door goeide bouten.
Ze zaten op standje KF zal ik maar zeggen.
KF staat voor de pneumatische hamer van Kwik Fitt
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Snap ik, maar ja zoals de meeste hier kopen we de auto niet nieuw, dus weten nooit wat er mee gebeurt is ...
Die van mij gingen nog redelijk los, maar hadden hun beste tijd wel gehad, ...
Ik zou zelf even naar de garage gaan met zo'n probleem als heho, bepaald niet gemakkelijk om dit zelf op te lossen.
Zeker gezien die antidiefstal doppen van Citroen universeel zijn en elke garage wel een setje doppen heeft liggen , daarna gelijk vervangen zoals iedereen hier al aangeeft.
Die van mij gingen nog redelijk los, maar hadden hun beste tijd wel gehad, ...
Ik zou zelf even naar de garage gaan met zo'n probleem als heho, bepaald niet gemakkelijk om dit zelf op te lossen.
Zeker gezien die antidiefstal doppen van Citroen universeel zijn en elke garage wel een setje doppen heeft liggen , daarna gelijk vervangen zoals iedereen hier al aangeeft.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Precies, dat bedoel ik ook als ik zeg dat hij die 60 euro beter bij de garage kan brengen
.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club extreme Fan


Berichten: 235
Lid geworden op: 13 nov 2011 14:31
Auto: C5 aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ommen
Alvast bedankt voor alle tips. Ga volgende week maar eens proberen een gat te boren en dan een linkse draad er in te draaien. Ook neem ik nog even contact op met de verkopende garage of zij nog een idee hebben (lees: kom maar even langs, dan lossen wij het voor je op
)
Mijn verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/10695/c ... iness-2009" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Bikkel


Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
Een paar ferme tikken op de kop van de bout wil ook wel eens lossen. Daarna een oude dop er over heen slaan.
Gr. Tonny.
Gr. Tonny.
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
C5club Executive


Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Dit is een wijze les om de wielmoeren lichtjes met wat kopervet in te smeren op het schroefdraad , daardoor gaan ze niet vastkoeken.
En je hoeft niet bang te zijn dat ze zullen loslopen , als alles op moment wordt vast gezet en natuurlijk na 150 km even natrekken.
En je hoeft niet bang te zijn dat ze zullen loslopen , als alles op moment wordt vast gezet en natuurlijk na 150 km even natrekken.
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Invetten mag niet, dan klopt het aandraai moment niet meer, ik deed het vroeger ook altijd maar nu niet meer.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als je dit van plan bent met een inferieure kwaliteit Gamma tapjes is dit een "heading for disaster".heho schreef:Ga volgende week maar eens proberen een gat te boren en dan een linkse draad er in te draaien.
DOE DIT NIET. Als zo'n rotte tap afbreekt kun je NIET meer boren. Zet nou even een foto van zo'n bout op de site en dan kunnen we misschien nog wat gerichte tips geven....
Wellicht kun je met een dremel een gleuf in de kop slijpen en dan met een slagschroevendraaier
met een ferme tik de bout lossen. Als niets lukt moet je gaan boren, linkse tappen niet gebruiken.
Of zoek eens naar zoiets: Boutverwijderaars
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km




