Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5 stofhoes veercilinder vervangen
Auteur |
Bericht |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Afgelopen week is mijn dame uiteindelijk APK goedgekeurd. Maar niet nadat de lekhoezen vervangen moetsen worden omdat deze gescheurd waren...
Ik heb nog gevraagd of dat echt wel nodig was voor de APK. Want volgens het C5 forum...
Ja, was echt nodig. Toevallig ook nog een steekproef bij de keuring waarbij navraag is gedaan bij de man van de RDW. En ook deze verklaarde dat gescheurde of kapotte lekhoezen wel degelijk een punt van afkeuring betekenen. Waarvan akte..
Groet, Frank
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
05 dec 2011 14:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Het is een strenge interpretatie van de volgende apk-eis (5.2.28): Code: 2. De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd. [visuele inspectie] Het lullige is dat 5.2.28#1 en 5.2.28#3 al eisen dat het veersysteem goed werkt [visueel/evt.rijproef] en dat de schokdempers goed werken [idem], maar dat een scheur in de lekzak hierop geen invloed heeft, zolang als je maar vloeistof bijvult. Echter, voor de stuurinrichting (ook LDS) is de eis net zo streng, dus in die zin is het wel logisch. Citroën vindt het ook niet normaal dat je LDS bijvult (is een garagehandeling itt. LHM bijvullen), omdat het systeem ontworpen is om gesloten te blijven. Code: Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten. Wat absoluut geen afkeur mag zijn is het zweten van LDS.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2011 16:21 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Als je het inderdaad letterlijk als breuk van een onderdeel ziet of ondeugdelijke bevestigd zou je het op die grond kunnen afkeuren. Eigenlijk is de lekhoes strikt genomen geen onderdeel van het veersysteem en kun je het als slechte afdichting zien. Dit is gewoon toegestaan. Maar het is zeker interessant dat de steekproefcontroleur aangaf dit af te keuren! Ik denk niet dat dit overeind blijft als je in beroep gaat bij afkeur. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel de RDW die de zorgt voor de interpretatie van en controle op de regels. Ik zal het binnenkort eens na vragen of voorgaande het officiële rdw standpunt is. Overigens komt de vloeistof die in de lekzak terecht komt nooit terug in het systeem ook niet als de zak gewoon heel is. Het verdwijnen van olie uit het systeem is geen goed argument dat zou anders ook gebeurd zijn! De lekke zak beïnvloedt op geen enkele wijze de goede werking van het systeem
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 dec 2011 14:44 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Waar gaat de LDS die in de lekzak terecht komt dan wél naar toe?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 dec 2011 18:37 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Bijlage: veercil ph1-2.JPG De olie die in de lekzak terechtkomt blijft daar net zo lang tot de lekzak vol is, Aan het tuitje op de lekzak zit een ontlucht slangetje dat in de holle achteras verdwijnt. Als hij echt helemaal vol is komt daar dus de olie terecht. En lekt hij lds uit de achteras Meestal komt de lekzak vol lds doordat men het lds niveau te hoog afvult waardoor er teveel druk op de retour komt. Via keerring 7 lekt het dan de lekzak in. Onder normale omstandigheden zit er niet heel veel olie in de lekzak.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 dec 2011 19:12 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Even gezocht, ik had nog een foto hoe dat onder de auto er uit ziet. Op deze (wazige) foto kun je zien dat het achterste slangetje in de achteras verdwijnt. Het voorste retourslangetje gaat tereug naar het reservoir.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 dec 2011 19:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Dat voorste retourslanngetje vangt de LDS op die langs de keerring komt van de zuiger in de cilinder?
Ik had in mijn herinnering dat die aansluiting óók op de lekzak zat, en dat de tweede er was om te zorgen dat de lekzak "belucht wordt" tijdens snelle bewegingen. De inhoud daarvan varieert immer tijdens het in- en uitveren, en dan moet dat ergens gecompenseerd worden. Maar uit je verhaal begrijp ik dat dit niet klopt....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 dec 2011 19:49 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Bij een beetje zweten is dit dus een zelfregulerend anti corrosie-systeem voor de achteras. Erg modern...... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 dec 2011 20:10 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
JW-NHS schreef: Dat voorste retourslanngetje vangt de LDS op die langs de keerring komt van de zuiger in de cilinder? Correct! Hier doe je ook de retour-lektest tbv diagnose aan zakkende veercilinders achter.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 dec 2011 22:08 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
BJG schreef: Maar het is zeker interessant dat de steekproefcontroleur aangaf dit af te keuren! Ik denk niet dat dit overeind blijft als je in beroep gaat bij afkeur. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel de RDW die de zorgt voor de interpretatie van en controle op de regels. Ik zal het binnenkort eens na vragen of voorgaande het officiële rdw standpunt is. Zoals beloofd heb ik dit gedaan, maar nooit gepost Ik werd er weer aan herinnerd door dit draadje: http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13023De waarheid is dat de meeste steekproefcontroleurs niet goed weten hoe het veersysteem van een C5 werkt. Na uitleg van de werking van het systeem gaf de Steekproefcontroileur aan dat dit dus (zoals verwacht) geen APK afkeur is. Mogelijk (indien overmatig olieverlies zichtbaar) is het wel een adviespunt op het APK rapport. Het grappige van dit verhaal is (zoals eerder genoemd in dit draadje) dat de olie die in de lekzak zit nooit in het systeem terug komt, ook al zou de zak dicht zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 maart 2013 23:09 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Dat laatste begrijp ik niet..... Nog maar kort geleden is dit ook aan de orde geweest, en de slotsom van díe discussie was imho dat die aansluiting er voor zorgt dat de LDS retour gaat naar het LDS reservoir. Zie ook jouw posting daarover. De tweede aansluiting gaat naar het midden van de achteras, als extra "overloop". En als ik het goed begrepen heb ook als beluchting van de lekzak bij in- en uitveren. Hoe zit het nou precies? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 maart 2013 11:28 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Die eerste retouraansluiting zit zeer kort achter de afdichtingen van de cilinder gemonteerd. De olie die retour gaat komt dus eigenlijk nooit daadwerkelijk in de lekzak terecht. Is de olie toch langs de retour en in de lekzak terechtgekomen, dan komt ze inderdaad nooit meer terug in het systeem. Zo zit het.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 maart 2013 13:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
De verwarring zit wellicht in het gebruik van het woord "in". Ik zou zeggen dat het gedeelte waar de eerste aansluiting zit deel uitmaakt van de lekzak #3, en dus dat de LDS die daar terecht komt "in" de lekzak zit:  Of zoals BJG het schrijft: Citaat: (bovenste tuitje op lekzak 3 zit tussen ring 7 en 8) Dát tuitje gaat retour >> LDS voorraadvat. Het linkse tuitje doet dat niet, LDS die dáár terecht komt gaat naar het midden van de achteras. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 maart 2013 14:11 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
Helemaal correct!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 maart 2013 14:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 stofhoes veercilinder vervangen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 maart 2013 23:29 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|