Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Welke koelvloeistof 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30
Berichten: 73
Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Welke koelvloeistof
Mijn koelvloeistof staat op het minimum mag hier eender welke vloeistof bij gevuld worden van gelijk welk merk,
wie weet hier antwoord op.
Groetjes,
Jules


30 nov 2011 10:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Volgens mij is elke koelvloeistof OK...
In het uiterste noodgeval kun je zelfs water gebruiken: altijd beter dan géén koelvloeistof.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


30 nov 2011 11:32
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28
Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Mij werd door de monteurs altijd aangeraden om de roze koelvloeistof te gebruiken. In de roze schijnt een anticorossiemiddel te zijn toegevoegd, hetwelk roestvorming e.d. aan de binnenkant van de motor voorkomt. De blauwe schijnt meer agressief te zijn, is mij verteld en vreet meer aan pakkingen e.d.

_________________
Groeten,

Otto


30 nov 2011 12:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
opgepast met het mengen van koelvloeistoffen,deze kunnen een pap veroorzaken!!!!
en allerlei verstoppingen veroorzaken


30 nov 2011 13:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Water lijkt mij ook niet zo'n goed plan i.v.m. antivries gehalte.

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


30 nov 2011 13:40
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Gewoon nu water, en dan zo snel mogelijk de goede halen en alles vervangen.
Vorst is nog geen probleem en er zit nog antivries genoeg in.
De goede is de gele van o.a. Kroonolie. Coolant SP14

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


30 nov 2011 13:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Aan de specifieke antivries zijn heel veel middelen toegevoegd die corrosie voorkomen.
Met name alu koppen zijn daar gevoelig voor, en gisteren stond er een verhaal op XCNL van iemand met een "vastgeroeste" thermostaat. Dat kun je krijgen als je gewoon water gebruikt.

Ik zou dus altijd de kvs gebruiken die specifiek is voor dit type auto, niks anders.
Ik heb er dan ook wat van staan, als reserve. Dat had ik ooit nodig....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 nov 2011 13:53
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Water bijvullen om andere problemen juist te voorkomen en niet alleen water want er zit genoeg goede nog in, maar zoals ik zeg je hebt niks anders op dat moment, maar wel vervangen!
Ik heb ook nog 5 liter staan voor nood! is wel het beste.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


30 nov 2011 13:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Misschien interessant om te lezen...

There are three different types of ethylene glycol coolant;

1) IAT ~ Inorganic Acid Technology type coolant ~ this is the traditional "green" formula coolant. This is the stuff that General Motors used until 1996, Chrysler used until 2001, and Ford used until 2002 in its trucks and 2003 in its passenger cars. This is the orginal "green Prestone" we all remember even though Prestone hasn't made this stuff in years! It is available from other manufacturers such as Peak and from NAPA, (their house brand is made by Peak) The green additive package contains phosphate and silicates, and provides good protection for cast iron and aluminum engine parts as well as copper/brass radiators in older vehicles and aluminum radiators in newer vehicles. The corrosion fighting chemicals are fast acting but wear out after two or three years or 36K miles of average use so original "green" IAT type coolants need to be changed out every year or two to minimize the risk of corrosion damage. The problem with "old type" IAT coolants is that the high levels of silicates in them eventually drop out of solution leading to loss of corrosion protection and cooling system problems.

2)OAT ~ Organic Acid Technology type coolant ~ is usually dyed orange to distinguish it from other types of coolant. In 1996 GM began a new extended life coolant call "Dex-Cool". This coolant contains a totally different type of additive package called organic acid technology (OAT). The OAT corrosion inhibitors are slower acting and provide protection over a longer period of time. OAT coolants typically have a service life of up to five years or 150K miles, making coolant changes less frequent, but still necessary.
OAT corrosion inhibitors provide excellent long term protection for aluminum or cast iron but may not be the best choice for older cooling systems that have copper/brass radiators or heater cores.
There have been many problems documented with this type of coolant. Other manufacturers that currently use OAT type coolant as factory fill include 1996 and up Audi, Jauguar, Porche, Volkswagen and Land Rover, 2001 and newer Saab, 1996 and newer Toyota, Nissan, Honda and Mazda.
Many GM vehicles that this coolant was spec'd for developed problems with engine cooling passage gaskets deteriorating to the point of failure, leading to expensive engine repairs. More importantly OAT type coolants have been found to form sludge deposits in engines that have open air, non-pressurized coolant overflow bottles as found in all Jeep WJ Grand Cherokees! It has been shown that Dex-Cool and its clones form heavy sludge deposits in the open to the atmosphere coolant recovery bottles of many vehicles, these sludge deposits are then sucked into the radiator and engine as normal coolant heating and cooling cycles occur. Once this has happened, it may be impossible to fully remove these deposits from your radiator or engine! Dex-Cool also contains a known plasticizer in it's corrosion inhibitor package. That means some cooling system components and seals may eventually fail after prolonged contact with Dex-Cool. The end tanks found in all WJ radiators are made of plastic and will weaken and eventually fail with prolonged contact to Dex-Cool and it's clones. Other cooling system components may or may not be compatible with OAT type Dex-Cool...... do you know how long they might last exposed to it??

Virtually all Prestone coolant products are OAT type coolants and should not be used in 2001 and newer Mopar vehicles. This includes Prestone Any/Make Model, it is a Dex-Cool clone, read the label! Don't use it!

This doesn't make OAT type coolants necessarily bad, in a perfectly maintained cooling system, seviced every year or two not every five years (with a closed, pressurized coolant recovery bottle) they work just fine! These OAT type coolants are just a bad choice for our open air coolant recovery bottle WJ's, especially since there is a better alternative developed by Mercedes and adopted by Mopar in 2001.......... HOAT type coolant!!

3) HOAT Hybrid Organic Acid Technology coolant ~ this type coolant is usually dyed yellow, but may also be dyed orange, or red (Orange is the way Mopar dyes it!). HOAT type coolants are currently used as factory fill by Ford, Chrysler, Mercedes, BMW and Volvo. This coolant has been in use by Mercedes for almost 20 years with excellent results. It was first developed for long haul, over the road, truckers who wanted a coolant that could be used safely for hundreds of thousands of miles! The additive package in HOAT type coolants contains small amounts of silicates for added aluminum component corrosion protection. The small amount of silicate found in a HOAT type coolant is significantly less than found in traditional "green" IAT coolant, and not likely to fall out of solution forming the small green globs of snot we all remember when using traditional green Prestone! Most of the coolants in this catagory also meet European "GO5" specs for hybrid extended life coolant. Thats why sometimes HOAT type coolant is also called GO5. The service life for HOAT is also five years or 150K miles.

This modern technology coolant is spec'd by Chrysler for every vehicle manufactured since 2001. It has all of the benefits of a modern technology long life coolant with non of the downside or problems associated with OAT or Dex-Cool type coolants. It is the best choice for coolant in every WJ. Period!! Case Closed!!


Now on to "universal coolants" such as Prestone Any/Make Model and the rest that claim to be good for "everything" ~ Complete BS!! The problem with "universal coolants" is that a single formula cannot meet the conflicting OEM specs for IAT, OAT, and HOAT type coolants. If a universal coolant contains silicates, it does not meet the OEM OAT specification. If it contains no silicates, it can't meet the OEM HOAT specification. And if it contains phosphates or inorganic acid technology ingredients it cannot meet the OEM OAT or HOAT specs. Universal coolants are usually OAT or sometimes HOAT formulas and can be used to top off traditional IAT type coolants but then will not have the longer service life of a modern type coolant. If you do this the coolant should be changed annually.

It is a very, very bad idea to mix OAT type (Dex-Cool or any Prestone "Universal" product) with HOAT type coolant. Sludge will form,and it will be near impossible to get it all out of your engine and radiator!

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


30 nov 2011 14:15
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 nov 2011 22:28
Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Ploffie schreef:
Misschien interessant om te lezen...


Goed artikel!

_________________
Groeten,

Otto


30 nov 2011 14:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Bedankt voor deze posting, een zeeeeer lezenswaardig verhaal :smt023
Ik heb dit verhaal dan ook onmiddellijk in m'n "archief" gezet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 nov 2011 14:18
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
En? Niet zo maar mixen!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


30 nov 2011 17:14
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30
Berichten: 73
Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Kan ik dan gewoon met de Coolant SP14 van Kroon Oil bijvullen bij de originele van Citroén ?


30 nov 2011 17:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke koelvloeistof
Herman schreef:
En? Niet zo maar mixen!


Precies, dat is nu overduidelijk neergepend :smt023

Daar werd ook wel eens anders over gedacht en geschreven.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 nov 2011 17:29
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht @ jules
Ja die kan er wel in, had ik ook met de riemwisseling gedaan met de pomp.
Later die van mijn zoon ook mee gevuld.
Ziet er geel uit maar ze noemen het groen, dan zeker heel licht groen. goed voor -40.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_agri/krwf/329/landbouw/kroon-oil-winterfluids/coolant-sp-14/

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


30 nov 2011 17:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.