Auteur |
Bericht |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Koppige klepstoter(s)
De laatste weken heeft mijn C5 een vervelende tik ontwikkeld, duidelijk één klepstoter, want je kunt , bij stationair lopen, de tik duidelijk meetellen. Het vervelende is dat vorig jaar de klepstoters allemaal zijn vervangen. JO heeft vandaag de motor met Forte gereinigd, dat heeft wel iets geholpen, maar ze blijft luidkeels tikken. Opnieuw stoters vervangen is natuurlijk een optie, maar dat loopt, gezien de kmstand van 272000, aardig in de papieren. Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat bij ongeveer hetzelfde probleem iemand hydraulische olie, a la graafmachine, bij de motorolie deed en daar een tijdje mee rond reed. 1000km dacht ik. , maar de juiste post kan ik niet terug vinden. Wie weet raad? Dirck
|
03 okt 2011 17:05 |
|
 |
Edjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jul 2010 10:46 Berichten: 257 Woonplaats: Westland
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Vorig jaar vervangen?? Klinkt als garantie in mijn oren.
|
03 okt 2011 17:35 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Ik heb goede ervaringen met toevoegen van Wynn's HVC ( Hydraulic valve cleaner) met olie OW30.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
04 okt 2011 09:45 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Edjec5 schreef: Vorig jaar vervangen?? Klinkt als garantie in mijn oren. Dit zegt toch niets over de klacht? Je kunt ze nog wel een keer vervangen, maar die dingen gaan niet zomaar tikken lijkt me.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
04 okt 2011 10:07 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Klopt, hydraulische olie heb ik ook over gelezen, er word zo'n 1000 tot 1500 km mee gereden en dan alles weer verversen... Heeft goed geholpen als ik het me goed herinner, zal eens speuren op het forum 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
04 okt 2011 10:54 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Dirck schreef: .Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat bij ongeveer hetzelfde probleem iemand hydraulische olie, a la graafmachine, bij de motorolie deed en daar een tijdje mee rond reed. 1000km dacht ik. , maar de juiste post kan ik niet terug vinden. Wie weet raad?
Dit is een bekende truc voor de MX5 van Mazda, maar ook toepasbaar voor de C5. Olie vervangen door dunne hydraulische olie en de motor een uurtje versneld stationair laten draaien. Niet mee rijden, want je wilt alleen spoelen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 okt 2011 13:13 |
|
 |
Edjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jul 2010 10:46 Berichten: 257 Woonplaats: Westland
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Rene schreef: Dit zegt toch niets over de klacht? Je kunt ze nog wel een keer vervangen, maar die dingen gaan niet zomaar tikken lijkt me. Nee dat klopt, maar wat ik bedoel is, het zou onder garantie vallen dus auto terug brengen en dan is het het probleem van de garage. Die kunnen dan de oplossing zoeken, en mogelijk nogmaals vervangen.
|
04 okt 2011 15:50 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Vraag http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/157 is dit de juiste olie voor de hydraulische olie truc of toch iets anders. Ik ben wat huiverig, een vastloper is zo gemaakt tenslotte
|
29 okt 2011 22:07 |
|
 |
rondegraaff
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 sep 2011 10:26 Berichten: 19 Woonplaats: Bourtange
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 @ dirck
Dat met die ATF is niet zo geweldig. Beter is Wijnn's Hydraulic valve lifter concentrate. Kan er ook gewoon in blijven. Werkt echt goed en is goed voor de stoters. mvg Ron
|
04 nov 2011 11:32 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Ik heb die truuk jaren gelden met onze Subaru legacy 2.0 gedaan. -Maar dan wel met spul van Forte en 30 minuten stationair draaien. -Dan olie en Forte eruit en de goedkoopste olie erin. -Weer even stationair laten draaien of een klein rondje rijden. -Weer de olie aftappen en dan de goeie olie erin. Bij de Subaru dealer waren ze er van overtuigd dat we 2 nieuwe koppen met kleppen moesten op de boxer. Dat zou "normaal" zijn omdat we op LPG reden. Ik ben toen naar een motorrevisie bedrijf gegaan om een offerte te vragen. Maar die specialist wilde de motor horen draaien. En gaf aan dat het niet klonkt als revisie noodzakelijk. En gaf de Forte tip. Bij Koke, kennis automaterialen en werkplaats, heb ik toen 2 uur op de brug gestaan met stationair draaien en een klein stukje rijden. Tot mijn grote verbazing ging na een 15 minuten stationair draaien de motor minder tikken, en regelmatiger lopen. Na de behandeling liep het blok weer als nieuw!!! Vervolgens nog 100000km mee gereden zonder problemen. Ik ben na de behandeling langs de dealer gereden om hem het resultaat te laten horen. Ze geloofden het eigenlijk niet. Toen ze het vertelden dat een revisie nodig was geloofde ik hen eigenlijk niet, en hun prijs Ze namen het maar aan maar eigenlijk dus gewoon niet! Probleem met 2 uur "werken" en een 150 gulden opgelost ipv een dikke 2 duizend guldens. Kijk, de klepstoters zijn een bekend probleem van de C5, ik probeer zeer zeker niet de eerdere reparatie als "niet noodzakelijk" weg te zetten!! dat moet duidelijk zijn! Waar ik wel op wil wijzen is mijn ervaring met Forte in die ene situatie waarbij reparatie niet noodzakelijk was en schoonspoelen de oplossing bleek. En dit niet alleen op mijn gevoel gedaan maar op advies van een revisie specialist met tig jaar ervaring.
|
04 nov 2011 12:20 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Omdat ik schoon genoeg had van Forte spulletje, hydro olie en andere wilde ideeën heb ik maar op de sloop een tweedehands cylinderkop gekocht met 100.000km ervaring en 3mnd garantie en die bij JO gebracht. Vandaag hebben ze hem er opgezet, het uitlaatspruitstuk ook nog gelast. Nu is ze stil. Er bleken in de oude kop klepjes in oliekanaaltjes kapot te zijn, maar of dat nu al dat getik veroorzaakte. In ieder geval loopt ze nu rustig en regelmatig.
De kop kostte me 225 euro, de koppakking 60 Kopbouten 42 4 uur werk 275 en nog wat ander werk was ik minder kwijt als nieuwe klepstoters met nog steeds het risico dat na korte tijd het gezeur weer begon, tenslotte is het vervuiling in de oliekanalen en -stoters.
ben helemaal tevreden.
JO gaat een kennis de oude kop voor een deel open laten frezen/ zagen. Kan iedereen mooi zien hoe de klepstoters etc hun activiteiten ontplooien.
Dirck
|
24 nov 2011 23:16 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Top! Halve kop, halve prijs? 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
24 nov 2011 23:47 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
een nieuwe klepstoter kost zo ongeveer 50 euro, maal 16 en dan nog 3 uur werk minstens. En nog steeds verstopte kanaaltjes. Vond het risico van een sloopkop te doen, ben nu voor de helft klaar inderdaad. 
|
25 nov 2011 08:37 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Koppige klepstoter(s)
Precies! Doe je goed 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
25 nov 2011 08:59 |
|
 |
|