Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2006 12:41
Berichten: 94
Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: Citroen C5 Break Aut. 2.0HDIf Exclusive
Opties: Automatisch, Akoestisch en Dynamisch Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning
Beste :citrofiel van de Citroen C5,

Ik overweeg chiptuning voor mijn onlangs aangeschafte Citroen C5 2.0 HDif automaat, kilometerstand 195.000.
Reden is vooral een hoger koppel voor de motor waardoor het trekken van de caravan (in de bergen) nog soepeler kan verlopen.
Daarnaast zou de auto nog soepeler en zuiniger rijden, vooral in lage toerentallen.
Dit gaat volgens opgave van ATM chiptuning gepaard met een vermogens toename van 138pk naar 170 pk.
Over mogelijke negatieve gevolgen (belasting 6bak automaat) wordt door genoemde firma het volgende gezegd: Extra slijtage wordt uitsluitend veroorzaakt door een andere rijstijl als voorheen.
Ga je consequent de pk's gebruiken bij het optrekken (lees snel optrekken) ed. dan treedt extra slijtage op.
De 6bak automaat is daarnaast dezelfde als de 6baks automaat van de Biturbo van 170 pk.
De automaat kan dus makkelijk deze belasting aan, ik kan niet controleren of dit klopt.
Wie kan mij raad geven betreffende bovenstaande.

:smt198 :citrofiel :citrofiel :cit4

Joop


23 nov 2011 17:29
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning
viewtopic.php?p=25152

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


23 nov 2011 18:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning
ATm is zo te zien een tuner die standaard tuning levert. Dat is te zien aan de modellen die genoemd worden en de verbeteringen daarbij. Die vind je overal op internet. ZIp tunign is ook een gorte jongen met ongeveer dezelfde cijfers.

Verhalen over dat zij de software zelf aanpassen, komen neer op dat zij een aantal voorgedefinieerde aanpassingen doorvoeren op je MM software. Deze aanpassingen hebben ze echter niet zelf bedacht maar kopen ze ergens in, degenene die de aanpassingen bedacht hebben zullen daar een testbank bij gebruikt hebben (maar niet ATM zelf dus)

Wat heb je aan deze info: ATM zal je motor dus niet van haver tot gort kennen maar voert een aantal voorgedefinieerde aanpassingen door. Dat hoeft niet slecht te zijn overigens, maar als je wat anders wil als standaard dan . Of er specifiek rekening gehouden is met je automaat of roetfilter is maar de vraag.

Overigens, je automaat kan 450NM hebben en zo te zien blijf je daar onder. Je komt echter dichter bij de grenzen en moet maar hopen dat door de tuning er geen pieken in zitten.

Bij een tuning op maat is de kans groter dat met bovenstaande zaken rekening gehouden is en de zaak dus beter heel blijft. De opmerking dat je zelf je rechtervoet in bedwang moet houden is wat dat betreft niet bemoedigend. Aan de andere kant blijven ze ruim onder de 25% toename, dus is het geen extreme tuning.

eea natuurlijk wel afhankelijk van de kosten.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


23 nov 2011 22:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.