Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gezien jouw klachten zou de storing heel goed te maken kunnen hebben met de beruchte klepstoters...**
Vooral ook gezien de omstandigheden waaronder de storing optreedt, (koude start) en de "oplossing" die je hebt gevonden.
Heb jij een 2.0?

Uitlezen geeft natuurlijk een beter aanknopingspunt.

Een knipperend mm lampje geeft aan dat er een cilinder niet goed mee doet, en er mogelijk katalysatorschade kan ontstaan.
Een brandend lampje geeft gewoon aan dat er een storing is, of is geweest.

**Het probleem met de hydraulische klepstoters is dat de eerste kamer niet snel genoeg leeg kan lopen. Hierdoor blijven een aantal kleppen bij koude motor heel iets open staan waardoor de motor minder mooi rond loopt. Soms doet een cilinder zelfs zo slecht mee dat deze cilinder wordt uitgeschakeld door het mm. Dan krijg je ook een knipperend lampje te zien. Zoek maar eens er is genoeg te vinden op dit forum.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Hij heeft een 2.0 volgens zijn eerste meldingen.
Het valt mij op dat dit soort fouten altijd bij de 2.0 is en nooit zie bij de 1.8, wat is het verschil in motor?
ja 0.2 :smt190 maar verder?
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het verschil zit in de klepstoters.

Die zijn bij de eerste serie 2 liters anders dan die van de 1.8, later is dat gewijzigd en zijn er dezelfde klepstoters in gekomen als bij de 1.8.
En toen was dit probleem opgelost :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
Hoi BJG, Herman en JW-NHS.

bedankt voor jullie reacties.

Nav mijn klachten dacht mijn garagist dat die waarschijnlijk door verkeerde olie veroorzaakt werden. Hij heeft de motor twee keer "geflust". Volgens mij bedoelde hij gespoeld. Daarna heb ik de motor nog een keer door een gespecialiseerd bedrijf (Inter-ject bestaat inmiddels in Nederland niet meer) laten reinigen. Omdat de klacht bleef dacht ik dat de storingen een andere oorzaak moest hebben. Als de klepstoters inderdaad de oorzaak zijn denk ik dat er wat drastischere maatregelen genomen moeten worden. Ook zijn de lamdasondes inmiddels vervangen. Die zouden volgens een andere garagist ook de oorzaak kunnen zijn. Helaas alles zonder resultaat. Mijn "eigen" methode voldoet tot nu toe het best. Voorlopig wil ik het wat reparaties betreft hierbij laten. Overigens, de eerste minuut loopt de motor prima, daarna begint hij wat onregelmatig te lopen, tijd om het contact af te zetten. Minuutje wachten, starten en hij blijft het goed doen, muv rond de 2000 toeren dan houd hij af en toe in.

Binnenkort moet de auto voor de APK naar de garage. Zal vragen of ze eens specifiek naar de klepstoters wilen kijken.

Mtvrgr, Uzet1797.

Ps. Herman, jou ontgaat ook niets, mijn dame heeft inderdaad 2 liter motorinhoud.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
JW-NHS schreef:Die zijn bij de eerste serie 2 liters anders dan die van de 1.8, later is dat gewijzigd en zijn er dezelfde klepstoters in gekomen als bij de 1.8.
Vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: als de klepstoters van de 1.8 ook in de 2.0 motor passen, waarom hebben ze dan een tijdlang andere klepstoters gebruikt voor de 2.0? Het is toch efficienter om hetzelfde onderdeel in zoveel mogelijk modellen te gebruiken?
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Goeie vraag :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
katalysator storing had ik voorheen ook maar nadat ik de stekker van de luchtinlaatmeting (zie ander draadje van me) had gesprayd met WD40 geen problemen meer gehad. Ook het inhouden op 2000 toeren had ik door andere redenen. Autocomputer gereset door een procedure te volgen die in een handboek staat. ook dit probleem is daardoor opgelost. Heb ook een 2.0 en gebruik altijd dunne syn olie 5W30 en nu voortaan 5W40.

Succes ermee.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Laat de klepstoters maar vervangen. Heb ook jarenlang dit probleem gehad. Begin van het jaar laten vervangen en meteen de distririem laten doen. Nooit geen last meer van gehad.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Bij klepstoterproblemen eerst met Wynn's Valve Lifter Concentrate gaan rijden.
Niet gelijk je halve kop vervangen.

klik

Verkrijgbaar bij Brezan, Halfords, etc.
maran schreef:Ook het inhouden op 2000 toeren had ik door andere redenen. Autocomputer gereset door een procedure te volgen die in een handboek staat. ook dit probleem is daardoor opgelost.
Wil je die procedure met ons delen, Maran?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Natuurlijk (maar heb het boek nu neit erbij dus even uit het hoofd: Er staan 3 protocollen voor 3 type motoren.
Even het protocol voor mijn type motor 2.0 16 V benzine (maar loopt op lpg) uit 2001


(In benzine modus)
Contact aan
Contact uit
Contact aanzetten en dit 3 seconden aanhouden
Dan doordraaien en starten en motor stationair op temepartuur laten komen (duurt met deze koude wat langer).
dan minstens 15 minuten rijden en voornamelijk in het toerengebied van 2500 tot 3500 toeren,
dan auto stilzetten en even stationair laten draaien,
daarna nog even 2 seconden in vollast.

Nadat ik deze procedure had gevolgd liep mijn auto weer prima.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
En op welke wijze zorgt deze procedure dan voor een "reset" in de BSI?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat gebeurt niet, het is een initialisatieprocedure voor de motor.
Maar bij de meeste motoren kun je deze procedure niet doen zonder mbv de testkast de autoadaptieve kenvelden eerst te wissen (dus NIET de Storingen wissen dat is wat anders) en de egr in te leren.

Daarna moet je inderdaad zoiets doen als maran, maar dit werkt meestal niet zonder het eerstgenoemde.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Dit heeft mijn vaste monteur ook allemaal geprobeerd. Dunnere olie, Fluschen, nieuwe bobine. Het heeft allemaal niet geholpen. Pas toen de klepstoters vervangen waren heb ik er nooit geen last meer van gehad. En dat is weer heerlijk met dit koude weer want dat was altijd de tijd dat de problemen tijdens het opwarmen van de motor het meeste voorkwamen.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Zoals al eerder geschreven.

Je moet eerst alles uitsluiten bij deze melding voordat je overgaat op deze dure operatie.

We weten van @KlaasS dat het erg zeer doet als na een koprevisie de klachten nog niet over zijn.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Tuurlijk, Helemaal mee eens. Maar helaas is dit een slecht punt van de eerste generatie 2.0 16V motoren. Volgens mij hebben ze er bijna allemaal last van en is dit de enige echte oplossing.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
Plaats reactie