Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
C5Paul
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 dec 2009 12:11 Berichten: 37 Woonplaats: Doetinchem
Auto: C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 EGR uitgeschakeld
Al heel lang last gehad van stotteren en schokken bij een toerental van rond de 2000 rpm. Garage zocht het in eerste instantie in de stappenmotor. Deze werd gereinigd en het probleem leek minder te zijn. Helemaal weg was het probleem niet en na een tijdje werd het toch weer erger. Nadat ik op het forum had gezocht kwam ik tot de conclusie dat het wel eens de EGR-klep zou kunnen zijn. Deze heb ik losgehaald en geprobeerd te reinigen met remmenreiniger. Hiermee werd ie niet echt schoon. Er zit een zwarte roetachtige aansleg in de klep. De klep hierna weer gemonteerd, maar het probleem was niet over. Hierna heb ik de stekker van de EGR getrokken en......probleem helemaal weg. Rijdt weer als nieuw! Geen foutmeldingen op het dashboard. Dus voorlopig rijdt ik mooi zonder EGR. Als je de stekker er afhaalt blijft de EGR dicht, dus wordt er geen deel van het uitlaatgas teruggevoerd bij de inlaatlucht. Het probleem is overigens ontstaan nadat er vanwege olieverbruik een reiniger in de motor is gegooid. Olieverbruik werd hierdoor idd wat minder (1l op 3dkm). Waarschijnlijk is hiermee de EGR klep te veel vervuild geraakt. Ik heb een C5 1.8 16V Bj. 2002 op LPG G3. Het probleem deed zich voor het eerst voor rond de 160 dkm. En voorlopig dus even zonder EGR!!
|
13 nov 2011 15:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Wanneer is de eerstvolgende APK? Daar zal 'ie zó niet door komen, naar ik denk....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 nov 2011 15:38 |
|
 |
C5Paul
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 dec 2009 12:11 Berichten: 37 Woonplaats: Doetinchem
Auto: C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Ik denk dat dat mee zal vallen. En zo niet: doen we even het stekkertje er weer op.
|
13 nov 2011 15:58 |
|
 |
Wilfred
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 dec 2009 19:28 Berichten: 142 Woonplaats: Boxtel
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
op lpg komt ie waarschijnlijk ook zonder egr door de apk. normaal gezien schoon genoeg
|
13 nov 2011 18:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
De EGR zit er specifiek op om de verbrandingstemperatuur te drukken om minder NO_x te produceren. LPG heeft normaal gesproken al een hogere verbrandingstemperatuur en meer NO_x productie dan benzine, dus LPG heeft de EGR nog harder nodig.
Het geluk is dat er tijdens de APK toch geen NO_x controle is, maar je kunt je geweten niet sussen met: hij is toch al schoner, want dat is niet zo. Bijkomend probleem is dat LPG nog wel eens misfires oplevert, waardoor er dus onverbrande LPG in de toch al hete uitlaatgassen komt die dan in de cat verbranden, met alle gevolgen vandien (smelten vd matrix).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 nov 2011 11:13 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Als ik bij mij de stekker van de EGR eraf haal start de auto moeilijk en komt met een uitlaatgasstoring met code P0403 EGR klep n18 onjuiste werking! Dus ik laat de stekker erop zitten.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
14 nov 2011 19:14 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
TS heeft een electrische egr en jij een vacuumgestuurde. Wel dmv een electroklep natuurlijk. Een niet werkende egr verlaagt overigens het risico op misfire bij lpg... Maar je NOx zal inderdaad wel hoger zijn
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 nov 2011 23:06 |
|
 |
C5Paul
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 dec 2009 12:11 Berichten: 37 Woonplaats: Doetinchem
Auto: C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Rij nu ruim een week zonder EGR. Wat een verschil! Ik kan nu weer 50 in z'n 4 rijden en 70 in z'n 5. Het is alsof ik in een nieuwe auto rij. Ook heb ik duidelijk meer trekkracht onderin. En dat is natuurlijk best welkom met m'n 1.8 Het verbruik (na 1 volledige tank zonder EGR) is 10% minder. Misschien te vroeg om dit aan de uitgeschakelde EGR toe te schrijven. Het kan ook natuurlijk ook een indirect gevolg zijn, doordat ik nu weer rond de 2000 toeren kan cruisen. Verder heb ik me nog wat verdiept  in de werking van de EGR. De klep dient ervoor om de NOx-emissie te verminderen. De klep werkt tot zo'n 2000 toeren. Daarna blijft ie gewoon gesloten en is er dus geen verschil met mijn EGR waar ik de stekker af heb gehaald. Diesels blijken veel sneller (door roeten  ) last te hebben van vervuilde EGR-kleppen. Voorlopig blijf ik nog maar eens even zo doorkachelen 
|
20 nov 2011 10:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Ik zou snel op zoek gaan naar een vervangende EGR. Je katalysator of lambda sondes slopen is een duurdere grap.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2011 11:44 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
20 nov 2011 12:05 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
EvilTwin schreef: Ik zou snel op zoek gaan naar een vervangende EGR. Je katalysator of lambda sondes slopen is een duurdere grap. Dat zijn inderdaad dure onderdelen. Direct verband met de uitgeschakelde egr is er echter niet: De lambdasonde is niet meer of minder dan een zuurstofsensor, die gaat er echt niet stuk van. De kat gaat stuk door misfire, en die wordt juist gereduceerd door de uitgeschakelde egr. In de praktijk gaan er best katalyatoren stuk op lpg vooral, dat komt meestal door een gebrekkige ontsteking. Maar vaak ook door een slecht werkende egr. Dan is die juist teveel open, en niet afgesloten zoals bij in dit geval Wel is de verbrandingstemperatuur in de cilinder hoger bij deellast. Dat is weer nadelig voor de uitlaatkleppen.Om dat de temperatuur bij lpg al een stuk hoger ligt. In vollast situatie verandert er niets omdat dan normaal de egr ook 100% dicht gestuurd wordt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 nov 2011 13:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
De lambdasondes zijn vrij complexe onderdelen, verwarmd, sommige geavanceerde versies hebben een interne zuurstofcirculatie. Of de lambda sensoren hiervoor totaal ongevoelig zijn zou ik niet zo stellig durven beweren. Helemaal niet als je weet dat ze toch al regelmatig stuk gaan: de levensduur ervan is sowieso al beperkt en wordt er vast niet beter van als de uitlaatgassen of de kat steeds te heet zijn. Afhankelijk van hun type zijn ze specifiek gevoelig voor bepaalde chemicaliën, roet, kvs, water (toch al een probleem met LPG). Door de EGR uit te schakelen ontneem je de motor een mechanisme om in te grijpen op onjuiste verbrandingsomstandigheden, dat leidt uiteindelijk tot het continu buiten spec functioneren van de kat en buiten het meetbereik vd lambdasensoren. Het probleem hier kan natuurlijk ook andersom zijn:  de lambdasensoren waren al gaar/op het randje,  de motorregeling raakt verstoord door verkeerde input (nog afgezien van LPG invloed),  EGR wordt te pas en te onpas ingeschakeld om binnen spec te blijven qua NO_x, HC, etc.  motor loopt onregelmatig juist dat gebied waar men de EGR verdenkt,  EGR uitschakeling lijkt de oplossing.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2011 15:10 |
|
 |
C5Paul
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 dec 2009 12:11 Berichten: 37 Woonplaats: Doetinchem
Auto: C5 2.0 16v Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Met het wegsmelten van de lambasonde of katalysator zal het denk ik erg meevallen. De EGR werkt alleen bij deellast. Bij vollast is de EGR sowieso gesloten. En juist bij vollast loopt de uitlaatgastemperatuur hoog op. Tot wel zo'n 800 graden. Terwijl dit bij deellast veel lager is (zo'n 300 graden). Bij uitschakeling van de EGR in het gebied rond de 2000 toeren zal dit niet tot temperaturen leiden die je bij vollast verwacht. Dus ik ben eigenlijk (nog) niet overtuigd om er zo gauw mogelijk een nieuwe EGR-klep op te zetten............
|
20 nov 2011 19:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
@ET: Natuurlijk klopt je verhaal op zich wel maar gaat meer op voor moderne euro 5 auto's.
Mijn punt was meer: Een slecht werkende egr in combinatie met lpg is veel gevaarlijker voor de kat dan een uitgeschakeld egr systeem
Verder voor de duidelijkheid van de werking van het mm systeem: Er wordt door het mm bij 1.8 6fz van Paul gewoon geregeld aan de hand van het voorste lambdasignaal. Niets meer en niets minder. Door het mm wordt aan de hand van een vasstaand kenveld bepaald onder welke omstandigheden een vastgestelde hoeveelheid uitlaatgas terug kan worden gevoerd naar de motor om de NOx te beperken zonder dat de berijder er al te veel van merkt. De enige controle die er plaatsvindt is nogal beperkt en gaat aan de hand van de map-sensor. Het betreft hier gewoon een zeer conventioneel injectiesysteem dat ook zonder egr is geleverd. Hier dus duidelijk weinig risico bij uitschakeling van het systeem.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 nov 2011 21:11 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: EGR uitgeschakeld
Kan iemand mij vertellen of laten zien waar die EGR-klep zich precies bevindt?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 jan 2012 09:30 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|