Gewicht en scheefhangen heeft niks te maken met camber (laat staan sporing)bgt schreef:Als ik wegga op vakantie kijk ik met een weger naar de belasting van de wielen van de caravan en auto(heb een keer caravan controle gehad door de politie en die doen dat ook) en bij gelijke druk kan er toch niet zo'n verschil zijn in slijtage. Als het hoek is zou die toch scheef moeten hangen. Klinkt niet erg aannemelijk.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Wat bedoel je hiermee dan?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
als van 1 kant het loopvlak vd band zo erg versleten is aan de binnenkant zou je toch verwachten dat die kant heel zwaar ingedrukt is geweest en dus heel schuin heeft gestaan. Want dat heeft toch met camber te maken. Echter is die kant nooit zwaarder belast geweest dan de andere kant. Hiervoor had ik een C4Picasso en die had totaal geen last van verschillende niveau's van banden slijtage met dezelfde caravan erachter. Toch totaal onbegrijpelijk dat dit nu bij mijn C5 wel zo is!
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Nee hoor, alleen ff antwoord aan ET geven.JW-NHS schreef:Maar kennelijk wil je doorgaan met theoretiseren en bespiegelingen.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
sorry hoor maar nu ga ik toch ff schrijven…
Het gaat natuurlijk helemaal niet over het scheef afslijten van de banden, want dat hebben ze allemaal, zeker de auto's met LPG en trekhaak die gebruikt wordt.. Plus dat de auto gewoon 40.000 km. heeft gereden. Een band is gewoon een keer op!
Je wil niet naar een dealer, want die is te duur. Je gaat naar een goede garage bij je om de hoek. Maar als je dan denkt dat je nog recht heb op garantie, dan is de dealer ineens wel in beeld.
Eigenlijk geef je nu aan dat de dealer goed is in dit soort zaken, zij weten hoe de sporing moet zijn, zij weten hoe ze het moeten meten en zij weten hoe ze het af moeten stellen. De dealer, zo zeg je, heeft dus gekwalificeerd personeel in huis.
Weet je hoe een dealer aan die kennis komt? Weet je hoe een dealer aan dat goede gereedschap komt? Weet je hoe de dealer aan dat personeel komt die dat goed kan beoordelen?
Omdat de dealer investeert. Investeert in opleiding van zijn mensen en in goed gereedschap.
Dan is het toch ook duidelijk dat de dealer een hoger uurloon heeft dan de garage om de hoek? Een garage die de sporing " optisch" controleert???
Dat uurloon heeft de dealer dus nodig, niet alleen voor het controleren van de uitlijning, maar ook voor het doen van een goede beurt. Want een beurt is meer dan de olie aftappen..
Het gaat natuurlijk helemaal niet over het scheef afslijten van de banden, want dat hebben ze allemaal, zeker de auto's met LPG en trekhaak die gebruikt wordt.. Plus dat de auto gewoon 40.000 km. heeft gereden. Een band is gewoon een keer op!
Je wil niet naar een dealer, want die is te duur. Je gaat naar een goede garage bij je om de hoek. Maar als je dan denkt dat je nog recht heb op garantie, dan is de dealer ineens wel in beeld.
Eigenlijk geef je nu aan dat de dealer goed is in dit soort zaken, zij weten hoe de sporing moet zijn, zij weten hoe ze het moeten meten en zij weten hoe ze het af moeten stellen. De dealer, zo zeg je, heeft dus gekwalificeerd personeel in huis.
Weet je hoe een dealer aan die kennis komt? Weet je hoe een dealer aan dat goede gereedschap komt? Weet je hoe de dealer aan dat personeel komt die dat goed kan beoordelen?
Omdat de dealer investeert. Investeert in opleiding van zijn mensen en in goed gereedschap.
Dan is het toch ook duidelijk dat de dealer een hoger uurloon heeft dan de garage om de hoek? Een garage die de sporing " optisch" controleert???
Dat uurloon heeft de dealer dus nodig, niet alleen voor het controleren van de uitlijning, maar ook voor het doen van een goede beurt. Want een beurt is meer dan de olie aftappen..
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Berichten: 8144
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Helemaal mee eens
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Mij werd verteld dat je voor garantiezaken naar een officiele Citroen dealer moet. Anders had ik het idd bij de bandenboer om de hoek laten doen.Oldenhage schreef:Eigenlijk geef je nu aan dat de dealer goed is in dit soort zaken, zij weten hoe de sporing moet zijn, zij weten hoe ze het moeten meten en zij weten hoe ze het af moeten stellen.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Volgens mij is tegenwoordig bij wet geregeld dat (algemeen) garantie niet mag vervallen als je onderhoud niet bij een dealer laat doen. Maar, als je laat uitlijnen bij de bandenboer kun je natuurlijk niet verwachten dat de dealer onder garantie eventuele fouten herstelt.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Het gebeurt soms dat de dealers zelf de wagens laten uitlijnen bij de bandenboers
Heb het zelf voorgehad... en was zeer slecht gedaan!!! Andere dealer opgezocht om het recht te trekken 
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Jaaa, maar het verschil is, dat de dealer zelf die job uitbesteedt en er wel garantie op verleent 
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
iemand hier ervaring mee?
http://www.mad-tooling.com/upload/files ... ystems.pdf
http://www.mad-tooling.com/upload/files ... ystems.pdf
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Dit is er eigenlijk altijd al geweest in verschillende vormen.
Vroeger had je de tijgerballen, gemaakt door tijgerplastic.
Die kon je in de veer stoppen en dan van buitenaf met de fietspomp oppompen.
Met dit soort constructies wordt de auto alleen maar stugger, ideaal voor wokkels als je een caravan hebt, maar niets als je de auto juist soepeler wilt maken.
Ik heb MAD al eens gevraagd of ze ook hele slappe veren kunnen leveren in combinatie met hun luchtvering, maar die vraag hadden ze nog nooit gehad.
Vroeger had je de tijgerballen, gemaakt door tijgerplastic.
Die kon je in de veer stoppen en dan van buitenaf met de fietspomp oppompen.
Met dit soort constructies wordt de auto alleen maar stugger, ideaal voor wokkels als je een caravan hebt, maar niets als je de auto juist soepeler wilt maken.
Ik heb MAD al eens gevraagd of ze ook hele slappe veren kunnen leveren in combinatie met hun luchtvering, maar die vraag hadden ze nog nooit gehad.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Dan is dit handiger, de PER veren.
http://www.carsupport.nl/
http://www.carsupport.nl/
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daarmee komt 'ie achter, in onbeladen toestand, 20-30 mm hoger te staan.
En de wokkelaar staat achter al hoger dan de bollenuitvoering
Bij de Pro komt 'ie 10-20mm hoger te staan.
Als je er al voor kiest om zoiets te doen lijkt me dit een "betere" oplossing....
Maar nog altijd: jij blijft denken in vraagstellingen en mogelijke oplossingen, zonder eerst te METEN waar het probleem echt zit
Groet,
JW
En de wokkelaar staat achter al hoger dan de bollenuitvoering
Bij de Pro komt 'ie 10-20mm hoger te staan.
Als je er al voor kiest om zoiets te doen lijkt me dit een "betere" oplossing....
Maar nog altijd: jij blijft denken in vraagstellingen en mogelijke oplossingen, zonder eerst te METEN waar het probleem echt zit
Groet,
JW
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Je hebt gelijk :oops:hoop dat ik morgen weet.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014





