preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Auteur |
Bericht |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Ik heb een verhaal gehoord dat er preventief onderhoud mogelijk was om de turbo problemen voor te zijn. het zou gaan om het preventief vervangen van een rubber welke alleen te bereiken zou zijn via het verwijderen van de carterpan .
Klopt dit ? en zo ja weegt deze actie op tegen de risico's welke bij sommige auto's voorkomen van oliedruk verlies en dus turboschade
het zou gaan om de 1.6 HDIF motoren
|
11 nov 2011 13:27 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Het verhaal over preventief onderhoud ken ik niet. De turbo is een storingsgevoelig onderdeel. Ik weet dat Citroen het advies aan dealers gaf om bij auto's met een defecte turbo meteen de carterpan te vervangen door een iets grotere met dus meer inhoud. De grotere olieinhoud zorgt voor minder vervuiling van de olie en betere smering.
Ik heb dit preventief laten uitvoeren door JO. Er moet dat een langere peilstok in en ik heb ook het oliezeefje laten vervangen.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
11 nov 2011 14:36 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Ik zie nu dat ik een klein onderdeeltje vergeten ben in mijn verhaal
het rubbertje zo namelijk verharden en zo dus de vacuum verdwijnen waardoor de turboschade zo ontstaan door gebrek aan olie bij de turbo
|
11 nov 2011 14:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken of daar iets over te vinden is in de DataBase....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 nov 2011 16:21 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
via PB verstuurd
|
11 nov 2011 17:31 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Het allerbelangrijkste is de juiste olie. Alleen TOTAL 5W30 INEO en niets maar dan ook helemaal niets anders.
Bij andere olie soorten gaan de roetdeeltjes in de olie klonteren. Die zorgen er dan voor dat de aanzuigzeef van de oliepomp dicht komt te zitten, met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk help een groter carter, natuurlijk helpt het als het zeefje er niet meer in zit, maar beter is het om de oorzaak weg te nemen… en dat is de juiste olie.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
11 nov 2011 19:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
En voorts is het van belang om het olieniveau op peil te houden, zo dicht mogelijk bij het maximum. Dat staat in een document dat ik gevonden heb, zie het plaatje. Groet, JW. PS Als je me je E-mail adres geeft stuur ik je het hele document.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 nov 2011 21:51 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
gewoon elke 15000 km de olie en de oliefilter wisselen...
of 1x per jaar...
|
11 nov 2011 21:54 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Beetje flauw misschien, maar ook wl vaag, Minimummarkering is 0%, maar als er 0% olie inzit, valt er toch niks af te lezen, dan zit er geen olie meer in, dus kan er ook niks op de peilstok zitten...
_________________ Johan
|
11 nov 2011 23:30 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud
Minimum niveau is gewoon het minimale niveau van de olie waarbij er nog niets mag beschadigen. Is natuurlijk niet aan te raden om het zover te laten komen. Dit is dus niet 0%, tussen max. en min. zit misschien een verschil van ca. 1 a 1,5 liter. De totale olieinhoud is natuurlijk veel meer.
|
12 nov 2011 00:08 |
|
 |
|