V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
staircase schreef:Die Semperit, komt ook goed uit de test die ik las en heeft de laagste rolweerstand maar slijt aanzienlijk meer dan de Michelin. Dat maakt die lagere prijs ook maar betrekkelijk.
Voor wat betreft de overige eigenschappen is het stuivertje wisselen. Michelin beter op droge weg, Semperit op de natte. Semperit beter in de sneeuw en de Michelin weer beter op ijs. Allemaal binnen de halve punt. Die rolweerstand is ruim een punt beter bij de Semperit maar de slijtage bijna twee punten beter voor de Michelin.
Voor mij gaf dat laatste de doorslag.

ik heb semperit onder de C3P en die hebben een enorme indruk achtergelaten afgelopen winter..
nog beter dan de michelin die ik altijd onder de C5 heb gehad..
Rowi
Rowi
Re: Winterbanden topic ...

Bericht door Rowi »

Kapitein Rob schreef:is de maat 175/65/r15, de C5 heeft 195 of 205/65/15
Om de een of andere reden kan het maatverschil verschil maken in het testresultaat (weet daar het fijne niet van).
Ja, klopt inderdaad zie ik. Als ik de andere geteste maat bekijk, 195/65/15, komen die twee banden er beter uit. Vreemd. Maar voor een techneut ongetwijfeld verklaarbaar.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Rij nu op Uniroyals wb's ( MS plus 66 ) ... qua geluid zijn ze iig geslaagd, niet of nauwelijks meer lawaai dan mijn Michelin zb's ...
Kom maar op met de sneeuw :smt197

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Roman schreef: ik heb semperit onder de C3P en die hebben een enorme indruk achtergelaten afgelopen winter..
nog beter dan de michelin die ik altijd onder de C5 heb gehad..
Vergeet niet dat er nogal een verschil zit tussen de Alpin 2, 3 en vooral de huidige A 4.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
jep en tussen de prijs van de semperit en de michelin...

de semperit hebben zich heel goed gehouden in de winter hoor..

op de C5 heb ik nu uniroyal gekocht...omdat de michelin al versleten zijn..
eens kijken hoe die winterbanden zijn, de zomerbanden hebben het altijd prima gedaan...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
@Peebee
Geen enkele kritiek bedoeld. Goed filmpjes die alleen maar nog meer duidelijk maken dat bij sneeuw en ijs winterbanden niet te verslaan zijn.
Ik zal bij je bij sneeuw en ijs op de parkeerplaats met alle mogelijkheden die ik heb vermijden. ;)

@JVB045
Beter op nat dan zomerbanden, waar heb jij dat dan in de test gevonden? Ze worden tov elkaar getest. Niet tov zomerbanden.
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2011 18:52
Auto: c5 ph1 2.0 16v exlusive break
Opties: xenon,lederen bekleding, radio+telefoon+cd wissellaar en jbl boxen,afneembare trekhaak etc.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9451
Productienummer: 10655
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 274415
Kleur: noir onyx
Locatie: Eindhoven
C5club Rookie
C5club Rookie
@citrofrance
zie onderstaande link van de anwb.
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 10_225.pdf

zoals ik al schreef een goede zomerband is beter als een slechte winterband maar winterbanden zijn beter op nat wegdek.

Ook is het zo dat zomerbanden bij hogere temperaturen getest worden dan winterbanden, winterbanden zijn bij lage temperaturen zachter en behouden zo hun eigenschappen in koudere omstandigeheden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
@jvb045

Geen idee wat dit onderzoek moet bewijzen? Zeker niet dat zomerbanden op nat slechter zijn dan winterbanden

Dat er banden zijn die slechter bij nat weer reageren dan anderen klopt, maar dat geldt voor alle banden.
Bredere banden, zoals uit jouw test, zijn sowieso gevoeliger voor aquaplaning.

En natuurlijk is door de compoundsamenstelling een winterband bij lagere temperaturen soepeler dan een zomerband. Die soepelheid hebben de lamellen nodig om zich te kunnen invreten in ijs en sneeuw. En dat winterbanden slecht zijn op natte ondergrond zegt niemand.
Dat is echter nog geen enkel bewijs dat het water bij lagere temperaturen op zomerbanden ineens niet meer goed afgevoerd zou worden. Dat ligt gewoon aan de afvoercapaciteit van het profiel.

Tot zover houd ik vast aan de ADAC test van enkele jaren geleden en de eerder genoemde Autovisie test. En kijk voor de gein eens naar het ANWB filmpje zodra de auto stuurloos buiten het witte (sneeuw/ijs) vlak slipt op nat asfalt. Onmiddelijk goede grip (al is dit natuurlijk geen 'te meten' bewijs)
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Volgende week tijd voor winterbanden er op te plaatsen, droog en koud gemiddeld 4 graden en vorst.
weekend maar even aan de slag.
even een moment sleutl lenen en de bouten goed schoonmaken (ontvetten) wat was het aandraai moment ook weer bij orginele Lm (stalenplaten) velg? 110? toch geen 90. :roll:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
110

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat hangt er van af welke uitvoering er gebruikt is.

De oorspronklelijke alu-plaatwielen hebben bouten met een platte ring. Die moeten volgens de fabrieks documentatie met 90 Nm vastgezet worden.


Vanaf ORG 9682 is er een andere uitvoering gekomen die vastgezet wordt met een bout waarop een conische ring zit.
Daarvoor staat een koppel van 100 Nm vermeld.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Precies,

kon het niet direct vinden maar je slaat de spijker op de kop,
daarmee het verschil van aanhaalmoment aangetoond! :smt023
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Hier is een heel draadje over ;)
Ik hou 110 aan, zoals de garage ook doet ...

Hier verder : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9232" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Heb ze vorig jaar bij de dealer laten wisselen
en speciaal gevraagd naar 't aanhaalmoment...
" Met de platte ring 90 NM
en deze, conische, 110NM ",
en ach, belangrijkste is toch ook dat je niet ingehaald word door je eigen wielen :lol:
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
CitroFrance schreef: Op gewoon nat wegdek echter (zonder die sneeuw en ijs) schijnt de normale zomerband minimaal net zo'n goede grip te hebben (meestal beter ! :idea: ). Zie hiervoor oa. een recente Telegraaf/ Autovisietest (filmpje op site) en eerdere ADAC (en wellicht ook ANWB) testen.
Dat Autovisiefilmpje gaat uit van remmen vanaf 100 km/h. Dan rij je met een snelheid van ruim 27 m/sec. Een remwegverschil van 3 m zou ook kunnen ontstaan door 0,1 sec later (vol) te remmen. Ik wil hier niet de waarde van dit filmpje onderuit halen, maar er is slechts een miniem verschil (overigens kan 3m wél het verschil zijn tussen boem en net-niet-boem!). En zolang remmen door mensen gedaan wordt bij het passeren van een bepaald punt, telt de reactiesnelheid van de testpersoon ook mee in de uitslag.
Overigens houd ik met nat wegdek altijd (op zomer- en op winterbanden) meer afstand tot mijn voorganger (dat probeer ik in ieder geval sinds ik een keer achterop gegleden ben :smt017 )
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Plaats reactie