Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Mijn auto is gewoon een keer gebalanceerd met de wielen er aan hoor. Dat was bij 1 van de 2 Profile-vestigingen in Zeist.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
04 nov 2011 20:16 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Er zitten wat haken en ogen aan het balanceren aan de auto.
Je moet eigenlijk een C5 altijd in de hoogste stand op een brug, zetten en met de wielen laten zweven, maar bij het balanceren van de voorwielen incl aandrijfassen moeten die in de rijstand staan. Dus dan moet je de motor laten draaien en weer de rijstand selecteren, de draaiende motor vereist dat er afzuiging is.
Als de balanceermachine de wielen terugduwt naar de rijstand is dat weliswaar op te vangen, maar dan introduceer je weer andere krachten die een afwijking kunnen veroorzaken...
Bijkomend probleem voor de sneeuwbandrijders is dat het balanceren op deze manier afhankelijk is van de manier waarop de wielen op de auto gemontereerd zijn (incl de bouten!). Dus haal je ze eraf, moeten ze op exact dezelfde wijze terug: ieder wiel op zijn hoek vd auto, iedere wiel geroteerd opgelijnd met z'n naaf, iedere bout in exact hetzelfde gat.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 nov 2011 15:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Bij problematische gevallen ballanceer ik ook altijd aan de auto. Dat is prima te doen bij een C5 op een vlakke vloer. De motor hoeft dan niet te draaien. Als je dat wel doet is het erg lastig ballanceren omdat de trillingen van de motor ook door de piezo-bok/krik worden opgevangen heb ik ervaren. Als je nauwkeurig te werk gaat is iedere C5 op normale merkbanden op deze manier gewoon trillingsvrij te krijgen. Inderdaad de ene wel wat lastiger dan de andere. In de praktijk zorgen de achterste wielen bij de c5 vaak voor de problemen (overigens net zoals bij een aantal andere moderne auto's). En dat is iets dat veel bandenboeren (nog) niet in de gaten hebben. Ook daarom zijn er soms nog redelijk wat onballans-problemen bij de c5.
Na ballanceren aan de auto moeten de wielen inderdaad altijd exact op de zelfde plaats terug-gemonteerd worden. Even aftekenen op de naaf is voldoende. Plus natuurlijk LV/RV/LA/RA niet weer verwisselen. De plaats van de wielbouten maakt in de paktijk helemaal niets uit, omdat het gewichtsverschil onderling vrijwel nihil is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 nov 2011 20:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
....en omdat de bouten bijna in het hart zitten.
De onbalans neemt toe met de diameter, weergegeven in de formule F=mw²r, waarin w is Omega, de hoeksnelheid dus.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 nov 2011 20:17 |
|
 |
Nibrus
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 jan 2011 13:19 Berichten: 107
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Dank voor de info! Doet me eraan herinneren dat ik 1 bout van de zomervelgen gebruikt heb op de rechter-achtervelg, omdat ik deze niet meer kon terugvinden. Indien ik deze bij de Citroendealer gehaald heb en vervangen heb voor de originele, kan dat misschien iets schelen?
Voor de duidelijkheid: echt een probleem heb ik niet met deze wintervelgen. Alleen trilt het stuur soms een beetje bij snelheden rond de 110-120 en bij stevig afremmen. Omdat de wagen verder een prima wegligging geeft, vind ik dat gewoon opmerkelijk.
|
06 nov 2011 20:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Als het wiel goed vast zit heeft de bout geen invloed op eventuele onbalans.
Trillen bij afremmen duidt op slingering van remschijven Voor of achter.
Trillen tussen 110 en 120 is meestal te wijten aan onbalans van de wielen, al is eventuele hoogteslag van de banden ook van invloed.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 nov 2011 20:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
JW-NHS schreef: ....en omdat de bouten bijna in het hart zitten.
De onbalans neemt toe met de diameter, weergegeven in de formule F=mw²r, waarin w is Omega, de hoeksnelheid dus.
Het is aanzienlijk complexer dan dat, je moet de traagheidstensor in drie assen (I_xx, ..; I_xy, .. ; I_xz) bekijken en dan zie je dat ook de afstand van de massa tov het zwaartepunt van de gehele constructie moet bekijken. Omdat we het hier hebben over de gehele (deels) onafgeveerde aandrijfas+schijf+naaf+wiel zit dat zwaartepunt naar binnen en is ook de afstand van de boutkop tov dat zwaartepunt langs de as gemeten van belang. Dit is exact waarom balanceren aan de auto beter is! mn als er één afwijkende bout (slotbout!) gemonteerd wordt is dit verschil al niet meer te verwaarlozen. http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_ ... DefinitionEen extreem voorbeeld hiervan was te zien in Top Gear, waar ze Romeinse naafmessen aan de achterwielen van een Fiat Coupé (fwd) monteerden, ondanks dat hun massa netjes geconcentreerd was langs de as naar buiten, leverden ze een enorme en uiteindelijk catastrofale onbalans op: het wiel brak af.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 nov 2011 10:21 |
|
 |
jvb045
C5club Rookie
Geregistreerd: 31 okt 2011 19:52 Berichten: 28 Woonplaats: Eindhoven
Auto: c5 ph1 2.0 16v exlusive break
Opties: xenon,lederen bekleding, radio+telefoon+cd wissellaar en jbl boxen,afneembare trekhaak etc.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9451
Productienummer: 10655
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 274415
Kleur: noir onyx
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Ik krijg bij het lezen van dit topic het gevoel dat een C-5 een formule 1 wagen is. Balanceren aan de auto is alleen nodig indien er een onbalans in de aandrijfas zit. Indien een wiel is gebalanceerd ( op de machine) vergroot deze de in de auto aanwezige onbalans dus niet. de filosofie over de slotbout vind ik ver gezocht .
Groet,
Jos
|
07 nov 2011 13:45 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Tja, je hebt nu eenmaal mensen die de minste trilling al voelen (zolas mijn persoontje) en je hebt mensen die nog niet eens merken dat ze met vierkante wielen rijden (zoals mijn andere dame) En je kunt balanceren wat je wilt, één stoeprandje en je kunt weer van voorafaan beginnen.." Enne een C1 een formule 1 auto, èh niet de mijne dan toch 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
07 nov 2011 14:22 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Ik sluit me aan bij Fokke & Sukke- - Bijlage: indian summer.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 nov 2011 17:16 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
jvb045 schreef: Ik krijg bij het lezen van dit topic het gevoel dat een C-5 een formule 1 wagen is. Balanceren aan de auto is alleen nodig indien er een onbalans in de aandrijfas zit. of naaf, of remschijf, of slotbouten... Citaat: Indien een wiel is gebalanceerd ( op de machine) vergroot deze de in de auto aanwezige onbalans dus niet. Klopt op zich, maar een net gemaakte band is ook gebalanceerd, desalniettemin worden wielen bij het plaatsen van banden gebalanceerd. Niemand die zegt, mijn velg was toch al gebalanceerd laat de loodjes maar zitten. Citaat: de filosofie over de slotbout vind ik ver gezocht . Geen filosofie. Is feit.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 nov 2011 17:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Balanceren aan de auto neemt zoals gezegd de aandrijfas, naaf en remschijf mee. Maar ook de wieldop! Die is nog niet genoemd. Het effect daarvan is soms verbazend groot, soms zelfs zo groot dat ter compensatie ervan een balanceergewicht van 20 gram aan de velgrand moet worden geslagen.
De invloed van de slotbout/wielbout is heel eenvoudig te controleren. Ik ben van plan dat deze week een keer te gaan doen. Ik voorspel dat het effect zo klein is dat het niet of nauwelijks meetbaar zal zijn. Maar ik zal het bewijs en de testopstelling fotograferen en posten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 nov 2011 21:38 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Wielbouten en onbalans Test 1Aanleiding:Wanneer de wielen aan de auto worden uitgebalanceerd worden alle draaiende delen mee gebalanceerd. Wanneer een wiel wordt verwijderd en teruggeplaatst dient dat op exact dezelfde plaats ten opzichte van de naaf te gebeuren. In de praktijk wordt het wiel afgetekend op de naaf. Dit om niet opnieuw onbalans te veroorzaken door rotatie van het wiel t.o.v. de naaf. Doel:Onderzoeken of de bewering klopt dat er onbalans wordt veroorzaakt indien in bovenstaande situatie de wielbouten onderling worden verwisseld. Met name bij gebruik van slotbouten. Werkwijze:We gaan in deze test uit van een PSA velg/naafcombinatie. We bepalen in de eerste plaats het massaverschil tussen de onderlinge wielbouten. Daarna bepalen we het effect dat dit eventuele massaverschil heeft op de balans van het wiel. Test 1, massaverschil tussen wielboutenAllereerst is het van belang dat we weten wat het massaverschil is tussen wielbouten onderling. Bij de keuze van de diverse wielbouten is het van belang dat de bouten moeten passen op één en dezelfde velg/naaf combinatie. We nemen een 4-tal gelijke wielbouten met 17 mm holle kop zoals die origineel door citroen worden gebruikt en bepalen de massa. Bij een massa van 60 gram is het onderlinge verschil niet meer dan 1 gram. Daarnaast nemen we een afwijkende wielbout met 19 mm dichte kop die door de markt geleverd wordt en ook geschikt is voor dezelfde velg/naaf combinatie. De massa bedraagt 85 gram. Er bestaat ook een originele wielbout zonder ring. Ook daarvan bepalen we de massa, deze bedraagt 52 gram. Opmerkelijk is het verschil van 8 gram met de vergelijkbare bout met ring. Aantekening hierbij is dat de bout met ring gebruikt wordt voor de aluminium velgen (c5) en de bout zonder ring voor de stalen velgen. De bouten zijn echter door elkaar te gebruiken op stalen velgen. Vervolgens hebben we nog originele PSA wielbouten die gebruikt worden voor de originele lichtmetalen wielen. Bij gebruik van deze bouten worden doorgaans ook slotbouten gemonteerd. Deze bouten hebben een conisch gedeelte achter de kop zodat ze ook gebruikt kunnen worden voor het stalen reservewiel. Om het verschil te bepalen vergelijken we weer de normale wielbouten onderling in massa. Hierbij blijkt opnieuw dat het onderlinge verschil maximaal slechts 1 gram bedraagt. Ook wanneer we de slotbout vergelijken met de normale bout blijkt het verschil niet meer dan 1 gram te bedragen. Dit alles bij een gemiddelde massa van 95 gram. Om het verhaal compleet te maken vergelijken we nog de bouten die geleverd worden door de imitatiemarkt. We nemen een normale bout en een bijbehorende slotbout. Ook hier zien we weer dat het verschil onderling zeer klein is. Conclusie:Bij het gebruik van gelijke wielbouten is het onderlinge massaverschil slechts 1 gram. Het gebruik van een bijbehorende slotbout verandert hier niets aan. Ook dan blijft het verschil tot 1 gram beperkt. Er is een situatie denkbaar waarin in een wiel een van de bouten is vervangen door een afwijkende bout. Het verschil tussen de lichtste en de zwaarste bout in de test bedraagt dan 33 gram. Technisch is het ook mogelijk om een van de wielbouten te vervangen door de PSA wielbout die gebruikt wordt voor het lichtmetalen originele wiel. Op deze manier creëer je een maximaal verschil van maar liefst 44 gram. Waarbij wel de aantekening dat deze zwaarste bout uit de test duidelijk afwijkend is ten opzichte van de andere bouten. Zodat in de praktijk deze combinatie niet snel zal voorkomen, maar technisch kan het wel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 nov 2011 17:54 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
TestopstellingUitgangspunten:We nemen een PSA-wiel van 15 inch. De ET-waarde van het wiel is 18 De breedte bedraagt 6J De steek bedraagt 4x108mm Op het wiel zit een band in de maat 185/65-15. Om het wiel te balanceren slaan we balanceergewichtjes aan de binnenste en aan de buitenste velgrand. Omdat we dynamisch balanceren onderscheiden we de onbalans links en rechts. Alleen als de onbalans links en rechts op dezelfde radiale positie zit kunnen we de waarden optellen. In de praktijk komt dit nauwelijks voor. Maar in deze test ontstaat er onbalans links en rechts vrijwel op dezelfde positie, zodat de waarden mogen worden opgeteld in het totaalplaatje. De onbalans van het wiel drukken we uit in grammen. 10 gram onbalans wil zeggen dat aan de velgrand een massa van 10 gram moet worden bevestigd om de ontstane onbalans te corrigeren. Onbalans meten we met een balanceerapparaat. Normaal gesproken rondt een balanceerapparaat onbalans af op 5 gram nauwkeurig. Met een ondergrens van 4 gram. Dit wordt gedaan omdat een grotere nauwkeurigheid niet merkbaar en daarom niet noodzakelijk is. Dat betekent in de praktijk: 0-4 gr aangeven als 0 4-7 gr aangeven als 5 8-12 aangeven als 10 enz… In deze testcase stellen we het apparaat zodanig in dat we de exacte onbalans in grammen kunnen aflezen, zonder dat er wordt afgerond. Werkwijze:We nemen een opspaninrichting voor zgn ‘blinde’ velgen en bevestigen deze op een balanceerapparaat. Op deze manier kan een velg met moeren worden bevestigd aan het apparaat. Vervolgens kalibreren we het balanceerapparaat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 nov 2011 17:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Controle van de nauwkeurigheidDe velg balanceren we vervolgens nauwkeurig op 0 Ter controle van de nauwkeurigheid van het apparaat slaan we een balanceergewicht van 20 gram aan de buitenste velgrand. Het apparaat geeft zeer correct de onbalans aan. Het apparaat is duidelijk nauwkeurig genoeg voor deze test
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 nov 2011 18:07 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|