Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Kortom, nieuwe motor in de achterbak, dan kom je altijd aan .... :smt193

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Goed plan :smt023
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:40
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic
Bij mij "storing uitlaatgas" door een kapotte injector. Bij starten op benzine loopt de motor even op 3 cilinders en gaat dan schudden, maar even later schakelt 'ie naar LPG en loopt dan mooi.

Accu kortgeleden al vervangen, geen problemen gehad met spookfoutmeldingen met de oude accu, wel dat 'ie niet meer wilde starten na heel even stilstaan met alleen stadslichten aan.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
willy4 schreef:kun je toch uitlezen met de lexia,welke de waarde van elke bobine is
Nee hoor, welke 'waarde' zou je willen zien dan?
Een primair en secundair scoopbeeld zou zeer gewenst zijn voor diagnose. Secundair is natuurlijk niet mogelijk dmv de constructie. De mogelijkheid om het primaire signaal te meten en in een scoopbeeld weer te geven is er wel, maar dan moet je een redelijk ingewikkelde constructie maken (breakout box) en 3 meetpennen gebruiken. Of natuurlijk met de meetpennen in eenkabelboom prikken (niet wenselijk) Even wisselen is in de praktijk veel efficienter.

Je kunt alleen maar de door de mm bedoelde vonktijd zien als je de parameters van de mm bekijkt. Daar heb je niet zoveel aan bij de beoordeling van een bobine.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
het was wel een V6,en daar kon ik een bepaalde waarde aflezen in de lexia


ik dacht dat deze ook af zonderlijke bobines had,maar schijnbaar heb ik verkeerd gedacht :oops:
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
willy4 schreef:het was wel een V6,en daar kon ik een bepaalde waarde aflezen in de lexia
ook bij de V6 kun je slechts de door de mm gewenste ontstekingsduur aflezen.
Overigens hebben de 4 cilinders twee bobines voor 4 cilinders, waarbij er dus twee bougies tegelijkertijd vonken(1/4, en 2/3). Een aan het eind van de compressieslag, en de andere ergens aan het eind van de uitlaatslag
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2011 09:41
Auto: Break exclusive 3.0 V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: rood
Even terugkomend:

Ik had dat ook en toen heeft de dealer de nieuwe software ingelezen in de boordcomputer en weg was het probleem.. :-)
tonsanders
tonsanders
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas

Bericht door tonsanders »

kan aan airpulse pomp liggen (blaast katalysator schoon)
heb het zelf ook :smt190
Okmer
Okmer
Ik heb deze melding ook gekregen. Wij zijn vorige week lekker met de auto naar de Cote 'd Azur geweest en zowel op de heen als terugweg kwam deze melding in de display. We merkten verder niets aan de auto en zijn doorgereden naar ons tussenstop hotel. Daar heb ik contact gehad met de ANWB die mij vertelde dat als de motor niet rottig gaat lopen er nog niet zoveel aan de hand is en dat ik eventueel op de plaats van bestemming een locaal citroendealer zou kunnen vragen uit te lezen om te kijken wat er aan de hand kan zijn. De volgende ochtend bij vertrek was de melding uit en heeft de hele week zich ook niet meer laten zien tot ik tijdens de terugweg in Belgie op de weg tussen Luxemburg en Brussel met 160 over een van de vele heftige oneffenheden (ja die Belgische wegen zijn echt waardeloos) de melding weer aanplopte. We zijn gewoon doorgreden naar huis en de volgende dag was de melding weer weg en tot vandaag heeft deze zich niet meer laten zien. Zelf denk ik dat er ergens een sensor niet goed werkt omdat in beide gevallen we met hoge snelheid over een riggel gingen. De motor/uitlaat zijn dan behoorlijk heet dus een krimp en rek verhaal en als er dan iets niet goed hangt kan dat extra werken. In het dagelijkse stadsverkeer en op de nederlandse autosnelweg nog geen last van gehad maar daar rij ik eigenlijk niet zo hard. En onze wegen zijn natuurlijk de beste van europa :smt203
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 nov 2009 18:07
Auto: C5 sedan 2.0i-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: zilver-metallic
Locatie: Sneek
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
maar even een vervolgje op deze mooie verhaaltjes.
gisteren de auto een strakke 45 seconden aangehad, even van de stoep af de parkeerhaven ingezet.
stond al een dag of 3 stil, dus in- en inkoud....

vanmorgen vroeg auto gestart, meteen aangeslagen, maar op 3 poten en jawel, daar kwam de beroemde katalysator-storing voorbij...piep en melding stop.
beter iig dan de vorige keer dat me dit overkwam, had toen een klein gevalletje van backfire en het hele inlaat-spruitstuk opgeblazen.
gewoon doorgereden, na een minuutje kwam de 4de poot erbij en liep meteen als een zonnetje.
wel storingsmelding (katalysator) en knipperend managements-lampje in dashboard.
terugweg naar huis storing veranderd in uitlaatgas storing....

ik weet wat het probleem is, een hangende klep...
ook hier last van te nauwe olie-kanaaltjes in de klepstoters.
als de auto een tijd niet gebruikt is en een heel korte tijd draait, komen de problemen.
ik had ze nu niet echt verwacht, 't is nog maar oktober, maar goed, dat zegt dus ook niet zoveel.

ik maak me hier niet zo druk om, motor loopt verder goed, geen vuiltje aan de lucht.
maar hoe reset ik dat rot-knipperend lampje nu?
al een paar keer geprobeerd met snel op contact en er weer vanaf...
ook al met knopjes ingedrukt houden...

wie-o-wie kan me de tip geven?
red een boom, eet een bever......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Je kunt de storing wissen met een Lexia of andere lezer.

Maar, je moet wel de oorzaak wegnemen natuurlijk.
Als je er zeker van bent dat het de kleppen zijn, zou ik z.s.m. een oliewissel uitvoeren naar een dunnere olie.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 nov 2009 18:07
Auto: C5 sedan 2.0i-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: zilver-metallic
Locatie: Sneek
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
ik gebruik alleen maar vol synthetische 5w30, dus daar zal het niet aan liggen.
na de eerste keer katalysator-storing zijn de bobine en de bougies vervangen en toen tijden geen trammelant meer gehad.
dat gevalletje met backfire was midden in de winter, het vroor dat het kraakte en na 3 dagen stilstand met het koetswerk op de hoogste stand liet ik de auto alleen maar even zakken, duurde misschien 30 seconden en daarna meteen weer uit gezet.
volgende dag dus autootje weer gestrat, een enorme knal, motorkap zelfs losgeschoten, een donkere rookwolk en dat was het einde. gewoon een inlaatklep die openstond waarschijnlijk en een benzine-mengsel in het inlaatspruitstuk...ontstekinkje derbij en hoppa!!!

nu dus weer een vergelijkbare voorgeschiedenis, zal me niet weer overkomen. gewoon lekker een ritje van 50 km maken om mijn auto naar de overkant te zetten....of meteen goed zetten..

ik had gehoord van een kennis dat de boordcomputer te resetten was met de sleutel en op contact zetten, maar dat is een fabeltje?
red een boom, eet een bever......
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Beter met deze olie een toevoeging doen van Wynn's die de oliekanalen en de probleemgebieden behandelt. Dan na een aantal kkm die olie wisselen.

Check: klepjes weer tip/top
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@Jens, dat 'resetten' is een fabeltje inderdaad.

De meeste modules zijn slechts mbv testapparatuur te resetten. De accu-truc helpt nog wel eens een keer, maar dan is er vrijwel altijd sprake van 'stress' in de betreffende module door iets veroorzaakt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
Lezers dezes, saluut,

ook mijn dame geeft al minimaal twee jaar geregeld de bekende katalysatorstoring en vervolgens uitlaatgasstoring. De ene keer knippert het MM-lampje de andere keer brandt het continu. Soms valt de motor in noodloop. Na het afzetten en opnieuw starten loopt de motor weer goed. Na een paar ritten verdwijnt de melding. Nu is mij het volgende opgevallen:
-de meldingen komen meestal onder de 16'C en zeker als het regenachtig is.
-de meldingen komen tijdens de eerste rit van de dag na ongeveer 500 meter gereden te hebben.
-als ik na de eerste start van de dag de motor ongeveer een minuut laat lopen, hem vervolgens afzet en na weer een minuut weer start blijft de melding weg. Dat doe ik dus nu ook altijd. Was ik eigenlijk al gewend want dat deed ik met mijn Xantia, BX-en en GSA ook al om de auto omhoog te laten komen.

Gezien het vorenstaande heb ik het idee dat er ergens een temperatuursensor defect is. Iemand die aan de hand van vorenstaande enig idee heeft wat de oorzaak van de melding kan zijn. En wat is het verschil tussen een knipperend en een continu brandend MM-lampje?

Verder houdt de motor bij ongeveer 2000 toeren af en toe in maar dat is een ander draadje.

Mtvrgr, Uzet1797
Plaats reactie