Ik heb vorig jaar een slip en grip cursus gedaan. Oke het was op het terrein van de ANWB en met een Golf

. Maar op de nagemaakte baan heb ik wel degenlijk verschil ervaren tussen winterbanden of niet. Bochtsnelheid was hoger en remweg korter met de winterbanden. Gereden in Golf met en zonder winterbanden.
Maar daar is gelijk ook mijn vraag duidelijk: wanneer voldoet de openbare weg in Nederland aan deze kunstmatig nagebootste gladde wegen?
Ik heb ook ervaren dat de vorige C5 met winterbanden op ijs en sneeuw strakker bleef rijden. Minder wegglijden in bochten of met remmen. Maar dat is natuurlijk een "gevoelskwestie", want niet even snel tussendoor de banden gewisseld.
En ik merkte bij de "grip en slip" cursus dat ik behoorlijk gewend ben om de grenzen van de auto en de banden te voelen. En die te laten bepalen hoe hard ik rij. Dan praat ik natuurlijk over beheersbare en te voorziene omstandigheden.
En het resultaat is dan dat ik met winterbanden net even wat sneller ga.
Maar in onverwachte situaties was het wel zo dat ik de auto eerder tot stilstand kreeg, op de baan, met winterbanden. En ook sneller onder controle had. Dezelfde aanrijsnelheid en ingrijpen van de trainer, dus onverwacht.
Ik deed de cursus samen met onze dochter. Die had nog niet zoveel rijervaring. Bij haar was het helemaal opvallend hoeveel sneller ze de auto weer onder controle had bij de auto met winterbanden.
Maar nogmaals, dit alles op de aangepaste baan. En wanneer komt dit overeen met de openbare weg?
Een ander punt waarom er bij ons wel weer winterbanden onderkomen is dat we verwachten in Duitsland te gaan rijden een paar keer. En dan zijn winterbanden wel handig/noodzakelijk.
Bij echt gladde wegen met ijs en sneeuw rij ik graag met winterbanden. Tja, en wanneer heb je ijs en sneeuw? In de winterperiode is de kans daarop het grootst.
Een zeer belangrijk punt voor mij in de discussie over 7 graden wel/niet, is dat ik niet elke keer de winterbanden wil gaan wisselen bij meer en minder kou.
Met ervaring en gevoel dat winterbanden bij sneeuw en ijs me meer grip geven, EN het gegeven dat ik niet wekelijks op grond van de temperatuur de banden wil wisselen, komen over 3 a 4 weken bij mij de winterbanden er weer onder.
In de racerij wisselen ze banden alnaar gelang het wegvlak verschillende bandenprofiel vraagt.
Ik zweef wel en graag, maar race niet. Dan maar een gemiddelde.
Johan