Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Canbus nodig bij ombouwset 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Nissan X-trail T32
Opties: alles..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Imperial Amber Pearl

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Canbus nodig bij ombouwset
Geen APK in België, maar (twee-)jaarlijkse keuring... Maar evengoed inderdaad de dag voordien de boel er tijdelijk uithalen, halogeen erin, en na de keuring vice-versa.

Eén ding is wel een voordeel: bij de PH III kan je tenminste overal netjes aan, zonder eerst de helft van de voorzijde te moeten slopen :) :)

06 okt 2010 17:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Afgelopen zaterdag een Pilot Proline (canbus proof) Xenon set in mijn C5 phase III ingebouwd. Ondanks de speciale connector is het toch gelukt.

Stappenplan:
1) Connector (zie foto tdemeyer) uit koplamp halen. Draadjes voor spanning met schroevendraaier uit connector "wippen".
2) Nu de connector openboren. Alleen het binnen deel eruit boren geeft onvoldoende ruimte om de uitstulping achter de xenonpit door te voeren. Ik heb dus het hart uit de connector geboord en daarna één van de lange zijden eruit gezaagd. Je houdt dan eigenlijk een "U" vormige connector over.
3) Gat van 2,5cm boren in afdekkap koplamphuis. Hier kan je straks de draden doorvoeren naar buiten.
4) Draden aansluiten van de xenonset. Kan niet missen want alles past maar op 1 manier. Let op dat je de draadjes voor de spanning (die je eerder uit de connector hebt gehaald) met tape afplakt. Dit om kortsluiting te voorkomen.
5) Test of de lampen werken.
6) Starters en kabels netjes wegwerken (bijvoorbeeld met tyraps)
7) Het resultaat Afbeelding

24 mei 2011 22:03
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hoe doe je dat bij de APK keuring?
Een aftermarket Xenonset is al enige jaren niet meer toegestaan op auto's van dit bouwjaar.
En vóór de keuring even de halogeen pitten terugbouwen.....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

24 mei 2011 23:01
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
APK in nederland let er niet eens op, gaan er van uit aan is aan en en gelijke kleur dan oké, hooguit politie kan er wat van zeggen maar zolang het niet verblindend is kijken ze er ook niet naar.
Althans mijn ervaring.
Hooguit als ze het door hebben wat er in zit kunnen ze vallen over de koplampreinigingsinstallatie.
Zie dit punt>> http://www.carstyle.nl/nieuws/regels-omtrent-apk-en-xenon-verlichting/29
Daar is zelf wel wat voor te maken denk ik.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

25 mei 2011 07:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Daarom dat ik - hopeloos - op zoek ben naar die connectoren :|

Hier in België geeft het problemen als je naar de keuring moet (alhoewel het blijkbaar al eens durft te lukken).

(iemand een 3d printer in huis :) )

25 mei 2011 07:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Terugkomend op de vraag of een CAN bus setje nodig is. Deze setjes misleiden de kapotte lampdetectie. Deze zijn er in 2 soorten:

De ene gaat het probleem te lijf dat de detectie vals af kan gaan doordat een xenon lamp minder verbruikt verbruikt. 2 Xenons verbruiken samen ongeveer datgene wat 1 halogeen lamp verbruikt. Mocht je systeem beide lampen tegelijk meten (en dus 130W = 11A verbruik willen zien) dan zal Xenon hem doen constateren dat er 1 lamp stuk is, omdat er slechts 70W verrbuikt wordt.
Deze CAN bus setjes lossen dit op door een extra verbruiker in het circuit op te nemen (lees een weerstand). Je zult begrijpen dat hiermee een van de voordelen van xenon (lager verbruik) teniet wordt gedaan. Als het niet hoeft niet doen dus!

Er zijn echter ook gevavanceerde setjes die vooral het probleem te lijf gaan van de sterk wisselend verbruik in de opstart fase en de storingen die een ballast kan geven. Dit heeft meer te maken met filters, onstoring en toevoegen van condesnator opslag capacteit om de verbruiksfluctuaties tegen te gaan. Dergelijke ballasten kunnen wel zin hebben, ook bij eerdere C5's (gezien hun gevoeligheid op boordnet fluctuaties.)
Zie bv http://www.carlight.nl/nl/antwoord.php?vraag=15

Dus, als je gaat voor een CAN bus setje verifieer dat het gaat om eentje van het onderste type

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

25 mei 2011 09:46
Profiel
Antwoord met een citaat
tdemeyer schreef:
Daarom dat ik - hopeloos - op zoek ben naar die connectoren :|

Je kan twee dingen doen:
OPTIE 1) Connector aanpassen zoals ik eerder heb beschreven; zie ook onderstaande foto's
Afbeelding
(foto 1 = originele connector, foto 2 de omcirkelde voedingskabels die je met een schroevendraaier los wipt, foto 3 de delen die je weg moet boren / zagen om de xenon lamp te kunnen doorvoeren)
OPTIE 2) Twee connector blokjes bij de Citroen dealer bestellen en deze "verbouwen". Kan je de originele gewoon terug plaatsen als de APK voor de deur staat.

Overigens zijn de verbouwde connectoren gewoon nog te gebruiken voor het plaatsen van de originele H7 halogeen lampjes. Het enige verschil is dat je de voedingskabeltjes zelf even op de H7 lamp moet aansluiten.

25 mei 2011 12:13
Antwoord met een citaat
@ exroosje

Helemaal mee eens!
Ik heb zelf voor de C5 PHIII gebruikt gemaakt van een Pilot Proline xenon set. Kost wel rond de 200 euro, maar geen gezeur met je boordcomputer.

Deze set ook in een Passat gehad die een gevoelige boordcomputer heeft (met lampcontrole). Hier nooit problemen mee gehad dankzij de Pilot Proline set.

25 mei 2011 12:21
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bigfoot... de connectoren bestaan helemaal niet als los onderdeel !! :smt089

Ik heb de helft van belgië gemaild, op zoek naar een total loss PHIII waar ik de connectoren kon uit slopen... no luck

Ik wil het gewoon met een extra set doen, zodat ik probleemloos kan wisselen eens ik (binnen 2 jaar) mijn jaarlijks keuringsbezoek mag afleggen....

Overigens: ik heb recent een kapot dimlicht gehad.... boordcomputer gaf geen krimp... hebben we eigenlijk wel canbus op phIII

25 mei 2011 19:11
Profiel
Antwoord met een citaat
-------------------------

Dat de connectoren niet los te verkrijgen zijn is verrassend. Als deze onverhoopt kapot zou gaan bij het wisselen van een lampje moet je een compleet nieuw koplamphuis kopen? Ik zal mijn Citroen dealer voor de zekerheid ook nog even vragen a.s. vrijdag.

Zoals ik al eerder schreef kan je de verbouwde connectoren weer gebruiken met de originele halogeenlampjes. Mijn Xenon pitten worden er immers ook door vastgehouden. Of wordt in Belgie tijdens de keuring je koplamphuis opengemaakt en gecontroleerd op modificaties? Het gat in de afdekkap waarmee je het koplamphuis afsluit gaat dan meer opvallen!

En m.b.t. Can Bus:
mrvroos schreef:
In de Ph1 zit een systeem met VAN-bus; vanaf Ph2 is het CAN-bus.

C5 boordcomputer geeft inderdaad geen melding als een lampje kapot is. Maar dat wil niets zeggen over het wel of niet aanwezig zijn van Can Bus.

Ben benieuwd of je het aandurft om Xenon in te bouwen. Ik was in 1,5 uur klaar omdat je bij de C5 2.0. benzine prima bij de koplampunit kan komen zonder allerlei onderdelen te demonteren. Suc6 en elk geknutsel aan je auto is natuurlijk "at your own risk" Maar als je dit met een beetje beleid doet dan kan er weinig mis gaan!

25 mei 2011 21:19
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb de helft van belgië gemaild, op zoek naar een total loss PHIII waar ik de connectoren kon uit slopen... no luck

dan moet ge de herbruiklijn eens proberen
http://www.herbruik.be

25 mei 2011 21:27
Profiel
Antwoord met een citaat
Vandaag nog wat betere foto's gemaakt

Technische gegevens:
- Pilot Proline Xenon set
- 6000k lampen.

Als ik nu weer zou mogen kiezen zou ik voor 4300k lampen gaan omdat dit door autofabrikanten fabriek af wordt gebruikt en het meest OEM look geeft. Daarom zou ik ook nooit de stadlichten vervangen door witte ledjes. Je krijgt dan 1 bak met witlicht. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie het mooist vinden.

Zijn er meer mensen die aftermarket Xenon in hun C5 PhIII hebben ingebouwd?
Afbeelding
Afbeelding

26 mei 2011 21:33
Antwoord met een citaat
tdemeyer schreef:
Bigfoot... de connectoren bestaan helemaal niet als los onderdeel !! :smt089

Vanochtend de Citroen dealer gesproken. En je hebt helemaal gelijk m.b.t. het feit dat de connectoren niet los te verkrijgen zijn. Het enige wat je kan doen is op zoek gaan naar tweedehands koplampunits... Wellicht dat je het zoekgebied kan vergroten door ook bijvoorbeeld in Nederland of zelfs Frankrijk (meer aanbod van Citroens!) te zoeken.

http://www.onderdelenzoeker.nl
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/z ... opdracht=3

Wederom suc6

27 mei 2011 10:39
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Op internet vond ik deze xenon conversie set, die een complete Xenon projector toevoegt aan bestaande lamp halogeen units. Een klassieke xenon conversie van een ph3 halogeen koplamp levert een reflectie Xenon lamp op, met het risico van een verkeerd lichtbeeld.

Helaas zal de lamp behuizing wel open moeten vermoed ik om het ding erin te krijgen. Er is ook een tube sealant bij namelijk.

En om APK proof te worden zul je koplampsproeiers moeten toevoegen. Even snel een H7 halogeen lampje insteken voor de keuring lukt niet meer.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

11 okt 2011 16:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heeft iemand al Xenon H7 lampjes weten te monteren zonder de connectoren te mollen. Dacht zelf bv door een aandrukveer te fabriceren?

16 okt 2011 23:43
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende