Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
LeoGuz
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2010 22:33 Berichten: 23 Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: C5 1.6 THP Tourer Exclusive (autumaat)
Opties: Pack concert excl / Pack protection excl. / trekhk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12313
Productienummer: 10444
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
EvilTwin schreef: Er zitten voor en nadelen aan beide systemen, maar hier komen dus juist de nadelen van kettingen naar boven. Is dat eigenlijk wel zo. Heeft een riem ook geen spanner nodig dan. Mijn Goldwing heeft 2 riemen en elke riem een spanner. Is dat ook zo bij de voitures? Ik vraag mij af of een riem niet alleen maar voordelen heeft tijdens de productie.
|
05 jul 2011 16:05 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Met een THP gaat t waarschijnlijk prettiger dan met een atmosferische motor. Heeft meer diesel eigenschappen. Gruwel van automaten, kan er niets aan doen.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
05 jul 2011 17:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Heb je zélf al eens gereden met een C5 die van de Aisin-6 voorzien is? Die kun je met het gaspedaal sneller laten terugschakelen dan je met de hand ooit kunt. En dan heb ik het niet over kick-down Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2011 18:23 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
nee, dat niet. Misschien een goed id. Om te kijken wat jullie bedoelen.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
05 jul 2011 19:57 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
 (want dit draadje ging over turbo uitval bij THP). Veel mensen vergelijken de EB6V bak met een automaat. En dan vinden ze hem traag schakelen. Dat is niet helemaal terecht. De EB6V (of de opvolger daarvan) is een gerobotiseerde bak. Hij kopelt en schakelt dus wel degelijk, maar je hoeft het (ont)koppelen niet meer zelf te doen. Dat rijdt dus anders dan zowel een handbak als een automaat. Het is even wennen, maar zeker de nieuwe bak op de Grand Picasso rijdt best fijn. In ieder geval beter dan die in eerdere bakken op de eerste modellen. Ik ben geen automaat liefhebber (misschien is dat leeftijdsafhankelijk  ) maar de Picasso vond ik na een gewenningsperiode best goed schakelen, zeker op de manueelstand is het sneller dan een handbak. Zo veel mensen zo veel smaken....
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
05 jul 2011 20:04 |
|
 |
This Game
C5club Bikkel
Geregistreerd: 20 aug 2011 16:53 Berichten: 274 Woonplaats: Zaanstad
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Tja, volgens een verkoper die ik van de week sprak heeft de THP LB tegenwoordig een automaat met 2 koppelingen  itt de EGS die er maar 1 heeft. Die informatie heb ik hier nog niet voorbij zien komen, moet toch de dikke glossy folder nog eens goed nalezen Niw, er zijn dus geen nieuwe ontwikkelingen op dit gebied bij Citroen en ik moet maar hopen dat ik eens een keer niet die 1 op 1000 ben die het probleem krijgt. Gisteren net mijn nieuwe espresso machine omgeruild omdat de powerknop er gewoon steeds uit vloog. Toen ik bij de nieuwe eerst de knop wilde checken om te voorkomen dat het geen slechte batch was, krijg ik ook als antwoord dat het gewoon pech was en dat ik net die 0,2% had die niet goed was (toevallig ook een Duits product waar normaal Zuid-europeanen beter in zijn....) Licht OT-vraagje: is die Freedrive garantie een verlenging "met" (zoals in de tekst staat) of "tot". De bedragen zijn relatief laat om voor nog geen 500.- 3 jaar extra te krijgen. (of zijn er veel kleine lettertjes waardoor ze toch nooit tot uitbetalen over hoeven gaan?)
_________________
|
26 aug 2011 16:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Er zijn zeker veel kleine lettertjes, onlangs nog gezien mbt de C6 waarbij à priori bepaalde zaken uitgesloten worden. Dat ging om de uitgebreide garantie, die dan op 4jr/100dkm komt, iirc. Afhankelijk van je beoogde jaarkilometrage kun je ook voor 3jr of 5jr gaan en andere kilometrages. Maar het gaat hier dus nadrukkelijk om uitbreiding tot, niet met. Zo staat het ook in de folder: Code: VERLENG UW 2 JAAR FABRIEKSGARANTIE MET Citroën freedrive Basis TOT 36, 48 OF 60 MAANDEN en vwb die verkoper...tja klok en klepel denk ik. De THP is er met echte handbak (BVM6) en met echte automaat (BVA6). Maar niet met de EGS robotbak (die is er alleen op de 1.6VTi en de 1.6HDi). De gewone handbak en de robotbak hebben één enkelvoudige koppeling. Citroën is bezig met een eigen 7bak met dubbele koppeling, maar dat gaat nog even duren (zie ander topic).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 aug 2011 17:30 |
|
 |
Aaldrik
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
moet volgende week met zelfde klacht naar dealer zij beweren dat de distributieriem is verschoven we wachten af.
|
27 sep 2011 20:42 |
|
 |
helder2010
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 aug 2011 17:16 Berichten: 12
Auto: C5 tourer 1.6THP comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 36000
Kleur: gris
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Abusievelijk 3 weken geleden onder rubriek "emissiestoring " melding gemaakt van problemen met de 1.6 THP motor. Twee keer bij een subdealer geweest en heeft de storing gewist.Kreeg wel toen een een storingscode mee,vervolgens overleg gehad en adviseerde om naar de hoofddealer te gaan.Hoofd dealer heeft speciaal gereedschap en had ervaring met deze operatie om het op te lossen. Bijna 14 dagen is mijn auto aldaar geweest. In eerste instantie is de ketting vervangen van de distributie en geheel weer dicht gebouwd.Vervolgens bleek tijdens proefrit dat de motor niet goed " rond " draaide. Zoals ik begrepen heb, bleek dit het gevolg te zijn van koolafzetting op de kleppen,zijnde een vervolg oorzaak van de timing tgv kettingrek. Om het probleem van de koolafzetting op te lossen is de cilinder kop vervangen door een nieuwe en zijn ondermeer de kleppen vernieuwd en vele andere onderdelen. Het is met recht een hele operatie geweest en heb respect voor de monteur die het heeft uitgevoerd. Uiteraard is alles onder de fabrieksgarantie uitgevoerd.
helder
|
08 okt 2011 11:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Dit komt inderdaad vaker voor bij de thp.
Wellicht bruikbare tip om herhaling van in ieder geval koolproblemen te verminderen, gebruik shell pura of bp ultimate brandstof, dat bevat meer reinigingsadditieven, dan normale brandstoffen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 okt 2011 11:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
toch een raar verhaal, want bij directe inspuiting (zoals de THP) komen deze reinigende middelen niet langs de inlaatkleppen en alleen reeds totaal verbrand langs de uitlaatkleppen...
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 okt 2011 13:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ik kreeg via pb nog de vraag of het mogelijk was te aanslag af te branden door flink te trappen. Maar ik zie daar eerlijk gezegd niet zo veel in. Om de koolaanslag te verbranden moeten aan de inlaatkant temperaturen gehaald worden die je eigenlijk niet ziet, ook niet bij zware belasting. Het is eerder in dit draadje ter sprake gekomen: viewtopic.php?p=315156#p315156De inlaatlucht is namelijk gekoeld en de kleppen horen in gesloten toestand hun warmte ook af te geven aan de kop. Wat nog roet in het eten gooit (  ) is of deze motor gebruik maakt van interne EGR. (Tbc) Citaat: Zoals ik begrepen heb, bleek dit het gevolg te zijn van koolafzetting op de kleppen,zijnde een vervolg oorzaak van de timing tgv kettingrek. Dat hint dus naar een principe wat lijkt op (onbedoelde) interne EGR bijv: -uitlaatkleppen sluiten iets te vroeg -deel uitlaatgassen blijft achter in verbrandingskamer -inlaatkleppen openen -uitlaatgassen stromen eventjes terug langs de inlaatklep. Dat laatste kan dus alleen maar wannneer de turbodruk lager is dan het restant vd uitlaatgasdruk in de cilinder bij het openen van de inlaatkleppen. NB interne EGR zou ook zo werken. De vraag is dus hoeveel hiervan is met opzet.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 okt 2011 12:52 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Inderdaad zorgt de interne egr voor vervuiling op de inlaatkleppen, maar dat is niet direct het probleem. Ik mag niet teveel in detail treden maar de koolaanslag zit ook op de zuiger en in de kop. Dat zorgt voor pingelen, waardoor de ontsteking wordt teruggeregeld door de mm. Dat zorgt weer voor inhouden en vermogensverlies. Citroen kent een reinigingsprocedure hier voor, die soms wel en soms niet lukt. Als deze procedure niet genoeg helpt wordt vooralsnog de boel inderdaad vervangen.
Door flink te trappen kan koolaanslag gedeeltelijk worden voorkomen, maar als het er eenmaal is is het slecht weer weg te branden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 okt 2011 16:15 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
BJG schreef: . Ik mag niet teveel in detail treden maar ....... Met veel intresse lees ik deze discussie maar nu gaan bepaalde bellen rinkelen. 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
09 okt 2011 20:39 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Als BJG bij Citroën in dienst is, is dat toch logisch?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 okt 2011 21:06 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|