Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
De beide veercilinders zijn vervangen, kosten 495 Euro Eentje bleek er heel erg vast te zitten en bij de ander iets minder, maar vast genoeg om 3 uur in totaal er mee bezig te zijn geweest. Ze hadden het over een pin/veerclip oid(niet echt goed geluisterd dus  ) en uitboren Ik had ergens gelezen dat het met een 30-45 minuten per kant wel te doen was. Een kant lekte flink en de andere kant begon met lekken. De vorst mag nu komen, ik krijg geen startproblemen met een lege accu door de lekke veercilinders Johan
|
22 sep 2011 18:26 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
 Ik was na bijna 3 jaar nieuwsgierig naar de kosten van mijn C5 en heb ze eens in kaart gebracht.  Over 33 mnd en 55.268km: Afschrijving 0,14/km vaste lasten 0,06/km (verz/mrb/parkeerverg./anwb) Benzine 0,13/km (1;12 euro 95) Onderhoud 0,06/km (incl. schade eur 500) Totaal 0,39/km Totaal eur 21.346,50 (646,86/mnd) incl. afschrijving Teruggaaf zakelijke km niet meegerekend  Onderhoud is hierin geflateerd want er moet nog een grote beurt met DB wissel gedaan worden. Als je dat meerekent dan gaat het onderhoud ±1 cent/km omhoog.  Brandstof en afschrijving zijn de grootste boosdoeners  Kosten per km kunnen er mee door. (0,38/km incl. 0,14/km aan afschrijving)  Kosten per maand vallen me tegen (646,86/mnd incl. 253,23/mnd afschrijving)  Kosten per km zijn een stuk hoger dan de Xantia, maar die was bij aanschaf ouder. JW
|
07 okt 2011 23:02 |
|
 |
Robbert
|
 Re: Onderhoudskosten
tja, volgens mij is lease van de baas, ondanks het negatieve fiscale regime, nog steeds een prettige optie Van de week m'n Laguna voor een beurt, "nog bijzonderheden meneer?" "ja, volgens mij zijn de voorbandjes wel aan vervanging toe, zit nog ongeveer 2 mm op" Haal ik de auto weer op en zitten er voor 2 nieuwe Michelins Premacy HP, wordt ik toch wel blij van, zeker omdat het niet meteen m'n portemonee raakt 
|
07 okt 2011 23:31 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Tja, dat is bij mij wat anders. Met een eigen bedrijf betaal ik bij lease: leasebedrag (±650,-/mnd ex.btw.) en de brandstof (±200,-/mnd ex.btw.) zakelijk, en dan ook nog eens prive, de bijtelling van zo'n 300,-/mnd).
Ik vind overigens lease een dure vorm van lenen. Zou dus eerder een auto kopen, dan leasen.
JW
|
07 okt 2011 23:46 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Robbert schreef: tja, volgens mij is lease van de baas, ondanks het negatieve fiscale regime, nog steeds een prettige optie Ik denk dat ieder eerst die berekening voor zichzelf moet maken, het hangt helemaal van de situatie af. Niet iedereen heeft een job waarbij hij zijn eigen merk/model/uitvoering mag kiezen.
_________________ Johan
|
08 okt 2011 17:29 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Inderdaad. Ik zou bij lease waarschijnlijk een klasse minder moeten rijden. (hoewel, is Zafira of Touran wel maar één klasse minder???)
Daarbij zou ik flink moeten gaan bijdragen voor mijn eigen kilometers (ik zou bij lease al de privékilometers opstoken op woonwerk), moet er iets voor mijn vrouw komen en moet ik mijn treinkaart inleveren.
Deze week ook naar de cashflow van mijn auto gekeken. Ex afschrijving kost mijn C5 mij nog maar 100 euro in de maand....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 17:49 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Huh ? Woon-werk zijn geen privekilometers !!! Ik rij niet prive in dat vivarohok, en heb 3 types ritten : - Zakelijk (errug veel) - Werkverkeer (zo'n dikke 2100 per maand) - Prive (absoluut niet meer dan 500 per jaar) Zou woon-werk prive zijn, dan moest ik ook ineens rekening houden met bijtelling... Helaas mocht ik zo'n twee jaar geleden woon-werk niet meer met mij eigen auto doen  Kreeg daar 19 cent/km voor, zo'n 400 euro in de maand, en dat was best prettig 
_________________ Johan
|
08 okt 2011 18:11 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Klopt, maar dat heeft niets met de belasting maar met de leaseregeling te maken.
Mijn werkgever stelt dat ze woonwerk vergoeden tot 30 km enkele reis. De rest wordt als privégebruik aangemerkt. Bij een leaseauto van mijn werkgever krijg je (bij privégebruik) te maken met een eigen bijdrage waarmee je 15k mag rijden. Bij 65 km enkele reis woonwerk stook je 30k/jaar woonwerk weg waarmee je dus die privékilometers al opgebruikt.
Voordeel zou wel zijn dat ik dan dus geen bijtelling heb....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 19:41 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
EW schreef: ......Voordeel zou wel zijn dat ik dan dus geen bijtelling heb.... Het begint een beetje of topic te worden. Maar ik heb toch een vraag. Die regeling begrijp ik niet. Als je prive 15ooo km mag rijden, dan is er toch altijd sprake van een fiscale bijtelling? JW
|
08 okt 2011 19:59 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Klopt, maar je mag de kosten die je zelf voor de auto maakt aftrekken van de bijtelling. belastingdienst schreef: De bijtelling is meestal 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding. Stel dus dat ik iets zou leasen van 20.000 euro met een bijtelling van 12%. Dan moet ik dus bij mijn inkomen optellen 12% van 20.000 euro ofwel 200 euro per maand. Daar mag je dan de bijdrage voor privégebruik van af trekken. Dat zou dan in mijn geval het standaard bedrag zijn (want die 15.000 km rijd ik al op aan mijn woonwerk) met daarbij opgeteld de vergoeding die ik per extra privékilometer moet betalen. Maar ik hoor bedragen in de buurt van de 38 ct/km. Dat maal de 20.000 die ik nog privé rijd maakt 633 euro per maand..... Daar komt dan nog bij dat als ik geen bijtelling zou willen hebben omdat ik de auto volgens de belastingdienst niet privé gebruik (dus alleen voor woonwerk en zakelijke ritten gebruik) mijn werkgever toch van mij een bijdrage verlangt omdat ze vinden dat ik te ver weg woon: Ze willen best via een auto van de zaak mijn woonwerkverkeer vergoeden, maar niet verder dan 30 km enkele reis. Er is namelijk een verschil tussen privégebruik voor de belastingdienst en privégebruik voor de werkgever...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 20:22 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Niet dat ik dit wil, maar begrijp ik dit goed?
Kan ik mijn eigen bijdrage zo bepalen (in mijn geval euro ±0,38/km) dat de bijtelling nul wordt? M.a.w. betaal ik dan een bedrag ter hoogte van de bijtellling aan mijn bedrijf ipv aan de belasting. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
JW
|
08 okt 2011 21:12 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Tja, hoe het met een directeur/eigenaar zit weet ik natuurlijk niet.
Maar ik ben eens bezig geweest met een andere baan waar ze je standaard het bijtellingsbedrag lieten betalen aan eigen bijdrage zodat je geen bijtelling had.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 21:22 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik zal het de accountant eens vragen, vooralsnog ben ik overigens niet enthousiast over leasen.. Nog even terug naar de onderhoudskosten. Herkennen jullie je in de door mij gemaakte kosten van mijn (benzine) C5. Afschrijving 0,14/km, vaste lasten 0,06/km, Benzine 0,13/km, Onderhoud 0,06/km. Ik vond als ik de kosten zo eens echt op tel het maandbedrag van eur 662,00 best opvallend, terwijl ik geen gekke dingen heb gehad aan de auto. Een nieuwe die je 5 jaar rijdt zou voor zo'n eur 100 meer ook moeten kunnen. Een en ander hangt natuurlijk wel af van wat je voor afschrijving rekent. Gekocht toen hij bijna 3,5 jaar oud was. Ik ga er nu van uit dat ik 4 jaar in de auto rijdt. Als ik er 7 jaar in zou rijden dan zakt het maandbedrag natuurlijk aanzienlijk. JW
|
08 okt 2011 21:25 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Kijk eens onderaan deze pagina van mijn draadjeDaar heb ik een samenvatting staan. okee, er zit nu een flinke toename van de onderhoudskosten aan te komen...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 21:29 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
JWHofnar schreef: Ik zal het de accountant eens vragen, vooralsnog ben ik overigens niet enthousiast over leasen..
Je hoeft natuurlijk niet te leasen: Het gaat om de regeling "auto van de zaak". Je bedrijf kan het natuurlijk ook met een auto in eigendom doen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 okt 2011 21:31 |
|
 |
|