Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Veerkarakter C5 Break type 1
Auteur |
Bericht |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Ik denk niet dat bVqi een merk bollen is. Hooguit de club die de certificering van de fabrikant regelt.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
06 okt 2011 12:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
|
06 okt 2011 12:18 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Beste Willy4,
Ik denk dat ik dan de comf FH en de comf RH heb voor mijn C5 break, maar verder staat er niet veel op de dozen. Maar de vraag is dan of er dus bollen te koop zijn met een hogere druk.
Of is het zo dat er dan bollen van een zwaardere auto op kunnen (met dus hogere druk) en wie is dan in staat je dan over adviseren, want ik ben wat dat betreft geen techneut en ik denk velen met mij. Overgens zoals al aangegeven ben ik over de achtervering zeer te spreken, daar is niets mis mee.
Wie o wie kan de zaak verder toelichten.
Groet Sandro
|
06 okt 2011 13:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
En in die lijst is te zien hoe groot de drukken zijn van de verschillende bollen. Die van de Comfortbollen worden echter niet vermeld. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 okt 2011 16:56 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
ik heb de druk is gemeten van een nieuwe comfortbol ik dacht dat die 5 bar hoger was
|
06 okt 2011 17:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Sandro schreef: Of is het zo dat er dan bollen van een zwaardere auto op kunnen (met dus hogere druk) Er is niet gezegd dat een zwaardere auto hogere druk bollen heeft. Sterker nog een zwaardere auto heeft behoefte aan stijvere vering. Voor een deel komt dat uit het gewicht (waardoor de bollen sowieso stijver worden) en als er iets anders is bij zwaardere auto's dan geldt dat ook nog voor de demping (die ook straffer moet worden). In de praktijk is dat echter niet relevant omdat er simpelweg nauwelijks alternatieven zijn - voor buiten: 52bar (twee demper stijfheden: FP, FH) 57bar (vier: FJ, FD, FA, FC) comfortbollen hebben mogelijk nog iets meer druk, maar niet veel meer dan 62bar en komen in twee smaken: FN, FH
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 okt 2011 19:15 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Het is moeilijk te voorspellen hoe hoog de druk is in CB's.
Bij mijn Xant, een gewone HP 2 liter 16V zaten er voor 55 bar bollen onder. Die heb ik vervangen door CB's, en bij de vervanging zijn ze even getest door Renard. Daar bleek 72 resp. 76 bar in te zitten. De achterbollen hebben we niet getest, maar ze waren merkbaar zachter dan de 30 bar bollen die er standaard onder zitten. Ik denk dan ook dat ze op minimaal 40 bar zaten.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 okt 2011 21:27 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Ik heb nooit geprobeerd of het membraam van de LHM-veerbollen bestand is tegen LDS. Anders zou je voor de vooras de 70b bolen van de xm 1 kunnen gebruiken. Die komt qua gewicht op de vooras denk ik het dichtst in de buurt van de c5. En de XM 1 zonder hydractief was uitermate soepel geveerd.
Eventueel ook de 70 B bollen van de xantia 1 , maar ik denk dat die qua gewicht een stuk lichter is.
(Op de laatste xantia's break 2000-2001 hydractief zaten (waarschijnlijk bij wijze van test) de platte c5 bollen als hydractiefbollen)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 okt 2011 21:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Zoals ik al eerder gezegd heb is het niet verstand om maar zo hoog mogelijk te gaan zitten. (NB er zijn C6 midden bollen met 70bar.) Ik quote mijzelf: Citaat: Dat wordt logisch als je bedenkt dat de aslast nooit lager mag zijn dan de statische boldruk, want dan zouden de bollen in het geheel niet belast worden. Oftewel je mag geen statische boldruk kiezen hoger dan de aslast (druk). Hoe hoog je kan gaan heeft niks te maken met wat het membraan kan hebben (dat staat namelijk niet onder spanning: beide kanten voelen dezelfde druk). Het heeft ermee te maken hoe hoog de aslast/wiellast is in verhouding tot het oppervlak van de cilinders en de hoek en arm van de plunjer in de wielgeometrie. Als je een boldruk kiest die te dicht op de aslast zit, dan staat in de ruststand het membraan te ver onder het midden van de bol en krijg je vreemde effecten bij mn. het uitveren. Citaat: Het is moeilijk te voorspellen hoe hoog de druk is in CB's. Niet echt moeilijk, als je er vanuit gaat dat de middenbollen zo hoog gekozen zijn om net onder de minimale aslast te zitten en dat die dus het maximum aangeven. (62bar) Hoger is gewoon niet handig.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 okt 2011 11:29 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Beste heren,
Wederom bedankt voor de reacties, met andere woorden, het verder laten zoals het is, ik heb wel bij Rene Spaan mijn voorste bollen iets laten openboren, Rene gaf een maximum aan, waarbij hij mij waarschuwde dat het natuurlijk niet hersteld kon worden als het teveel zou zijn, toen heb ik gekozen voor de helft. Naar de zin van Rene kon het groter, maar heb ik dus niet gedaan.
Wat is het effect als ik dat wel gedaan zou hebben? Wordt het dan juist slechter?
Groet, Sandro
|
07 okt 2011 13:20 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
C5 bollen uitboren?
Ik dacht dat dat niet kan?
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
07 okt 2011 15:32 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Comfortbollen wel ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
07 okt 2011 15:33 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Aha, Even mijn verlanglijstje voor de sint aanpassen 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
07 okt 2011 15:39 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Sandro schreef: Wat is het effect als ik dat wel gedaan zou hebben? Wordt het dan juist slechter? Nog meer opboren betekent nog minder demping, dus bij hard een drempel nemen voelt dan mogelijk nog een stuk soepeler aan. Niet iedereen kan supersoepel waarderen (te zacht), vandaar de voorzichtige eerste inschatting van Spaan. Als je met dit verhaal aankomt bij Spaan, dan zal die wel verder willen gaan met opboren. Ik denk echter dat je de vering niet zo soepel moet maken om de allerergste situatie nog comfortabel op te vangen, maar dat je net zo soepel moet zijn dat je nog volledige controle blijft houden over de auto in noodsituaties. Dus ik zou eerst eens kijken hoe de auto zich nu gedraagt onder dergelijke omstandigheden. Wat je ook in de gaten moet houden is dat je balans wilt voor-achter. Voor te soepel maakt je gevoelig voor de relatieve hardheid achter en geeft vreemde effecten in weggedrag (meer duiken, dan rechtstandig heffen). Ga je echter achter ook naar nog soepeler, dan merk je dat bij belading en uiteraard bij noodmanoeuvres. Helemaal met een break.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 okt 2011 16:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerkarakter C5 Break type 1
Ik deel je mening: niet te veel opboren.
Bij mijn Xant Break heb ik, toen de auto bijna 90kkm gelopen had, de bollen laten bijvullen. Bij die gelegeheid zijn ze ook wat opgeboord. Dat is me maar matig bevallen, ik miste de goede demping, en er was wat nadeinen met name bij volle belading van de Xant.
Bij 140 kkm zijn er comfortbollen onder gegaan. Die waren duidelijk "zachter", maar ze hadden wél een goede demping, geen nadeinen dus. Die bollen hebben een hogere initiaaldruk, ik schreef dat al hierboven. Maar kennelijk ook andere demperplaatjes, daardoor was met name de "inslag" van de voorvering soepeler geworden, te merken bij een "dos d'âne".
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 okt 2011 19:00 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|