Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Hey jongens, onze dame heeft sinds een paar maanden last van vrij extreem roeten. In het begin hield ik het erop dat dat door de rustige rijstijl van de vorige eigenaar was. Je voelde in het begin dat de auto totaal niet gewerkt had. Boven de 120 begon ze lawaai te maken bv. Je voelde juist de grens tot waar de vorige eigenaar geweest was. Dat is er nu stilletjes aan uit. Maar het roeten blijft. Tot nu dacht ik trouwens ook dat het een fap-loze versie was. Dus wat roeten kan dus geen kwaad. Moet wel zeggen dat ik nu wel door heb dat het roeten vrij exteem is omdat bij het autopoetsen vorige week de achterklep vol roet hing en de nummerplaat niet meer proper te krijgen is. Nu vorige week vond ik dat ze weer teveel roette dus op een stukje waar het veilig is heb ik haar eens goed op haar kas gegeven. Dus lekker toeren maken en plankgas. Op een gegeven moment een piep. Ik dacht lap wat nu. Kreeg ik de foutmelding kans op verstopping roetfilter. Dus ik die dacht dat ik er geen had. Dus nu is het zeker van wel. De auto heeft 147000 km nu dus vrij vroeg om een totaal verzadigde roetfilter te hebben. Dus ik vermoed dat er een oorzaak moet zij dat ze zo roet. Wat kan dat zijn. Moet zeggen dat ik eigenlijk geen vermogensverlies voel. Gaat vlot naar de 190 per uur, daarna wat minder. Is het raadzaam om eens een geforceerde roetverwijdering te doen via de lexia? (indien ja kan iemand van de club dat even doen bij die van mij mits betaling natuurlijk. Ach ja, er is wel iets wat ik de laatste 2weken voel aan de motor. Soms als je op de autostrade rijd rond de 120-130( ongeveer een 2200 toeren per minuut) begint ze lichtjes te schokken alsof iemand snel pompend aan het remmen is. Misschien dat dit laatste helpt om een diagnose te stellen voor dat roeten.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Volgens mij is vervanging van het roetfilter bij ongv. 130 à 140k niet vreemd hoor.
Mede gezien het rustige rijgedrag van de vorige eigenaar, funest voor de levensduur.
Ik denk dus wel dat je hieraan moet denken en dat dit de oorzaak van het roeten is, vandaar ook de melding m.b.t. het filter....
Mede gezien het rustige rijgedrag van de vorige eigenaar, funest voor de levensduur.
Ik denk dus wel dat je hieraan moet denken en dat dit de oorzaak van het roeten is, vandaar ook de melding m.b.t. het filter....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Waarom gokken of je wel of geen FaP hebt, het is heel simpel definitief vast te stellen aande hand vande code in het VIN (VF7.....):
er zijn drie varianten van de motor geleverd, met handbak:
en eentje met BVA6
RC=berline ph.II
RE=break ph.II
er zijn drie varianten van de motor geleverd, met handbak:
Code: Selecteer alles
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP puissance reduite SOCIETE) : RCRHLH
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 sans FAP depollution L4) : RCRHRG
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP) : RCRHRH
Code: Selecteer alles
2.0 HDi BVA6 (DW10BTED4 FAP) : RCRHRJ
RE=break ph.II
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Wat kost dat zaakje dan wel. Ben ik juist als het 500+ bedraagt? Zou in dit geval een geforceerde reiniging nog soelaas brengen om het een beetje uit te stellen. Moet toegeven dat het een beetje slecht gelegen komt. Zou eerst van de aankoop van de winterbanden willen bekomen.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Lijkt mij rijkelijk veel , ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Is er iemand dan die een prijsindicatie kan geven voor de vervanging? Dan kan ik die thuis een beetje geruststellen dat het nog wel meevalt?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Een nieuw Fap is nog wel duurder dan dat ex.ex.
Maar je kunt ook gaan voor een opgeschoond FaP (staat in de Citroën database).
Dat kost de helft, of zelfs een niet schoongemaakt 2e hands ding (nog goedkoper).
Vooralsnog is er niks zeker en als zij inderdaad onderhoud nodig heeft is het eerder het bijvullen van Eolys (100eur ex.ex) dan het filter zelf.
Maar nogmaals: bevestig eerst dat je überhaupt een FaP hebt (zie VIN)
Maar je kunt ook gaan voor een opgeschoond FaP (staat in de Citroën database).
Dat kost de helft, of zelfs een niet schoongemaakt 2e hands ding (nog goedkoper).
Vooralsnog is er niks zeker en als zij inderdaad onderhoud nodig heeft is het eerder het bijvullen van Eolys (100eur ex.ex) dan het filter zelf.
Maar nogmaals: bevestig eerst dat je überhaupt een FaP hebt (zie VIN)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
tuurlijk een fap ...
het is een belgische auto
en de 2.0 hdi had alleen in het begin van 2005 geen fap...
halverwege 2005 is het fap eronder gekomen...

het is een belgische auto
en de 2.0 hdi had alleen in het begin van 2005 geen fap...
halverwege 2005 is het fap eronder gekomen...

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het lichte schokken kan betekenen dat de auto het roetfilter aan het regenereren (schoonbranden) is.
Een verzadigd roetfilter kan inderdaad voor extreem roeten zorgen, het filter raakt uiteindelijk verzadigd door eolys, en heeft zodoende geen capaciteit genoeg meer.
Schoonbranden via de lexia heeft vrijwel geen zin, dat is bedoeld voor wagens die korte stukjes rijden en/of te rustig gebruikt worden. Daardoor komt de regeneratie van het roetfilter tijdens gebruik niet op gang.
Als ik jou hoor is dat nu niet meer aan de orde en zal dit gewoon bij jouw tijdens rijden plaatsvinden.
Een aantal andere oorzaken kunnen er ook zijn voor extreem roeten, daarover zijn een paar draadjes.
Voor de werking van het roetfilter en eventuele problemen check ff bij FAQ
Een verzadigd roetfilter kan inderdaad voor extreem roeten zorgen, het filter raakt uiteindelijk verzadigd door eolys, en heeft zodoende geen capaciteit genoeg meer.
Schoonbranden via de lexia heeft vrijwel geen zin, dat is bedoeld voor wagens die korte stukjes rijden en/of te rustig gebruikt worden. Daardoor komt de regeneratie van het roetfilter tijdens gebruik niet op gang.
Als ik jou hoor is dat nu niet meer aan de orde en zal dit gewoon bij jouw tijdens rijden plaatsvinden.
Een aantal andere oorzaken kunnen er ook zijn voor extreem roeten, daarover zijn een paar draadjes.
Voor de werking van het roetfilter en eventuele problemen check ff bij FAQ
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Vermoed wel dat er een oorzaak moet zijn dat die filter verzadigd geraakt is. Ga zelf eens prijs vragen voor vervanging in combinatie met een algemene check of er iets dat veroorzaakt heeft. Heb maar een keer die melding gehad en ben blijven doorgassen. Ze roet nu op het moment minder. En het schokken is er ook niet meer. Dus ga het even in het oog houden. Ga nu de volgende weken wat pittiger rijden en zien wat het geeft. Als er dan nog klachten zijn gaat ze binnen simpel. hou er niet van als iets maar half werkt.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Als ze op het randje zit kan pittiger rijden de motor net in de noodloop duwen, als een paar regeneraties te weinig drukwinst hebben opgeleverd.
Beter is het voorzichting door te stampen; dus niet volgas accelereren etc., maar wel constant hard >130km/h, over een flink stuk (10-20min).
En welke uitvoering heb je nu exact? (VIN)
Beter is het voorzichting door te stampen; dus niet volgas accelereren etc., maar wel constant hard >130km/h, over een flink stuk (10-20min).
En welke uitvoering heb je nu exact? (VIN)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Ik zal seffens even kijken naar de vinnr.Waar kan ik die op de papieren vinden. Staat dat op het gelijkvormigheidsattest? En moet ik 130+ rijden? Geeft 1 of 2 versnellingen lager bij een constant toerental rijden niet hetzelfde effect? Heb er geen probleem mee hoor om het te rijden. Maar dan kan ik dat doen tijdens mijn normaal weekendritje op de autostrade en tussen het gewone verkeer.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
staat op je roze inschrijfform
maar ook in je venster zie je je chass nummer staan...
en dat is het nr...
maar je hebt een 2.0 hdi SX van 2006??
dan heb je sowieso een FAP eronder in Belgie..
maar ook in je venster zie je je chass nummer staan...
en dat is het nr...
maar je hebt een 2.0 hdi SX van 2006??
dan heb je sowieso een FAP eronder in Belgie..

C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Ja, heb idd een hdi sx van 2006. Dus zal dan idd een fap hebben. Maar zal het nog een controleren op het formulier. Maar omdat die van het begin wel wat roette ben ik er altijd vanuit gegaan dat ze dat niet had. En stak ik dat roeten op de rijstijl van de vorige eigenaar. Maar nu het zeker is dat het wel is had dat een garantiegeval kunnen zijn toen. En spijtig genoeg is die nu voorbij. Dus zal ik het bedrag van de herstelling zelf moeten ophoesten. Dan is het maar zo.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
toen ik mijn 1.6 hdi kocht begin 2005 had de 2.0 nog geen Fap
maar vanaf medio 2005 is die eronder gekomen...
nu kan het wel zijn dat dit een 2005 exemplaar is.. dat kan je checken adv je organummer...
want de 1.6 waar ik het over hebt was ook van januari 2005 maar gebouwd begin aug 2004..
maar vanaf medio 2005 is die eronder gekomen...
nu kan het wel zijn dat dit een 2005 exemplaar is.. dat kan je checken adv je organummer...
want de 1.6 waar ik het over hebt was ook van januari 2005 maar gebouwd begin aug 2004..