Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Distributieriem vervangen
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
FransS schreef: Zou je denken maar een dergelijke constructie nog niet eerder gezien, en nogmaals de logica ontgaat me hiervan?  Er zijn ontzettend veel motoren met een dergelijke constructie. Dit is om de distributie exact op de juiste spanning en tijd te kunnen krijgen. Als je het goed doet draai je tijdens spannen de boel los zodat de spanning wordt verdeeld. Dan vastzetten en paar keer ronddraaien, daarna los en exact op tijd zetten. Zo krijg je een nauwkeurige distributie-timing, en die is weer nodig voor een nauwkeurige mengselregeling
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 okt 2011 21:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
willy4 schreef: het is anders vrij simpel de nokkenas kan men verstellen,ten opzichte van het tandwiel In dit geval de krukas
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 okt 2011 21:04 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
in de informatie die ik heb over een EW10J4 motor, spreken ze enkel over verstelbare nokkenas tandwiel
|
03 okt 2011 21:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Op de afbeelding kun je zien dat beide nokkenassen een spie hebben. Ergens in 2003 is men begonnen op deze motor een spie-loos krukastandwiel te gaan gebruiken. Daarvoor had deze motor ook in het krukastandwiel gewoon een spie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 okt 2011 22:40 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Komende donderdag ga ik de distributie vervangen......... Benieuwd wat ik allemaal ga tegen komen. Ik ben het meest bang voor het gebrek aan ruimte, van bovenaf ziet het er zwaar onoverzichtelijk uit. Wel enorm bedankt voor alle docs die in de diverse draadjes over dit onderwerp staan 
_________________ Zeg maar André
|
04 okt 2011 23:30 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Hier nog wat foto's. https://picasaweb.google.com/Hermantb/DistributieriemVervangen?authuser=0&feat=directlinkMotorsteun zolang weghalen voor wat meer ruimte! Wel de motor op de garagekrik laten rusten.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
04 okt 2011 23:56 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Hartelijk Dank Herman, Een paar vraagjes, svp: -Is het noodzakelijk om de bougies te verwijderen, of is dit alleen om de krukas makkelijker rond te krijgen? -De borging van de krukas plaatst men met de multiriempoelie verwijderd, of er doorheen? -Hoe lang heeft het hele feestje geduurd? Wel goed dat je monteur oude kleren gebruikt, en niet een goede overall 
_________________ Zeg maar André
|
05 okt 2011 00:48 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Bougies eruit werkt makkelijker, maar leg er wel een doek overheen. Zie foto van de poelie. Als je rustig aan doet 2 en een half uur en wat tijd voor de andere dingen weer op zijn plaats te zetten. Zo had ik ook mijn bodemplaat schoongemaakt met de hogedrukspuit.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
05 okt 2011 09:38 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
akooiman schreef: -De borging van de krukas plaatst men met de multiriempoelie verwijderd, of er doorheen?
Wat is het antwoord hierop , Herman? Aannemend dat je deze pen plaatst voordat je de riem verwijderd. En met dank voor je foto's op picasa, begrijp ik het goed dat het hier geen HPi betreft?
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
05 okt 2011 10:52 |
|
 |
FransS
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 okt 2011 17:44 Berichten: 19
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Alvorens de poelie, die op de krukas zit en tevens de multibelt aandrijft, te verwijderen, eerst het vliegwiel borgen met 9 mm plug en verdikking tot 30 mm, zo voorkom je het draaien van je krukas met stilstaande nokkenassen!!! Succes alvast en met de ruimte valt het wel mee, aangezien je meest vanuit rechter wielkast werkt!
|
05 okt 2011 11:19 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Die laatste klopt niet voor de 2002 motor. In volgorde:
-auto opbokken aan rechtervoorzijde -koelvloeistof aan de radiateur aftappen (spieclip onderste dikke slang eruit en slang loswippen) -rechtervoorwiel eraf -motoronderplaat verwijderen -wielkuip verwijderen -spanner multi-riem opdraaien met slw.16 en riem verwijderen -krukaspoelie 4 bouten los met een tikje (gaat met de hand) -distributiekappen verwijderen, gaat het lekkerste van bovenaf liggend op de motor -motor op tijd draaien met bougies verwijderd; pen 8 beneden en pennen 6/10 boven -spanner distributieriem los en riem verwijderen -MOTORSTEUN NIET DEMONTEREN=ABSOLUUT NIET NODIG, RUIMTE ZAT! -waterpomp eraf met bak eronder want er komt nog wat kvs! -rollen en spanner vervangen en nieuwe waterpomp plaatsen -nieuwe riem monteren en spanner instellen -motor met de hand na verwijderen van de pennen 10x rond en pennen opnieuw passen -zonodig krukaspoelieflens verzetten, maar meestal niet nodig -alles weer opbouwen en koelvloeistof op peil brengen
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 okt 2011 11:35 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Kijk daar kunnen we wat mee!!!! 
_________________ Zeg maar André
|
05 okt 2011 21:48 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Voor jou staat het hele verhaal ook goed gedocumenteerd in de downloadsectie waar je een nederlandse vraagbaak vindt.....
@Herman: ik ben uiteraard geen doorgewinterde sleutelaar maar 2,5 uur voor een distributieriem? Ik vind het knap! Ik reken zonder tegenslag toch op een stevige 5 uur werk op de stoep.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 okt 2011 21:50 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Laatst heb ik deze klus ook bij de hand gehad . Ik ben ook geen doorgewinterde sleutelaar maar ik was al gauw 7 uur kwijt. Vooral die nieuwe stugge riemen ook de multiriem heeft veel tijd gekost. Toen ik een keer het trucje kreeg van een peugeot monteur was het omleggen van zowel de multiriem als distributieriem kinderspel !  Volgende keer probeer ik ook de 2 1/2 uur te halen 
|
05 okt 2011 22:39 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributieriem vervangen
Ik hoop er geen 7 uur over te doen, maar wat het leven wel makkelijker maakt, is het feit dat ik straks gebruik ga maken van een brug in een doe-het-zelf garage.
Ik had gehoopt er 4 uurtjes over te doen, maar zal jullie later op de dag laten weten wat de score is geworden.
Verder deed mijn nieuwe 2e hands aangeschafte radio veel piepjes geven, dus zojuist ook maar een lexia besteld, maar dat is waarschijnlijk stof voor een ander draadje.
_________________ Zeg maar André
|
06 okt 2011 00:35 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|