@ET
De enige reden dat ik er uit stapte was het ge**** dat terugkwam als je probeert serieus inhoudelijk ergens op in te gaan. Dit was daarom een achteraf toegevoegd PS
Omdat je de moeite hebt genomen hier inhoudelijk op in te gaan wil ik met alle plezier nog een keer reageren omdat ik blijf vinden dat je foute aannames doet. Ik denk dat we daarna een plezier doen dit item af te sluiten.
PS LPG is net zo perfect-slecht als alle andere brandstoffen en staat en valt met de gebruikte techniek en kwaliteit brandstof. Ik heb nooit gezegd/gedacht dat LPG perfect is. Puur een choice of convenience.
Vanavond kom ik hier uitgebreider op terug (volle agenda)
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mar 2013 01:11
Auto: Citroen C5 2.0 16V EXCLUSIVE
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkerblauw metallic
Locatie: Sleen
Contacteer:
Mosterd na de maaltijd:
Ook ik heb vreemde gedragingen waargenomen bij diverse op LPG omgebouwde citroens. Zelf ben ik meer van Diesel dan van LPG, voornamelijk omdat ik als gevolg van de hogere verbrandingstemperaturen en in combinatie met een hoge werklast (aanhanger rijden) motorschade heb zien ontstaan doordat onderdelen (kleppen) onvoldoende en niet voor langere tijd, goed met deze hogere temperatuur om kunnen gaan. Dit probleem geldt echter niet voor elke auto. Sommige merken en types zijn uitstekend op gas om te bouwen. Maar ik vind het dan al snel lastig om te bepalen welke dan wel en minder geschikt zijn. LPG rijders zijn uiteraard wel schoner bezig dan Dieselrijders en dat verdient een positieve aantekening!
MAGNEETJES BENZINEDOP:
Hier gaat het mij echter om. Ik zie hier deze magneten enkele malen genoemd. Maar deze magneten worden fabelachtig weggeschreven.
Wat ik erover begrepen heb van een garagist: in de vullerhals zit een microswitch (modernere C5's maar ook C4 en C4 Picasso bijvoorbeeld.) zou je de vullerpijp verwijderen dan kom je deze switch en haar verbinding op de kabelboom tegen. In de dop zitten idd normaliter 2 magneetjes. De dop kan er door zijn ontwerp op twee manieren opgedraaid worden. (180 graden t.o.v. Elkaar) De microswitch zit echter aan een zijde. Dus zijn er twee magneten nodig om ervoor te zorgen dat de microswitch geactiveerd kan worden in bijde posities. (Deze magneten heb ik zelf zien zitten in een dop!) soms verdwijnt er 1. Wat er dan gebeurt is dat wanneer je de dop dus 180 draait bij het opschroeven, de microswitch wel, of dus juist niet (zijde zonder magneet) wordt geactiveerd. Zit er geen magneet meer in dan wordt de microswitch nooit geactiveerd. Ben je een gewoontedier dan kan zijn dat het of altijd goed gaat, of altijd fout.
Ik heb hierop de vraag gesteld:"Waarom wil de auto weten of de tankdop erop zit of eraf is geweest?" Het antwoord was vaag. Ik denk dan zelf dat je misschien een melding ziet wanneer je vergeten bent de tankdop terug te plaatsen. Maar na het lezen van dit draadje denk ik dat deze microswitch ook wel eens verantwoordelijk kan zijn voor de Reset van de brandstofmeter.
Check je dop op twee metalen plaatjes die precies tegenover elkaar zitten. Ze moeten er zijn bij een groot aantal moderne citroens. Ook de diesels hebben ze. Mis je er een, draai de dop dan eens een halve draai. Misschien is het dan wel opgelost..
Ook ik heb vreemde gedragingen waargenomen bij diverse op LPG omgebouwde citroens. Zelf ben ik meer van Diesel dan van LPG, voornamelijk omdat ik als gevolg van de hogere verbrandingstemperaturen en in combinatie met een hoge werklast (aanhanger rijden) motorschade heb zien ontstaan doordat onderdelen (kleppen) onvoldoende en niet voor langere tijd, goed met deze hogere temperatuur om kunnen gaan. Dit probleem geldt echter niet voor elke auto. Sommige merken en types zijn uitstekend op gas om te bouwen. Maar ik vind het dan al snel lastig om te bepalen welke dan wel en minder geschikt zijn. LPG rijders zijn uiteraard wel schoner bezig dan Dieselrijders en dat verdient een positieve aantekening!

MAGNEETJES BENZINEDOP:
Hier gaat het mij echter om. Ik zie hier deze magneten enkele malen genoemd. Maar deze magneten worden fabelachtig weggeschreven.

Wat ik erover begrepen heb van een garagist: in de vullerhals zit een microswitch (modernere C5's maar ook C4 en C4 Picasso bijvoorbeeld.) zou je de vullerpijp verwijderen dan kom je deze switch en haar verbinding op de kabelboom tegen. In de dop zitten idd normaliter 2 magneetjes. De dop kan er door zijn ontwerp op twee manieren opgedraaid worden. (180 graden t.o.v. Elkaar) De microswitch zit echter aan een zijde. Dus zijn er twee magneten nodig om ervoor te zorgen dat de microswitch geactiveerd kan worden in bijde posities. (Deze magneten heb ik zelf zien zitten in een dop!) soms verdwijnt er 1. Wat er dan gebeurt is dat wanneer je de dop dus 180 draait bij het opschroeven, de microswitch wel, of dus juist niet (zijde zonder magneet) wordt geactiveerd. Zit er geen magneet meer in dan wordt de microswitch nooit geactiveerd. Ben je een gewoontedier dan kan zijn dat het of altijd goed gaat, of altijd fout.
Ik heb hierop de vraag gesteld:"Waarom wil de auto weten of de tankdop erop zit of eraf is geweest?" Het antwoord was vaag. Ik denk dan zelf dat je misschien een melding ziet wanneer je vergeten bent de tankdop terug te plaatsen. Maar na het lezen van dit draadje denk ik dat deze microswitch ook wel eens verantwoordelijk kan zijn voor de Reset van de brandstofmeter.

Check je dop op twee metalen plaatjes die precies tegenover elkaar zitten. Ze moeten er zijn bij een groot aantal moderne citroens. Ook de diesels hebben ze. Mis je er een, draai de dop dan eens een halve draai. Misschien is het dan wel opgelost..
#dontmentionthecupholder
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het hele probleem met LPG en benzinemeters zit hem in het feit dat het sequentiële systeem het motormanagement laat geloven dat elke inspuiting nog steeds van de benzine-injectoren komt. Die inspuitingen worden geteld en rekenend met de inspuittijden berekent het management dan hoeveel brandstof er is verbruikt.
Een eenvoudige "tankfopper" of emulator lost dit "probleem" op. Dingen kosten een paar tientjes.
Een eenvoudige "tankfopper" of emulator lost dit "probleem" op. Dingen kosten een paar tientjes.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:56
Auto: Opel Astra
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: Grijs
Wat een geweldige reactieMaarten schreef:Voor de rest meng ik me niet in de discussie omdat ik op diesel rijd brandstof voor mannen
