Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
 Xenon lamptype in C5
Beste allen,
Mijn huidige C5 ph1 heeft D2R lampen. Ik begrijp uit andere posts op dit forum dat de ph2 D1S lampen heeft.
Weet iemand welk type Xenon HID lamp in de C5 ph III is toegepast?
Groeten,
Roel.
|
02 sep 2009 12:18 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Xenon lamptype in C5
_________________ Groeten, Marc
|
02 sep 2009 15:01 |
|
 |
snah1954
|
Oeps, nu ga ik twijfelen Volgens de dealer gaat er in mijn C5 V6 3.0 break exclusive uit 2001 een xenon met een H7 voet...maar is dat wel zo Wie kan mij helpen 
|
05 nov 2009 22:19 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
H7 en Xenon gaan niet samen. H7 is een halogeen lamptype. De bekende pitjes met enkele gloeidraad. Die worden ook wel eens gevuld met Xenon, maar het blijft een gasgevulde gloeilamp, halogeen dus.
Xenon HID pitten zijn gasontladingslampen. Er zit dus geen gloeidraad in. Je kunt de werking van een Xenon lamp vergelijken met een TL buis, behalve dan dat een Xenon lamp op een veel hogere temperatuur en druk werkt.
Als je Xenon HID verlichting hebt dan zijn dit in jouw phase I C5 D2R lampen. Je kunt Xenon in de phase I herkennen aan:
- koplampsproeiers (onder de kapjes op de bumper direct onder de koplampen) - automatische hoogteverstelling (Het beste te zien bij aanzetten van de verlichting als je voor een muur oid staat, je ziet de koplamp dan "opveren"). - Lichtintensiteit niet direct 100%, maar in de eerste paar seconden zie je de lamp feller worden. - Geen mistlampen/verstralers voor, die zijn op de C5 phase I nooit in combinatie met Xenon geleverd. - In de koplampunit zelf is de voet niet een eenvoudig connectortje met twee draadjes, maar een afgeschermde metalen voet met afgeschermde kabel. Die voet is de elektronische ballast, vergelijkbaar met de starter in een TL. - Het lampje ziet er heel anders uit. Doe een google image search op H7 en D2R en loop daarna naar je auto en werp een blik op de lamp voor dimlicht in je koplampunit. De D2R lamp is duidelijk herkenbaar aan de draad die buiten het lampje loopt naar de andere kant.
Zelf vervangen is niet moeilijk. Het zit net wat anders dan halogeen lampjes, maar het is prima te doen en is net zo lastig of eenvoudig als het vervangen van een halogeen lamp. Houd dezelfde voorzorgsmaatregelen als bij halogeen in gedachten, dus met name niet de lamp zelf aanraken, dat verkort de levensduur enorm. Overigens was ik een paar dagen geleden ongeveer een uur bezig om een halogeen lampje te vervangen in de C3 van mijn vriendin. Beide Xenon lampen in mijn C5 vervangen koste me een tijdje geleden minder tijd. En als je er zelf niet aan wil beginnen is er vast de 21e iemand die het even voor je wil doen.
D2R lampen zijn wel wat lastig verkrijgbaar, zeker voor normale prijzen. Een goede bron zijn de diverse handelaren op E-bay, vaak duitsers. En mijn tip is om nooit lampen met een kleurtemperatuur boven de 6000K te kopen, dat zijn de echt blauwe lampen waar de politie graag extra aandacht aan schenkt. Tot slot: vervang altijd beide pitten tegelijk, de kleur van deze lampen verloopt namelijk in de loop der tijd. Als je een lamp vervangt heb je bijna gegarandeerd zichtbaar kleurverschil, zelfs als je exact hetzelfde lamptype monteert.
Roel.
|
05 nov 2009 23:31 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Beste Roel, roelbouwman schreef: snah1954 schreef: Oeps, nu ga ik twijfelen Volgens de dealer gaat er in mijn C5 V6 3.0 break exclusive uit 2001 een xenon met een H7 voet...maar is dat wel zo Wie kan mij helpen  H7 en Xenon gaan niet samen. H7 is een halogeen lamptype. De bekende pitjes met enkele gloeidraad. Die worden ook wel eens gevuld met Xenon, maar het blijft een gasgevulde gloeilamp, halogeen dus. Je vergist je, H7 met Xenon zonder gloeidraad kan wel! Een Aftermarket set werkt ook met H7 aansluitingen. Het echt grote verschil tussen Halogeen lampen en (aftermarket) Xenon HID lampen zit hem in de voedingsspanning. Bij Halogeen is dat 12 V en bij (aftermarket) Xenon HID lampen is dat 23 kV (via een balast). Verder verbruiken Xenon HID lampen minder stroom dan Halogeenlampen en worden dus ook minder warm. Het verbruik van Halogeen is ca. 55 W (bij 12 V) en Xenon HID is ca. 35 W (bij 23 kV). En verder moet je als je niet weet wat en hoe je het moet doen van de balast en de aansluitingen naar de Xenon HID lamp altijd afblijven anders loop je het risico om een stroomstoot te krijgen. roelbouwman schreef: Als je Xenon HID verlichting hebt dan zijn dit in jouw phase I C5 D2R lampen. Je kunt Xenon in de phase I herkennen aan:
- koplampsproeiers (onder de kapjes op de bumper direct onder de koplampen) - automatische hoogteverstelling (Het beste te zien bij aanzetten van de verlichting als je voor een muur oid staat, je ziet de koplamp dan "opveren"). - Lichtintensiteit niet direct 100%, maar in de eerste paar seconden zie je de lamp feller worden. - Geen mistlampen/verstralers voor, die zijn op de C5 phase I nooit in combinatie met Xenon geleverd. - In de koplampunit zelf is de voet niet een eenvoudig connectortje met twee draadjes, maar een afgeschermde metalen voet met afgeschermde kabel. Die voet is de elektronische ballast, vergelijkbaar met de starter in een TL. - Het lampje ziet er heel anders uit. Doe een google image search op H7 en D2R en loop daarna naar je auto en werp een blik op de lamp voor dimlicht in je koplampunit. De D2R lamp is duidelijk herkenbaar aan de draad die buiten het lampje loopt naar de andere kant.
Als je aftermarket Xenon HID hebt op de phase 1, zoals ik en anderen op dit forum, gaan de bovengenoemde zaken (met uitzondering van de lichtintensiteit opmerking) niet op.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
05 nov 2009 23:46 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Ik heb hier ook H7 met een aftermarket xenon setje erin zitten, bevalt erg goed hoor. 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
06 nov 2009 00:42 |
|
 |
snah1954
|
Bedankt voor zover Het ziet er dus naar uit dat ik lampen met een H7 voet heb gekocht op advies van de dealer terwijl dit D2R had moeten zijn Weet iemand of een H7 lamp in een D2R fitting zou kunnen passen? Losse HID Xenon lampen zijn overigens verkrijgbaar in haast alle (kop-) lampvoeten, kijk maar eens op Ebay.de 
|
06 nov 2009 05:31 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
In je profiel staat dat je een exclusive hebt. Die zijn volgens mij standaard met af-fabriek Xenon uitgerust (D2R-lampen). Een H7 (halogeen of aftermarket Xenon) gaat daar nooit in passen. Past ook helemaal bij/op het systeem. Dus dat moet je niet eens gaan proberen. Officieel mag je er van Citroen niet eens aankomen en moet de dealer Xenon lampen verwisselen.
Ik zou toch een beetje gaan twijfelen aan je dealer, na zo'n advies.
Waarom heb je trouwens lampen gekocht ? Is er een stuk gegaan ? D2R lampen moeten heel lang meegaan.
|
06 nov 2009 10:00 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
manonbridges schreef: roelbouwman schreef: H7 en Xenon gaan niet samen. H7 is een halogeen lamptype. De bekende pitjes met enkele gloeidraad. Die worden ook wel eens gevuld met Xenon, maar het blijft een gasgevulde gloeilamp, halogeen dus.
Je vergist je, H7 met Xenon zonder gloeidraad kan wel! Een Aftermarket set werkt ook met H7 aansluitingen. Ik heb eens gegoogled, en inderdaad, in die aftermarket setjes hebben ze gewoon een Xenon pit van een D2R lamp op een H7 voetje geklust, en dan met kabels naar de ballast. Mijn excuses, deze had ik nog niet eerder gezien. Maar goed, dat is hier vermoedelijk niet van toepassing, want ik neem aan dat het om originele verlichting gaat, anders had snah1954 wel geweten wat voor lampen er in zijn auto zaten. manonbridges schreef: En verder moet je als je niet weet wat en hoe je het moet doen van de balast en de aansluitingen naar de Xenon HID lamp altijd afblijven anders loop je het risico om een stroomstoot te krijgen.
Wellicht gewoon je verlichting uitzetten? Hoogspanning is natuurlijk een risico bij elke gasontladingslamp. Er is maar een voorzorgsmaatregel die veilig is, en dat is simpelweg nooit werken aan het lamp die aan staat of aan kan gaan. In het geval C5 geld dus verlichting uit, contact uit. En als je de linkerlamp gaat vervangen moet de accu er toch uit. Nu zijn overigens de ballast en lampvoet van een originele lamp zo geconstrueerd dat er eigenlijk niets kan gebeuren, ook al laat je alles aan staan. Immers, je neemt eerst de ballast van de lampvoet af voordat je de lamp uit het armatuur kan nemen. De ballast/voet is volledig afgeschermd en zodra je deze los draait is het veilig. Maar inderdaad, veiligheid voor alles, dus pas spanning op een lamp als deze veilig gemonteerd is in het armatuur. Nooit een lampje buiten het armatuur ontsteken. Bij een defect kunnen ze exploderen. Roel.
|
06 nov 2009 11:11 |
|
 |
snah1954
|
MarcusE schreef: In je profiel staat dat je een exclusive hebt. Die zijn volgens mij standaard met af-fabriek Xenon uitgerust (D2R-lampen). Een H7 (halogeen of aftermarket Xenon) gaat daar nooit in passen. Past ook helemaal bij/op het systeem. Dus dat moet je niet eens gaan proberen. Officieel mag je er van Citroen niet eens aankomen en moet de dealer Xenon lampen verwisselen.
Ik zou toch een beetje gaan twijfelen aan je dealer, na zo'n advies.
Waarom heb je trouwens lampen gekocht ? Is er een stuk gegaan ? D2R lampen moeten heel lang meegaan. Tsja, het is me een volstrekt raadsel waarom de dealer met H7 als uitkomst kwam Ik zit nu met twee stuks H7....maar goed, ik bestel er de ballasten bij en knutsel ze in mijn motor, gelukkig zitten daar twee H7 halogeen lamjes in. Ik weet het......officieel moet de koplamp geschikt zijn voor gasontladingslampen, de juiste code bezitten en zijn v.v. een koplampsproeier Wat de dealer kan....kan ik in de meeste gevallen ook....natuurlijk wel met de spanning eraf in dit geval  Ohja, de reden om een paar reservelampen te nemen is dat er kleurverschil is tussen de twee koplampen. Volgens kenners is dit een voorbode van een defecte lamp...
|
06 nov 2009 19:43 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
snah1954 schreef: Ohja, de reden om een paar reservelampen te nemen is dat er kleurverschil is tussen de twee koplampen. Volgens kenners is dit een voorbode van een defecte lamp...
of er zit al 1 nieuwe in, en nog dus nog 1 oude 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
06 nov 2009 20:06 |
|
 |
wouterarnouts
C5club Fan
Geregistreerd: 28 mei 2011 18:06 Berichten: 85 Woonplaats: zundert
Auto: c5 break 3.0 v6
Opties: alle opties + dakraam
Bouwjaar: 2002
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9268
kilometerstand: 154.000
Kleur: groen
Naar boven
|
heb een fase 1 met origineel xenon kan ik er dan wel of niet andere lampen inzetten van een aftermarkt setje want zou wel iets blauwere xenon willen gr wouter
|
21 sep 2011 18:29 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
Gewoon zoeken naar D2R lampen met een lichttemperatuur van 5000K of meer en die erin zetten. Aftermarket spul moet je niet hebben (H7 of H4 voet), omdat je af-fabriek xenon hebt. D2R voet dus.
|
21 sep 2011 18:36 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Heb er nu (after market) 6000K inzitten maar dat is naar mijn gevoel wel de max v.w.b. licht kleur, anders word 't wel paarsig denk ik, ben er trouwens zeeeeer tevreden over, zo ook m'n andere dame 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
21 sep 2011 19:00 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Ik heb ook 6000K, bevalt prima, maar achteraf had ik de 4300K moeten nemen. Ziet er net iets beschaafder uit vind ik.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 sep 2011 22:19 |
|
 |
|