C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 dec 2010 15:24
Auto: C5 Break 2.0 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 160.000
Kleur: Noir Obsidien
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Wat is jullie advies voor het vervangen van de distributieriem. Het instructieboekje meldt namelijk: bij 120.000 bij zwaar gebruik en bij 150.000 bij normaal gebruik. Ik zit nu op 121.000 en heb de auto pas bij 103.000 gekocht, dus niet zo'n idee hoe zwaar hij gebruikt is. Er is in ieder geval geen caravan mee getrokken (want geen trekhaak). Het is een 2.0 benzine uit 2007. Wat is jullie advies? Kan het nog wel even of zo snel mogelijk doen? :smt198
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6204
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Als je het zelf kunt gewoon doen, kost niet zoveel en 1 zaterdagje werk.
Als je twijfelt en je moet het laten doen; ook doen, dan weet je wat je hebt en loop je geen of een zeer minimaal risico op ellende uit deze hoek.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Harm Jan, zonder trekhaak en in ons gematigde Nederlandse klimaat is er geen reden om zwaar gebruik te veronderstellen. Gewoon volgens het boekje dus, 150k, neem ik even aan, ik heb het PhIII onderhoudschema niet in mijn hoofd. Preventieve visuele inspectie van de riem is zo goed als onmogelijk zonder flink kosten te maken.
No worries.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Nou GW-tje, nu weet de OP nog niks. Ik vind mijn advies beter dan het jouwe. :smt190
Misschien moeten we adviezen #3 t/m #19 maar even afwachten ;)

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Is er dan zoveel verschil tussen de ph1 2.0 16v en de ph2 2.0 16v ? In mijn (ph1) boekje staat voor de benzine bij normaal gebruik 120000km en bij zwaar gebruik 80000km.
Groeten, Marc
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik zou 'em gewoon bij 120K vervangen, of je het nu bij 120 of 150 doet maakt weinig uit. Je zult de kosten toch moeten maken, en als je het eerder doet heb je daar zelf het meeste profijt van. (dwz je smeert het bedrag over meer km's uit dan wanneer je het 30k later zou doen).

Of je moet de wagen voor de 150K weer willen verkopen, dan is niet doen goedkoper (ovb van een brekende riem, dan ben je gewoon een veelvoud aan kosten kwijt)
Johan
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Marc schreef:Is er dan zoveel verschil tussen de ph1 2.0 16v en de ph2 2.0 16v ? In mijn (ph1) boekje staat voor de benzine bij normaal gebruik 120000km en bij zwaar gebruik 80000km.
De motor uit de ph1 is inderdaad een heel andere motor.

In nederland kun je inderdaad rustig uitgaan van normale bedrijfsomstandigheden. Citroen adviseert hier 150 000 km of 10 jaar.

Weet echter wel:
wettelijk gezien is de fabrikant (citroen dus) 5 jaarlang aansprakelijk voor een (gedeelte van) de kosten die voortvloeien uit het vroegtijdig breken van de distributieriem. Daarna niet meer.
Kortom wil je geen risico lopen vervang dan de riem (en spanrollen + water pomp)
a: voor de 150 000 km
b: voordat de auto 5 jaar oud is.

In de praktijk is oorzaak van motorschade mbt de distributieriem vrijwel altijd de waterpomp, en soms de span/looprollen. Vervang deze dan ook gewoon mee.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Als je de distributieriem niet vervangt en de auto dan verkoopt zal je niet goedkoper uit zijn, de koper zal een korting vragen welk gelijk is aan het vervangen bij de dealer daar jij dat niet gedaan hebt en dit als eerste moet gebeuren. misschien ben je door deze niet te vervangen uiteindelijk bij verkoop duurder uit omdat je een slecht onderhouden auto verkoopt en dus nooit de waarde kan krijgen van een goed onderhouden auto.
Gewoon bij 120.000Km vervangen.

Succes met je beslissing.
:smt038
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6204
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Kortom.......(Ronald :smt190 )......je komt er gewoon op uit dat je hem het beste kunt vervangen. Of je het nu wel of niet zelf doet. Dat is wat ik bedoelde te zeggen, dat is het idee..... :smt203
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Je moet gewoon onderhoud uitvoeren op het moment dat je het moet uitvoeren. 150.000 km dus.
En ja als je hem vlak voor tijd verkoopt zal de kopende partij de kosten hiervan dit in mindering brengen op de waarde. Bovendien, je weet toch helemaal niet of je hem rond die tijd gaat verkopen? Misschien gaat ie er bij 130.000 wel uit. Dan is de distributieriem nog een eind weg en drukt die nauwelijks op de waarde. Er kan niemand met droge orgen beweren dat je je auto niet goed onderhoudt als je bij 130K hem nog niet vervangen hebt. Immers, je mag nog 20K km. Dat is voor de meeste mensen erg ver weg (autoverkopers in elk geval zeker).

Maar waar hebben we het helemaal over: bij een 2l is het een paar uurtjes werk!

Het hele idee van verlengde distributie intervallen is dat je de onderhoudskosten omlaag brengt. Door het eerder te doen als noodzakelijk verhoog je de onderhoudskosten alleen maar.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
C5club Fan
C5club Fan
Ik begrijp je onzekerheid. Ik had hetzelfde. Bij mij is het 120.000 of 10 jaar maar de km´s haal ik niet dus mijn vraag was houdt de riem de 10jaar wel vol. Citroen stelt zich op het standpunt dat hetgeen wordt opgegeven ook kan worden aangehouden. Let wel dat ze opgeven VÓÓR 150.000 en VÓÓR 10 jaar.
Voor jou is dat dus 150.000km want gezien de leeftijd van de auto en de km´s is er sprake van normaal gebruik en geen ongunstige omstandigheden.( erg veel korte ritten, veel koude starts,enz.)
Ik heb dan ook de riem laten vervangen bij 9jaar en 10maanden en dat was op het randje want hij begon aan 1 zijkant al af te brokkelen maar stuk was ie niet.
Voor de zekerheid kun je er iets voor gaan zitten bv bij 140.000km.
Mocht je besluiten het nu toch al te doen dan kan ik je het bedrijf Auto Service Bladel http://www.autoservicebladel.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dat naar mijn ervaring vakkundig, snel en goedkoop. Voor ongeveer de halve prijs die de dealer rekent. In mijn geval 450 euro ipv 750 euro voor riem + rollen + waterpomp + multisnaar.
Advertentie en reverenties vindt je op http://diensten.marktplaats.nl/auto-en- ... actie.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Je kan eerst offerte vragen. Je kan er op wachten en er ook de hele operatie bij blijven. Bovendien als je vraagt of je de oude onderdelen krijgt dan kun je een oordeel vellen over de conditie van die onderdelen i.v.m. eventuele volgende vervanging.

Ze gebruiken uitsluitend originele- of kwaliteits- onderdelen met dezelfde levensduur als Citroen onderdelen.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
C5club Fan
C5club Fan
O ja, vergeten te vermelden.
De 750 euro die de dealer opgaf was zonder multisnaar. Deze heb ik later in Bladel toegevoegd zodat ik in die hoek hopelijk de eerstkomende 10 jaar weer klaar ben. Multisnaar was overigens na 10 jaar nog in redelijke conditie.
Plaats reactie