Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
barteld
|
 Brandstofpomp HDI en BSM
Vanavond voor het eerst in 50.000 km een echt probleem. Na het boodschappen doen wou ie niet meer starten (kleine sputter en daarna meteen afslaan). Met de Lexia uitgelezen. Storing: "bediening brandstofpomp".
Afijn, de ANWB gebeld en die hebben hem weer aan de praat gekregen. Diagnostiek was wel grappig. Eerst met grote hamer op de brandstoftank slaan, en daarna pas kijken naar een electrisch probleem. Het bleek dat de zekering van de brandstofpomp geen stroom kreeg (volgens mij zekering 15 onder de motorkap). Ze hebben met een noodverbandje spanning op de zekering gezet waardoor ik in elk geval naar huis kon. Noodverbandje heeft wel tot gevolg dat m'n dashboard als een kerstboom verlicht is met alle mogelijke storingen, en m'n remlichten het niet meer doen. (en de koplampen draaien niet meer).
Maandag gaat ie naar de garage, maar ik ben een beetje bang dat die eenvoudig zeggen BSM vervangen terwijl er volgens mij best veel computers nodeloos vervangen worden. Heeft iemand anders deze storing wel eens gehad, en kan het ook ergens anders aan liggen?
(o, ja weet iemand een goede garage in het Noorden waar ze een beetje goed zijn met dit soort storingen? Ik heb er bij een een keer naast gestaan met m'n XM, en die deed anderhalf uur over alleen het uitlezen. Toen heb ik zelf een lexia gekocht)
groetjes Barteld
|
13 aug 2011 00:10 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Noodverbandje waarna niks meer werkt...nu maar hopen dat er niet echt iets stukgemaakt is. Je hebt gelijk dat garages makkelijk en onnodig zoiets als de BSM vervangen en als het met deze methode rijdt dan kan die ook niet echt stuk zijn. Wel denk ik dat er stroom is afgetapt van de CAN-bus en dat je daarmee schade aan andere computers kunt oplopen. Noodverbandje moet er hoe dan ook af en ik zou nog eens kijken naar alle zekeringen (ook de Maxi zekeringen) zie boekje. Bij twijfel desbetreffende zekeringen eruit halen en nameten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 aug 2011 11:03 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Waar in het Noorden?? In Groningen ben ik erg tevreden over Ceulen en Ko, Franse auto's. De Dealer Dijkstra lees je hier ook goede verhalen over. Johan
|
13 aug 2011 17:07 |
|
 |
barteld
|
Ok, ik heb het net nog even nagekeken, en het probleem is nog precies hetzelfde (gelukkig). Voor het nageslacht: het gaat om zekering 5 onder de motorkap. Stroom is nu afgetapt van zekering 13. Voor de zekerheid heb ik er nog een nieuwe ingezet. Precies hetzelfde. Nu zit het noodeverbandje er weer in.
Ik schrok ook wel even van de storingen, maar zou jij een wegenwachter tegenspreken als je graag naar huis wilt? Bovendien had ik het contact al omgedraaid voordat ik me precies realiseerde wat er gedaan was. Als er iets kapot is is dat nu toch wel gebeurd. Als ik het noodverbandje weghaal zijn de storingen weer weg voor zover ik kan zien.
Waar zitten de MAXi zekeringen precies? In mijn boekje staat alleen maar dat ik er af moet blijven.
Maandag zal ik een afspraak maken met Ceulen. Die kende ik nog niet, en had slechte ervaringen met andere garages in oost groningen.
groetjes en bedankt Barteld
|
13 aug 2011 17:23 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
de MAXi zekeringen zitten, onder de zekeringen in het motorcompartiment links en rechts zitten klepjes die moet je wegduwen
|
13 aug 2011 17:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Ik heb nog even gekeken, maar er is geen Maxi zekering voor de brandstofpomp. De pomp zit op F2 (BSM). F13 is van de claxon, dus waarom daar stroom op staat en waarom men die gebruikt heeft snap ik niet. Hij is bovendien veel te licht voor de brandstofpomp (15A om 30A).
F5 is de voeding van de Eolyspomp (10A), daarmee wil je ook niet klooien want het helpt je motor/uitlaatsysteem/roetfilter om zeep. Eolys is bovendien vrij prijzig dus is het ook wat zonde als nu die pomp te hele tijd loopt.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 aug 2011 20:05 |
|
 |
barteld
|
hmm, volgens mijn instructieboekje is F5 alleen van de brandstofpomp/tankvlotter (15A). F13 is van BSI voeding en remmen (40A). Bij mij is F2 van de claxon. Omdat de diagnose (geen stroom op F5 dus geen brandstofpomp) overeenkomt met het instructieboekje geloof ik dat maar. Blijkbaar is dat toch anders bij PH2. Ik blijf maar van de MAXI zekeringen af (had al verwacht dat meer dingen uit zouden vallen als daar iets mis was, en het is alleen de brandstofpomp)
Ik vermoed dat toch iets schort aan de BSM. Juist omdat het zo plotseling komt (deze storing heeft zich niet af en toe voorgedaan) denk ik aan iets als een opgeblazen triode ofzo(zitten die erin?).
In elk geval bedankt voor het meedenken!
groetjes Barteld
|
13 aug 2011 21:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Vermoedelijk heb jij het verkeerde schema geraadpleegd ET De bsm van een ph2 is anders dan de ph1
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 aug 2011 21:31 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Ik ging er vanuit dat de 2.2HDi in de Ph.II eigenlijk een Ph.1,5 was? tbc... Citaat: opgeblazen triode ofzo(zitten die erin?) Er zitten geen eletronenbuizen in als je dat bedoelt?  Maar het idee van zekeringen is juist voorkomen dat er iets wezenlijks opgeblazen wordt, vandaar dat het niet slims is zaken door te lussen.
|
14 aug 2011 12:27 |
|
 |
eddievandenberg
C5club Newbie
Auto: C5 2.0 HDi Break
Opties: hij start soms
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
Barteld, hoe is het met je storing? Was er een aanwijsbare oorzaak?
Hier hetzelfde probleem. Sputter en afslaan. Daarna als een gek rondstarten, maar niet aanslaan. Soms zomaar weer starten. Eén keer dus niet en in het weekeind afgesleept naar de garage, alwaar starten nog steeds niet lukte. Op maandag eens gebeld en wat denk je, "Hij start gewoon meneer". Nog een half uur met de monteur wat staan denken en toen maar de BSM vervangen, onder het motto 'Het relais onder de grijze stekker zal wel stuk zijn'.
Twee maanden heeft ie het goed gedaan, tot vandaag. Sputter en afslaan. Inmiddels een stukje wijzer geworden naar de brandstofpomp geluisterd, maar niks. Let op dat de pomp maar een aantal seconden na contact-erop draait. Rommelen aan de draadjes had geen effect. Daarna rommelen aan de grijze stekker op de BSM. Keer contact uit en weer aan en ineens het zalige gehuil van de brandstofpomp ... (dus) ... Thuis neergezet en een half uur later wéér niet starten, dus meteen de meter erop. Wel stroom op de voeding van de BSM. Ook op andere draadjes in de grijze stekker, maar niet op de draad (roze) van de brandstofpomp. Daarna ineens toch weer starten, misschien door het rommelen aan de draadjes. Wel snel zijn of de meter in het zicht leggen, want de BSM schakelt de brandstofpomp automatisch uit na een aantal seconden wel-op-contact-maar-niet-starten. Het pennetje op de BSM is grijs, die op de oude BSM ook, en binnen in de opening van de brandstofpomp draad lijkt wel een héél klein beetje gesmolten plastic te zitten. Ik verdenk de stekker zelf in mijn geval, maar niks is zeker. Daarom ben ik toch wel benieuwd of jou probleem is opgelost en hoe.
Groet, Eddie
|
08 sep 2011 19:37 |
|
 |
barteld
|
Nog niet opgelost, ik had hen niet echt nodig (nog een auto) en het erg druk. Hij staat dus nu vuil te worden naast huis. Ik hoop hem volgende week naar de garage te kunnen brengen. Hoe dan ook meld ik de uitkomst hier voor het nageslacht.
|
08 sep 2011 19:51 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Heren zo lezende lijkt het heel veel op mijn probleem een anderhalf jaar geleden. Plotseling uitvallen van de motor en niet meer starten. Bij mij bleek het de stekker te zijn op de zekerings kast B3 waar van de aansluiting dus danig was uitgelubbert, dat deze geen contact meer maakte. Oplossing was stekker van de sloop een avond in de garage en alles vast solderen en krimpkous op andere stekker. Daarna even laten resetten bij een grage met lexia en hij loopt nog steeds als een zonnetje. starten is lopen. 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
08 sep 2011 19:59 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Als dat zo is dan klinkt het niet al te duur, je moet het alleen kunnen en durven, maar als dat de oplossing is 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
08 sep 2011 20:48 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Ja Peter alternatief is het plaatsen van een compleet nieuwe kabel boom. Erg prijzig om te laten doen 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
08 sep 2011 20:57 |
|
 |
eddievandenberg
C5club Newbie
Auto: C5 2.0 HDi Break
Opties: hij start soms
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
Het lijkt inderdaad op de stekker. Zelfs mijn vrouw duikt nu onder de motorkap en krijgt hem weer aan de praat  . Voor je veel geld aan plastic zooi uit gaat geven zou ik voor de zekerheid effe die stekkert checken (zijdelings trekken aan het plastic plaatje aan de zijkant van de stekker en licht trekken aan de stekker zelf en hij komt omhoog). Geen garantie maar wel zonde van het geld. Er staat ook een gebruikte BSM (orig.nr.: 6500 Y3) voor 35 euro op http://www.onderdelencitroen.nl/product.php?id_product=200, misschien ook nog een optie. Scheelt weer een maand wegenbelastering en meer.
|
09 sep 2011 09:56 |
|
 |
|